Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het verlorene gezocht (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het verlorene gezocht (3)

Volhardende activiteit

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

en gaat het verlorene zoeken, totdat hij het vindt. . . en zoekt zorgvuldig totdat zij hem vind. . . en toen hij nog veraf was zag hem zijn vader. Luk. 15:4b, 8b, 20m

In de drie gelijkenissen uit Lukas 15 zijn, bij de variaties, die er in zijn, ook merkwaardige trekken, die gelijk zijn.
Op één wees ik reeds n.l. de blijdschap, die er is na het vinden.
Deze blijdschap is er omdat er een sterke betrekking bestond tussen die iets verloren hadden en het verlorene. Hoe sterk bleef de betrekking tussen de herder en het verloren schaap, tussen de vrouw en de penning, die zij verloor en tussen de vader en zijn zoon, die vrijheid en zelfstandigheid meende te vinden en de ellende en de verlorenheid vond.
En uit deze band aan het verlorene kwam de volhardende activiteit ten opzichte van het verlorene op. Was deze er niet geweest, het verlorene zou verloren gebleven zijn.
Het bewuste en doorleefde gemis deed volhardend zoeken en uitzien.
Zij die gemis leden hadden de juiste visie op de situatie van het verloren zijn, niet wat verloren gegaan was.
Door de aanleiding tot het spreken van deze gelijkenissen — de kritiek van de leidslieden van Israël op de belangstelling van Jezus voor hen, die verloren waren — valt in deze gelijkenissen alle nadruk op het verlorene. Anderzijds zou men ook kunnen spreken van de gelijkenis van de zoekende herder, de zoekende vrouw en de uitziende vader. Het is juist deze achtergrond van de blijvende betrekking tot het verlorene, waaruit de activiteit opkomt.
En ook zo gezien is er een scherpe kritiek op de betweters, die Jezus zijn belangstelling voor de verloren schapen van het huis Israëls verweten. Zij hadden de relatie tot het verlorene doorgesneden. Zij constateren alleen de verlorenheid en daarmee uit. Zij zochten niet en zagen niet uit. Zij zouden zich er wel voor wachten actief te worden ten opzichte van hen, die zij naar de maatstaf van de wet — de wet naar eigen opvatting! — volledig afgeschreven hadden. Er was bij hen geen open deur voor het verlorene om binnen te gaan maar ook niet voor hen om tot het verloren te gaan. Een bevroren situatie daarom, zonder bewogenheid en beweeglijkheid en volhardende activiteit, die er wel is bij hen, die van relatie tot het verlorene weten.

Vanwaar deze relatie? Zij heeft haar diepste wortel in het hart van God.
Soms heeft men deze gelijkenissen gezien als een prediking van de bewogenheid en activiteit van de Drieënige God ten opzichte van verloren zondaren.
De zoekende herder is God de Zoon; de zoekende vrouw wijst op het werk van de Heilige Geest en de uitziende vader zou God de Vader zijn. Deze opgelegde specialisatie laat geen recht wedervaren aan verschillende trekken in deze gelijkenissen. Zo mogen wij ze ook niet lezen en verstaan.
Wel staat de levendige en volhardende activiteit van de levende God, die naar zondaren vraagt, hier op de achtergrond. Er zou geen activiteit ten opzichte van het verlorene zijn wanneer zij niet in de God des heils was.
Bij Hem is het diepste besef van wat verlorenheid is.
In Zijn welbehagen is de diepe bewogenheid ten aanzien van het verlorene.
Bij Hem is ook de eerste activiteit om het verlorene te zoeken.
En bij de Heere is de volharding totdat de verlorenheid geheel opgeheven is en de blijdschap daarover tot eeuwige vreugde uitbloeit.
Zo is onze God. Wanneer wij weten wat het zegt dat hij ons, als verlorenen in onszelf, niet uit het oog verloor, krijgen we daar besef van.
Hij zoek het verlorene. Toen de mens in het paradijs al bevende voor Hem vlood, zocht Hij hem reeds.
En Hij was het die Abram zocht en tot zijn kind maakte. Heel het heilswoord van het Oude Testament spreekt God de Heere als de God, die het verlorene zoekt. En heel de heilsgeschiedenis is vol van Zijn zoekende daden. Tegenover de weerbarstig volhardende zonde staat de volharding van de zoekende activiteit van de God der genade.
Ten diepste laat Hij het nimmer aan anderen over. Hij kwam in vlees en bloed op aarde om te zoeken en zalig te maken dat verloren was. Al wat met de verlorenheid samenhangt kwam over Hem. Waar het verlorene ligt kwam Hij en was er zelf verloren in schuld, in vloek, in dood. „Het is volbracht" sprak hij en legde de grondslag voor al de verlorenen, die Hij zoekt.
Zoals de herder op het ene verloren schaap en de vrouw op de ene penning van haar kleine spaarsom — van één penning kon men een dag leven — en de vader alle aandacht gaf aan de verloren zoon in het verre land, zo is het hart van Christus geheel ingesteld op het verlorene.
En niet allereerst op het verlorene als onbegrensde massa maar op de enkelingen. Zij hebben elk voor zich en één voor één alle aandacht van Hem.
Het harde hart van Israëls onbewogen leiders hadden alle verlorenen op één hoop gegooid; het waren „tollenaars en zondaars".
De zoekende toegenegenheid ziet ze en zoekt ze één voor één.
En wie zelf gezocht werd en zich gevonden weet krijgt ook een bewogen hart met het verlorene. Wat in Gods hart in volkomenheid en volheid is daarvan komt een vonk in ons hart.
Gods gezochten kunnen ook zelf actief worden en volharden in het zoeken van anderen.
De gezegenden worden dan tot zegen.
U ook?

Kremer

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 januari 1970

De Wekker | 8 Pagina's

Het verlorene gezocht (3)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 januari 1970

De Wekker | 8 Pagina's