Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De nieuwe Rooms-Katholieke Katechismus (VII)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De nieuwe Rooms-Katholieke Katechismus (VII)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het voor en tegen
Wij zijn nu lang genoeg met de Nieuwe Katechismus bezig geweest om onze waardering en kritiek kort te kunnen samenvatten.
Het is een boek dat wij met gemengde gevoelens lezen. Laten wij beginnen met de positieve punten.
1. Meer dan de vorige katechismus kan deze N.K. meewerken aan een meer bijbelse oriëntering.
Dat is ook de bedoeling van de opstellers. Zij zeggen van het gebruik van het boek: De plaats die het in uw boekenkast hoopt te vinden is die vlak bij de volledige bijbel. Want steeds wil het de gelovige mens leiden naar de diepe, altijd frisse bron van Gods Woord.
In het laatste deel van het boek staat: Deze katechismus wil duidelijk de levende waarheid van het geloof uitleggen. Maar groter kracht, belevenis, waarheid, echtheid is in de bijbel (blz. 560).
Wij hopen van harte, dat de Heilige Schrift het in de Rooms-Katholieke Kerk wint van alle menselijke geschriften!
2. Tot de openheid die in deze katechismus bepleit wordt, behoort ook de openheid voor een bijdrage van reformatorische zijde.
Het is te betreuren dat van het getuigenis van de Reformatie maar weinig verstaan is, maar de nieuwe benadering van wat vroeger alleen maar ketters heette, kan de belangstelling voor de reformatorische boodschap doen toenemen. Ook dat zou een winstpunt zijn.
3. De N.K. is een boek van deze tijd en een boek voor deze tijd. Hij gaat op allerlei actuele vragen in. Er wordt een serieuze poging gedaan om de „leken” te leren nadenken over de vragen van het geloof.
4. Wij kunnen de N.K. als een belangrijke bron van informatie beschouwen.
Er is in de Rooms-Katholieke Kerk veel in beweging. Wie Rome enigszins kent, ziet in de N.K. aangegeven in welke richting de ontwikkeling gaat.
5. Maar juist tegenover een dominerende lijn in deze ontwikkeling staan wij als reformatorische christenen negatief en daarom kunnen wij toch niet blij zijn met dit boek.
De N.K. heeft het christelijk geloof aannemelijk willen maken door een synthese tot stand te brengen tussen de bijbelse boodschap, de traditionele leerstellingen en het moderne, evolutionistische denken.
Dat leidde niet alleen tot een andere vertolking van de kerkelijke leer, maar ook tot een vervorming van de bijbelse boodschap. De mens is in het middelpunt komen te staan.
6. Juist op de kardinale punten blijkt het verschil met de belijdenis van de kerk der Reformatie zeer ingrijpend te zijn. De welwillende beoordeling van het reformatorisch christendom heft de controverse niet op!
Met verbazing vragen wij ons af, hoe sommige protestanten zo verrukt kunnen zijn over deze katechismus. Hoe kon prof. dr. H.M. Kuitert schrijven, dat de mariologie van de N.K. niet het grote struikelblok vormt, en dat heel deze katechismus een genadeleer heeft waar geen enkel reformatorisch christen moeite mee heeft, al ontbreekt de leer van de rechtvaardiging uit of door het geloof? (Wending, 21e jaargang, blz. 858).
Prof. dr. W.H. Velema heeft een geheel andere visie. Ik zou zijn woorden willen overnemen: „Het conflict Rome- Reformatie ging ten diepste om de ernst en de omvang van de zonde, èn om de wijdte, de hoogte en het genadige van Gods erbarmen. Dit is na het verschijnen van de N.K. in andere vorm, en tegelijk in verhevigde mate, nog het geval!” (Interview met de Nieuwe Katechismus, 1967, blz. 44).
7. De roomse leer wordt in deze katechismus op een boeiende en aantrekkelijke wijze voorgedragen.
Het gevaar bestaat, dat men Rome meent te kennen als men deze „geloofsverkondiging voor volwassenen” bestudeerd of alleen maar een keer gelezen heeft.
Maar dit boek spreekt het laatste woord niet. Het voert die pretentie trouwens ook niet. De Nieuwe Katechismus zal wel weer eens door een nieuwere vervangen worden.
Voor het gehele beeld van het rooms-katholicisme zijn de officiële uitspraken van pausen en concilies toch nog van meer belang.
Intussen is het zaak om met de Nieuwe Katechismus te rekenen. En het is goed om er voorzichtig mee te zijn!

Van Genderen

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 januari 1968

De Wekker | 8 Pagina's

De nieuwe Rooms-Katholieke Katechismus (VII)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 januari 1968

De Wekker | 8 Pagina's