Boekbespreking
Goede moed, dagkalender 1967, uitgave D.J. van Brummen te Dordrecht en N.V. Periodiekenpers te Apeldoorn, prijs ƒ 3,45.
Dit boekje komt in de plaats van de dagkalender die jaarlijks door onze kerken werd verzorgd en bij van Brummen werd uitgegeven. De Gen. Syn. van 1965 besloot de uitgave van de dagkalender te staken. De kosten, niet het minst door het schild, werden te hoog en de vraag werd gesteld of het de taak van de kerken is om een dagkalender uit te geven. Reeds ter synode verbonden zich enige predikanten om de uitgave persoonlijk te verzorgen, daar door velen het niet meer verschijnen van de dagkalender werd betreurd.
Kontakten met van Brummen en de Periodiekenpers leidden tot de nieuwe uitgave. Het is een dagboekje in pocketvorm. De samenstellers zijn de predikanten L.S. den Boer, A. Hilbers, P. op den Velde en J.H. Velema. Voornamelijk bijbelse figuren worden behandeld. Het is bedoeld als „huisboekje" voor het huisgezin. Voor elke dag van het jaar wordt een overdenking gegeven. Voor de zaterdagen is deze iets langer uitgevallen. In het „Ten Geleide" wordt overwogen de overdenking te gebruiken bij een huisgodsdienstoefening of de sluiting van een verenigingsavond. Een voorbeeld van de opzet van een dergelijke sluiting vindt men aan het eind van het boekje. De titel van het boekje is ontleend aan het woord van de Heiland: houdt goede moed, Ik heb de wereld overwonnen. Ik ben blij met dit boekje. En wens het in al onze gezinnen.
O.
C. Veenhof — Om kerk te blijven. Prijs ƒ 6,90. Uitgave Zuijten & Schipperheijn, Amsterdam-C.
De vrijgemaakte hoogleraar is verontrust over de koers, die zijn kerken, generaal genomen, varen. Wie mocht menen dat hij op actuele kerkelijke situaties ingaat, vergist zich en wordt teleurgesteld, als hij om die reden dit boek ter hand neemt. De auteur zoek zijn kracht in het laten zien wat de Vrijmaking in 1944 bedoelde en betekende en wijst daarbij op de gevaren, die de vrijgemaakte kerken momenteel bedreigen. We herkennen in dit boek weer de beproefde methode van prof. Veenhof: Hij werkt met veel citaten. Het is vooral prof. Schilder, die in dit boek wordt geciteerd. De bedoeling van de auteur is duidelijk te maken dat de tegenwoordige opvattingen betreffende de belijdenis, die rieken naar confessionalisme, niet in overeenstemming zijn met de gedachtengang van prof. Schilder, die een veel ruimer en breder standpunt innam. Veenhof laat zien dat Schilder een katholieke kerk wilde terwijl door allerlei opvattingen en bindingen de vrijgemaakte kerk eigenlijk een sectarische kerk dreigt te worden. We delen deze vrees van de auteur volkomen en begrijpen de achtergrond van dit boek. Of hij op deze wijze zijn kerkgenoten heeft overtuigd, wagen we wel te betwijfelen. Misschien was het dan beter geweest om de achtergrond van de huidige crisis scherp bloot te leggen. Niettemin vinden we het boek van prof. Veenhof een goede bijdrage in het huidige gesprek binnen zijn kerken, terwijl het ook betekenis heeft voor allen, die behoren tot de gereformeerde gezindte. De epiloog over de kerk vonden we een uitstekende bijdrage, waar we onze hartelijke instemming mee betuigen. Voor de chr. geref. lezer van dit boek zijn de passages belangwekkend, waarin de auteur bespreekt dat „leergeschillen" geen verhindering voor „kerkelijke" verenigingen mogen zijn, pag. 109 en de crisis in het Kamper studentencorps n.a.v. de aanmelding van een chr. geref. student, nu een weleerwaarde predikant onzer kerken, als lid van het studentencorps.
Het boek is keurig uitgegeven in geplastificeerde band. Wie op de hoogte wil blijven, ook van de verhouding van de vrijgemaakte kerken tot de onze, moet dit boek niet ongelezen laten. Veenhof heeft altijd wat te zeggen.
