Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De strijd tegen de godsdienst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De strijd tegen de godsdienst

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is bekend hoe in Amerika van atheïstische zijde een scherpe strijd gevoerd wordt om uit het openbare leven alles te weren wat op God wijst of aan God herinnert. En dan is het bidden en Bijbellezen op de openbare scholen één van de eerste zaken waarop deze aanvallen zich richten.
Een dergelijke strijd wordt ook in Duitsland gestreden. Een echtpaar uit Frankfurt heeft bij de Staatsrechtbank van Hessen een klacht ingediend, dat op bepaalde scholen het onderwijs met een gebed begint.
Aanleiding tot deze klacht was het volgende versje:
Hoe vrolijk ben ik wakker geworden,
Hoe goed heb ik geslapen
De nacht was zo zacht
Heb dank in de hemel, o Vader mijn
Dat U bij mij hebt willen zijn.
Bewaar mij nu ook deze dag
Zodat mij geen leed geschieden mag.
Lieve God, bewaar ons voor de oorlog en schenk ons vrede!
Amen
Zo werd iedere dag gebeden in de schoolklas die door de 9-jarige zoon van het klagende echtpaar wordt bezocht. De school en de regeringspresident van Wiesbaden, als schoolopziener, weigerden het gebed van de klas te verbieden, op grond van deze klacht van een echtpaar. Nu moet de Staatsrechtbank beslissen.
De Hessische landsadvocaat dr. Reh heeft zich bij de klacht aangesloten, terwijl de Minister-President ze als ongegrond beschouwt.
Bij de mondelinge behandeling werd door de klagers uiteengezet dat ieder gezegde, waarin een persoonlijke God, hetzij onder de naam „God", hetzij onder de naam „Heer" wordt aangeroepen, een gebed en daardoor een godsdienstoefening is. Artikel 48, alinea 2, van de grondwet verbiedt echter dat iemand gedwongen wordt aan zo'n godsdienstoefening deel te nemen. Het voorstel het kind eerst na het gebed in de klas te doen komen wijst het echtpaar af, omdat hun zoon daardoor buiten de klassegemeenschap zou worden gesteld en dit tot een discriminatie van het kind leidt. Het voorstel dat het kind wel tegenwoordig zou kunnen zijn, maar niet behoefde mee te bidden, beschouwden de ouders als te veel gevraagd van een 9-jarige; een kind van deze leeftijd sluit zich automatisch bij de meerderheid aan. Het verwijt dat de eis van de ouders onverenigbaar is met de grondregels van de democratie, daar een minderheid tracht een meerderheid te onderdrukken, wijzen de klagers als „formeel-democratisch" af. Zij zien in het gebed een invloed van de christelijke kerk, die door de grondwet niet wordt toegelaten.
De landsadvocaat dr. Reh wees de opvatting af dat het gebed door veeljarig gebruik een bestandsdeel van de Hessische gemeenschapsschool zou zijn geworden, en noemde de beslissing van de Regeringspresident, die het schoolgebed toestond, in strijd met de grondwet. Hij legde er de nadruk op dat hij niet de principiële afschaffing van het schoolgebed wenste, maar alle die tot de opvoeding gerechttigd zijn moeten daarin toestemmen.
De gevolmachtigde van de Minister-President wees er op dat de Hessische gemeenschapsscholen gebouwd zijn op het grondbeginsel van de tolerantie. Een boven-confessioneel en vrijwillig schoolgebed is niet in strijd met de grondwet als het kind de mogelijkheid gegeven wordt van het schoolgebed weg te blijven of daaraan niet mee te doen.
Als we dit zo lezen denken we onwillekeurig aan de strijd, die in de vorige eeuw in ons vaderland voor het gebed op de scholen en voor het christelijk onderwijs gestreden is. Toen werd ook aan onderwijzers op de openbare scholen verboden de lessen met gebed te openen. We mogen dankbaar zijn voor onze christelijke scholen, waar onverhinderd voor de kinderen en voor het onderwijs gebeden wordt. En dan gaat het daar om een gebed, dat hopelijk dieper gaat en waarin nog andere zaken aan de orde komen dan in het Duitse gebed, waartegen de bezwaren gaan.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 december 1965

De Wekker | 8 Pagina's

De strijd tegen de godsdienst

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 december 1965

De Wekker | 8 Pagina's