Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Worden als een man — Ds. J. Overduin. Uitgave N.V. Gebr. Zomer & Keunings Uitgeversmaatschappij te Wageningen. Prijs ƒ 2,90.
De bekende gereformeerde predikant van Veenendaal, nu emeritus, heeft reeds verschillende boeken op zijn naam staan. Bovengenoemd boek handelt over de geestelijk volwassenheid. Een prachtig onderwerp, dat van betekenis is voor het gemeentelijke leven in het algemeen en voor het persoonlijke geloofsleven in het bijzonder.
Het is altijd een feest om een boek van Overduin te lezen omdat hij een bijzondere gave heeft om de Bijbel te laten spreken en licht uit de Bijbel te laten vallen op het menselijke leven met al zijn facetten. Dit boek over de geestelijke volwassenheid is tegelijk het bewijs van de geestelijke volwassenheid van de schrijver. Hij gaf ons een rijp boek, dat getuigt van levenswijsheid en mensenkennis; ook kennis van de praktijk van het gemeentelijke leven. In negen hoofdstukken wordt dit onderwerp besproken. Belangrijk voor de kerkelijke praktijk is het tweede hoofdstuk: Zo prediker, zo gemeente. Een hoofdstuk dat op een kerkeraadsvergadering wel eens besproken mocht worden. In het derde en vierde hoofdstuk worden volwassenheid in het algemeen en geestelijke volwassenheid van elkaar onderscheiden, al is er zeker verband tussen deze twee. Het vijfde hoofdstuk belicht het woord en de zaak uit de Bijbel zelf. Het grootste en belangrijkste hoofdstuk is m.i. het zevende, waarin de schrijver in 6 trekken het karakteristieke van de geestelijke volwassenheid probeert te omschrijven. Een ontdekkend en leerzaam hoofdstuk uit de praktijk van het christelijke leven. Ds Overduin heeft ons in dit boek veel gegeven, waar we het hartelijk mee eens kunnen zijn. We kunnen alleen maar hopen dat de door hem getekende volwassenheid karakteristiek is voor alle kerken van gereformeerde belijdenis en daarbuiten. Dat is m.i. van de grootste betekenis voor het oefenen van geestelijke gemeenschap en het bevorderen van de zo noodzakelijke eenheid.
In dit verband twee opmerkingen.
Allereerst een vraag: zou deze geestelijke volwassenheid veel gevonden worden? Bestaat de mogelijkheid ook dat men aan deze volwassenheid niet toe kan komen omdat men in feite nog geen kind is geworden al geeft men zich daar wel voor uit. Is dat niet het moeilijke probleem waar we in alle kerken mee worstelen?
Ik ben het van harte met de schrijver eens dat veel predikers niet verder komen dan het voeden van de gemeente met melk en de vaste spijze haar onthouden. Maar elke herder zit met het probleem dat er in elke gemeente een behoorlijk aantal leden zijn, die graag volwassen willen zijn, maar het a b c van het kindschap niet tonen te kennen. Deze reële situatie komt in dit boek niet zo duidelijk aan de orde.
Vervolgens maakt Overduin behartenswaardige opmerkingen over verdeeldheid en eenheid. We zijn het van harte met hem eens wanneer hij schrijft: „Hoe dikwijls zijn in de kerkgeschiedenis ruzies en verwijderingen ontstaan, die ten diepste symptomen van psychische en geestelijke onvolwassenheid waren, verpakt in principieel-theologisch papier" (40). Ook wanneer hij zegt: ,,Wanneer de kerken meer volwassen waren, zou het oecumenisch vraagstuk minder lijden aan verstarring en verwarring" (105). De grote gescheidenheid in de gereformeerde gezindte vindt Overduin een zondige situatie. ,,Daar zegt men toch te staan op één grondslag van het Woord Gods, nader bepaald zelfs door de drie belijdenisgeschriften. En toch vinden wij elkaar niet, omdat wij elkaar in de andere accentuering van de waarheid en in andere conclusies niet in liefde aanvaarden en respecteren. De liefde schept ruimte voor ,sterken en zwakken'" (91). Dit is waar als overal de geestelijke volwassenheid aanwezig is en functioneert. Zit het knelpunt niet in het ontbreken — en dan over de hele linie van de gereformeerde gezindte — niet alleen van de volwassenheid, maar van groei en leven zelf? Intussen betekent de genoemde opmerking veel ook voor de praktijk van elk gemeentelijk leven. Het is geen goed teken wanneer wij elkaar niet kunnen verdragen, als we het in bijzaken niet met elkaar eens zijn. Ik zou aan de auteur willen vragen: is en wordt er daarom niet over bijzaken getwist omdat de hoofdzaak ontbreekt en men dat probeert te camoufleren?
Overbodig om te zeggen dat we het boek van ds Overduin hartelijk aanbevelen. Het is waard om bestudeerd en betracht te worden.

