Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een dienende Heiland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een dienende Heiland

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gelijk de Zoon des mensen niet is gekomen om gediend te worden, maar om te dienen. Matt. 20 : 28a

Hier wordt onze aandacht gericht op een dienende Heiland. Hij kwam niet in deze wereld om gediend te worden, maar om te dienen.

Daarin verschilde Hij van de groten der aarde. „Gij weet", zo sprak Hij tot Zijn jongeren, „dat de oversten der volken heerschappij voeren over hen, en de groten gebruiken macht over hen".
De wereld staat in het teken van heerszucht en geweld. Vele groten der aarde weten niet meer wat dienen is. En niet alleen de groten. Neen, de heerszucht zit ons allen als 't ware in het bloed. Dat drijft de mens van alle eeuwen, ook van onze tijd. En hier ligt nu ook het bange fiasco van deze wereld, dat zij ten onder gaat aan heerszucht.
Maar Jezus kwam in de wereld om te dienen. Wondervol evangelie! Als de Zoon van God, door Wien alle dingen geschapen zijn, had Hij er recht op om gediend te worden. Doch Hij is ook de Zoon des mensen geworden. Die, naar het woord van Paulus, Zichzelve vernietigd heeft, de gestaltenis van een dienstknecht aangenomen hebbende.
Dat is begonnen bij zijn vleeswording uit Maria. Dat heeft Hij getoond in Zijn omwandeling op aarde. Gans Zijn leven is één dienen geweest. Een dienen van God allereerst. Want vóór alles was Hij de Knecht des Heeren, Die kwam om des Vaders wil te doen. Maar dan ook een dienen van de mensen, van zondaren en zondaressen. Hoevelen zijn door Hem tijdens Zijn omwandeling op aarde niet gediend: een Zacheüs de tollenaar; een Maria Magdalena, die van zeven duivelen werd bevrijd; ook Zijn twistende discipelen. Altijd en voor iedereen stond Hij klaar.
Hoe zuiver was Zijn dienen, hoe onbaatzuchtig, gedreven door louter liefde. Vriend en vijand wilde Hij dienen. In woord en daad. Nooit kwam dit duidelijker uit dan in die laatste week van Zijn lijden. De vlam van Zijn dienende liefde is een offervlam geworden. Aan het kruis van Golgotha gaf Hij Zijn ziel tot een rantsoen voor velen.
O welk een macht heeft deze liefde. Toen en nu! Want ook na Zijn opstanding en hemelvaart is Jezus een dienende Heiland. Vanuit de hemel wil Hij zondaren dienen als Borg. Wil Hij ons dienen als de hoogste profeet en leraar. Die ons de weg tot God wijst; als de enige Hogepriester, Die ook voor ons bidt; als de eeuwige Koning, Die ons bij de verworven verlossing behoudt.
Heerlijk als wij dit evangelie verstaan en ons laten dienen. Van nature begrijpen we dit niet; evenmin als Zijn discipelen, die twistten over de vraag, wie van hen de meeste zou zijn in het Koninkrijk. Zelfs na ontvangen genade willen we nog zo vaak de volgorde van dit evangelie-woord omkeren. Wij menen met Jacobus en Johannes de Heere Jezus te moeten dienen en met Hem, zoals Petrus zei, te lijden en te sterven. Wij willen zo vaak, ons Jezus waardig maken. Daarom hebben wij behoefte aan het onderwijs van de Heilige Geest. Dan worden we ontdekt aan ons zondaarsbestaan. Dan krijgen we een Heiland nodig. Die ons dient en bedient; dient in onze zonde en schuld; dient in al onze noden en zorgen. En zo wordt Hij ons begeerlijk en dierbaar, als een dienende Borg.
Toch is Jezus niet alleen Borg. Hij gaf hier Zijn discipelen ook een voorbeeld. Hij sprak immers: „Gelijk" de Zoon des mensen niet is gekomen....
Jezus krijgt ook een gestalte in het leven der zijnen; gelijk Paulus schreef: „Want dat gevoelen zij in u". Wie door Hem gediend is, wenst nu ook uit dankbaarheid te dienen. Hém te dienen boven alles, maar dan ook Zijn volk en allen, die op onze weg geplaatst zijn en worden. Ja, in Zijn gemeenschap leren we sterven aan onszelf om te leven in liefde en bereidheid tot dienen.
De discipelen zijn van mensen, die naar de voornaamste plaats streefden, dienenden geworden. Dat wonder heeft Jezus door Zijn Geest bewerkt. En daaraan heeft de wereld van onze tijd behoefte. Dat beeld moeten de Christenen vertonen. In ons moeten zij de Zoon des mensen ontdekken. Die gekomen is om te dienen.
Hebt gij u reeds door Jezus laten dienen? Zoekt biddend naar dit geheim. Hij is een gewillige Heiland, bereid om de grootste der zondaren te dienen.
En zijt ge door Hem gediend, laat het blijken in een leven van dienende liefde. Leert in Jezus geloven als Borg en volgt Hem als voorbeeld. Dan wordt ons leven een gelukkig en gezegend leven, dat kan getuigen met de psalmist: „Uw liefdedienst heeft mij nog nooit verdroten".'

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 augustus 1967

De Wekker | 8 Pagina's

Een dienende Heiland

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 augustus 1967

De Wekker | 8 Pagina's