Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Waar staan we met ons Christelijk maatschappelijk werk? (III)

Bekijk het origineel

Waar staan we met ons Christelijk maatschappelijk werk? (III)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een eigen visie
Nu is het wel eens zo voorgesteld, alsof we met neutrale values en principes te doen zouden hebben in hetgeen boven werd geformuleerd. Het zou de grootste gemene deler zijn van allerlei anthropologieën. Het zou de neutrale basis vormen voor het maatschappelijk werk.
Ieder zou deze basis verder kunnen vullen en kleuren naar hij wil en naar zijn mensbeschouwing is. Deze neutrale basis zou met name twee invalspoorten hebben: één voor het christelijk denken en één voor het humanistisch denken. Maatschappelijk werk zou dan christelijk genoemd kunnen worden, wanneer de christelijke maatschappelijk werker de neutrale basis vanuit zijn christocentrisch denken hanteert. Humanistisch zou het maatschappelijk werk te karakteriseren zijn, wanneer de humanistische maatschappelijk werker de neutrale basis hanteert vanuit zijn humanocentrisch denken.
Doch mijns inziens is deze visie onjuist. We hebben met de boven geformuleerde values en principes niet te doen als met neutrale stellingen, doch het zijn stellingen, normen en waarden, die reeds gekleurd zijn door een bepaalde anthropologie namelijk de humanistische.
In de humanistische anthropologie staat de mens, het individu, centraal en is deze de maat en norm van alle leven en handelen. Alles wordt op de eigen waarde en het zelfbeschikkingsrecht van het individu afgestemd. Van deze humanistische visie zijn de geformuleerde values en principes doortrokken. En dat is niet te veranderen of te verhelpen met een christelijk vernisje, willen we kunnen spreken van christelijk maatschappelijk werk. Hiervoor is een radicaal ander fundament nodig.
Ook is het niet juist om dan slechts van christelijk maatschappelijk werk te willen en te kunnen spreken, wanneer het werk gedaan wordt door christenen. Dan wordt het accent gelegd op de min of meer christelijkheid van de maatschappelijk werker, waardoor men zou verzanden in een oeverloos subjectivisme. Het al of niet christelijke van het maatschappelijk werk is geen kwestie van een bepaalde manier van hantering van de zogenaamde neutrale values en principes, maar raakt deze value en principes zelf, die gedragen en gevuld zijn door een bepaalde mensbeschouwing en levensovertuiging. Juist hier, bij deze mensbeschouwing en levensovertuiging valt de beslissing. Daar heeft het al of niet christelijke van het maatschappelijke werk alles mee te maken! Het gaat in het maatschappelijk werk om verschillend uitgangspunt, wat heel de verdere strukturering van het werk bepalen zal.

Ons christelijk uitgangspunt, onze bijbelse anthropologie kunnen we als volgt omschrijven: Ieder mens is schepsel van God, geschapen naar zijn beeld en uitgenodigd om het volle leven met Hem en met de medemens te ontplooien. Dit werd en wordt bij herhaling verstoord en bedreigd door de machten van de zonde. De Heére God echter geeft door de verlossing en verzoening van Jezus Christus en door de krachten van de Heilige Geest nieuwe mogelijkheden in deze gebroken samenleving tot levensontplooiing voor de mensen.
Deze levensovertuiging en mensbeschouwing is opgebouwd uit de gegevens van de Heilige Schrift. Ze gaat niet van de mens uit, maar van het spreken van onze God over ons mensen en over ons (samen) leven.
Er is discussie mogelijk over de vraag of dit uitgangspunt, dit credo van ons christelijk geloof, de eerste basic value voor het maatschappelijk werk moet zijn of het allesdoordringend en allesvoorafgaand gegeven. Ikzelf neig het meest tot deze laatste gedachte. In elk geval zal de christelijke levensovertuiging en mensbeschouwing alle values en principes moeten beheersen.
Zo wordt de basis van het maatschappelijk werk van een eigen karakter en komen de values en principes er anders uit te zien dan de zogenaamde neutrale doch humanistische met alle konsekwenties hiervan voor het praktische werk. Steeds zal de relatie tot God, het schepsel Gods en zondaar zijn van de mens (de werker en de cliënt) verdisconteerd moeten worden. Ook zal er altijd rekening moeten gehouden moeten worden met de nieuwe mogelijkheden die er vanuit de verlossing en overwinning van Jezus Christus door de Heilige Geest in deze wereld liggen.
Het maatschappelijk werk wordt dan ook niet bepaald door en beperkt tot de innerlijke krachten van de mens (cliënt en werker), maar ook door de geestelijke krachten van het komend koninkrijk van God en Christus.
Met deze christelijke, eigen religieuze dimensie van het maatschappelijk werk moeten we rekening houden in de praktijk van dit werk. Dit zal al direct meespreken bij het maken van de intake en verder ook sterk bij het opstellen van het behandelingsplan. Dit komt niet als een minus op de deskundigheid en het vaktechnische van het maatschappelijk werk, maar zal de werker ervoor bewaren te geloven in de leugen, dat het in zijn werk om puur vaktechnische kwesties gaat. Juist wie recht wil doen aan de eigen struktuur van het maatschappelijk werk, kan niet om zijn basis, zijn values en principes heen.
Ook als christen niet.
Zo valt er ons inziens met recht te spreken over christelijk maatschappelijk werk en dat niet slechts vanuit de subjectiviteit van de maatschappelijk werker, maar ook en vooral vanuit de hele basis en de totaal-struktuur van het maatschappelijk werk zelf.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 februari 1969

De Wekker | 8 Pagina's

Waar staan we met ons Christelijk maatschappelijk werk? (III)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 februari 1969

De Wekker | 8 Pagina's