J. H. V.


Prof. dr. A.F.N. Lekkerkerker, Het evangelie van de Verzoening, Bosch en Keuning N.V. te Baarn, 1966, B.B.B.-serie Nr. 49. Prijs ƒ 3,25, voor abonnees ƒ 2,50.
Reeds eerder verscheen van de hand van dr. Lekkerkerker een boek over de verzoeningsleer: „Gesprek over de Verzoening" (1949). Maar hij had genoeg reden om nogmaals een studie over dit onderwerp te publiceren.
Op de eerste bladzijde noemt hij het geruchtmakende artikel al, dat prof. Smits enkele jaren geleden schreef over de vraag, waarvoor Jezus stierf. Smits verklaarde dat het zijn eer te na was, dat iemand voor zijn schuld zou boeten. Wat de apostel Paulus in Romeinen 5 zegt, heette bij deze vrijzinnige theoloog een merkwaardige constructie, die ons niet meer aanspreekt.
Ook anderen verzetten zich tegen de belijdenis van de verzoening, zoals deze door de kerk der Reformatie onder woorden is gebracht. Enkele bekende namen: Bultmann, Tillich, Robinson. In de wereld van vandaag zijn de weerstanden en misverstanden ten aanzien van het evangelie der verzoening zeer talrijk.
Hoe moeten wij de verzoening aan de mens van deze tijd prediken? De schrijver geeft een overzicht van de verschillende opvattingen die er zijn, waarbij hij een goed woord doet voor de veelgesmade satisfactieleer van Anselmus; hij tracht in een hoofdstuk over verzoening tussen mensen en volken aan te tonen dat verzoening niet zonder meer vergeven en vergeten is, maar dat er objectief belemmeringen moeten worden weggenomen, opdat de verzoening zich subjectief kan realiseren, en hij schrijft over aspecten van de verzoening in het Oude en Nieuwe Testament.
In deze studie wordt terecht staande gehouden, dat de verzoening voor Gods aangezicht geschied is, al is het minder juist om God het object van de verzoening te noemen. Christus heeft de toorn van God tegen de zonde gedragen. De gedachte van de plaatsbekleding, waarop veel kritiek is gemaakt, is echt bijbels. Volgens prof. Lekkerkerker is representatie het meest passende woord.
Het is jammer, dat hij de leer van de algemene verzoening niet afwijst. Ik beweer ook niet, dat hij haar aanvaardt. Maar op dit punt ontbreekt het aan duidelijkheid.
Overigens hartelijk aanbevolen!

Van Genderen


Ik zie je zoals je bent, door Wijnand Jakob, uitgave Gebr. Zomer & Keunings Uitgeversmaatschappij, Wageningen, prijs geb. ƒ 6,50, voor abonnees Spiegelserie ƒ 3,25, 256 blz.
Een mooie roman, waarin de strijd van Bram Leuverman, die van een auto-ongeluk een deerlijk gehavend gezicht overhoudt, goed en boeiend wordt beschreven. Zijn meisje laat hem zelfs in de steek, waardoor hij geheel dreigt onder te gaan. Maar door de wijsheid en de liefde van Erna komt tenslotte alles goed. Een goed en boeiend geschreven boek. Het geestelijk element gaat echter niet heel diep.

O.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1967

De Wekker | 8 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1967

De Wekker | 8 Pagina's