J. H. V.
Ds. D. Slagboom,Jodocus van Lodensteyn. N.V. Uitgeverij „De Banier", Utrecht, 1966. Prijs ƒ 4,95, voor abonnees ƒ 3,75.
In de reeks keurige uitgaven van de Banier Bibliotheek voor het gezin verscheen bovengenoemd werkje van ds. Slagboom over Van Lodensteyn, een van de theologen van de zgn. Nadere Reformatie. In 156 blz. behandelt de schrijver op populaire wijze deze merkwaardige en boeiende figuur uit onze vaderlandse kerkgeschiedenis. Het boek is verdeeld in een negental hoofdstukken, nl. 1 Leven in de vreze des Heeren, 2 In de kring der vrienden, 3 Strijdend voor de reformatie des levens, 4 Boeteprediker in bewogenheid, 5 Herder in de gemeente, 6 Dichter van de Nadere Reformatie, 7 Kritiek op Van Lodensteyn, 8 Tot op deze dag en 9 Gebruikte literatuur.
We zijn de schrijver dankbaar voor deze publicatie en we spreken gaarne de wens uit dat het werk een ruime lezerskring moge vinden. Want Van Lodensteyn heeft ook voor onze tijd nog wel een boodschap.
De correctie is niet altijd even zorgvuldig geweest, terwijl ook de stijl hier en daar wel eens wat te wensen overlaat. Het blijkt voorts niet dat de schrijver gebruik heeft gemaakt van de uitnemende studie van Wilhelm Goeters, Die Vorbereitung des Pietismus in der reformierten Kirche der Niederlande, en van andere werken op dit gebied. Dan zou hij waarschijnlijk op allerlei vragen omtrent Van Lodensteyn wat dieper zijn ingegaan, nu wordt wel eens de indruk van oppervlakkigheid gewekt, bijv. in de beoordeling van de invloed van Coccejus op Van Lodensteyn. En hoe staat het met het geweten? Is dat bij Van Lodensteyn autonoom en independent? Zo zou meer te noemen en te vragen zijn. Maar deze opmerkingen doen niets af aan onze waardering. In zijn poging om iets te doen zien van het leven en van de betekenis van Van Lodensteyn is ds Slagboom ongetwijfeld geslaagd.
Tenslotte de vraag aan de uitgeverij waarom op de band Van Lodenstein staat terwijl op het titelblad en verder in het boek steeds Van Lodensteyn is geschreven? Deze incongruentie had vermeden moeten worden bij dit overigens heel mooi uitgegeven boek.
A.(Apeldoorn), H.
Dat lieve, gevaarlijke leven, door Jos van Manen-Pieters, N.V. Gebr. Zomer & Keunings Uitgeversmij. te Wageningen, prijs geb. ƒ 6,90, voor abonnees van de Spiegelserie ƒ 3,25.
Dit boek van de gevierde schrijfster is een vervolg op Rosemarie, dat eveneens van haar hand verscheen. In dit boek vertelt de schrijfster de belevenissen van Rosemarie en haar man Menno Colenbrander in het jaar waarin hun eerste kind geboren wordt. Blijdschap, zorg en spanning wisselen elkaar af.
Daar doorheen spelen de gebeurtenissen rondom Menno's broer Harm, die verliefd wordt op het kraamverzorgstertje Wilma van Hoogendorp, die bij de geboorte van Rosemarie's eersteling moeder en kind verzorgt. De ruige knaap, die een bedenkelijke affaire met een getrouwde vrouw in zijn studententijd achter de rug heeft, moet zelfbeheersing leren, wat hij leert door een moeilijke tijd heen. De verschillende levens- en liefdesproblemen worden door de schrijfster goed getekend. Ook dit boek zal door velen met genoegen worden gelezen. Niet voor niets ontving de schrijfster enige tijd geleden de Athosprijs, die wordt uitgekeerd aan de meest gelezen auteur. Dit eerste deel van de nieuwe Spiegelserie is een goed begin.
O.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 december 1966
De Wekker | 8 Pagina's