Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoop doet reinigen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoop doet reinigen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En een ieder, die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, gelijk Hij rein is. 1 Joh. 3: 3

Als we een paar weken geleden werkelijk Paasfeest gevierd hebben zijn we mensen, die met hoop door het leven gaan; met een levende hoop.

Petrus schrijft immers: Hij heeft ons naar Zijn grote genade wedergeboren doen worden tot een levende hoop door de opstanding van Jezus Christus uit de doden. En hoop doet leven, zeggen wij. Dat is waar.
Maar dan niet de vage hoop die de wereld koestert, zo van: zo lang er leven is, is er hoop bijv., maar de hoop als zekerheid van die dingen die er zullen komen.
Zo spreekt Johannes hier over de hoop, want als hij gezegd heeft: het is nog niet geopenbaard wat we zijn zullen, dan bedoelt hij niet: daar weten we niets van, maar: dat is nog steeds niet voor de dag gekomen, zolang we nog een lichaam hebben, dat sterfelijk en zwak is en waar ook van geldt, dat we de zonde nog altijd niet afgestorven zijn. Maar nu is 't juist de hoop van een christen, dat daar straks een einde aan komt. wil Johannes zeggen.
Wanneer? Als Hij geopenbaard is, zegt Johannes. Jezus Christus namelijk.
Dat is de hoop, die doet leven. Maar dan niet zo, dat het leven hier op aarde niet meer belangrijk zou zijn voor iemand, die deze hoop op Christus heeft. Dan zou 't ergens maar een magere hoop zijn in plaats van een levende hoop.
Er wordt in theologen-kringen nog al veel gesproken en geschreven over de theologie van de hoop.
En de een zegt: deze wereld wordt door God eenmaal tot zijn eindbestemming gebracht doordat op de duur alle mensen zullen gaan leren om het goede na te gaan streven. Anderen zeggen juist: laten we deze wereld maar gerust afschrijven en onze enige taak zoeken in de verkondiging van het evangelie van de vergeving der zonden door het bloed van het kruis.
En nu zegt Johannes hier: een theoloog van de hoop; een mens die door Gods Woord onderwezen wordt in de christelijke hoop is een mens die deze wereld niet laat voor wat ze is; hij gelooft ook niet, dat deze wereld gaandeweg beter zal gaan worden, maar een mens met gegronde, bijbelse hoop reinigt zichzelf.
Er gaat dus van die hoop, van die levende hoop op de dag, waarop de Here Jezus verschijnen zal een vernieuwende werking op ons leven uit. Dat is een hoop, die je leven verandert. Een ieder, die deze hoop op Hem heeft, die reinigt zichzelf. Nee, dan zegt Johannes niet: die zou zichzelf eigenlijk moeten reinigen, maar die reinigt zichzelf.
Ja maar een mens blijft van zichzelf toch onbekwaam om zichzelf te reinigen? Is Johannes hier niet een beetje erg Remonstrants aan het redeneren?
Och, zullen we nu eens niet gaan redeneren, maar de zaak eens net zo eenvoudig laten staan als hij hier staat? Als de Here die levende hoop in een mensenhart brengt dan kun je eenvoudig niet dezelfde mens blijven als wanneer je zonder die hoop zou leven. Dan kun je het niet laten, om jezelf te gaan reinigen.
Calvijn heeft eens gezegd: de goede werken moeten door ons nog veel hoger aangeslagen worden dan door de Roomsen, hoewel we heel goed weten, dat we er niets mee kunnen verdienen en ook niet behoeven te verdienen.
We moeten dus aan elkaar kunnen vragen: hebt u deze hoop op Christus, wat reinigt u uzelf?
Als we aan elkaar vragen: zondigt u, omdat u in Adam gevallen bent dan zeggen we allemaal: ja. Maar als we dan vragen: reinigt u uzelf, omdat Christus door Zijn lijden en sterven en opstanding uw hoop geworden is dan zeggen we ineens: dat gaat zomaar niet.
Zeggen we daar eigenlijk niet mee. dat Adam sterker zou zijn dan Christus, omdat we in Adam wel vanzelf zondigen, maar in Christus ons zelf niet vanzelf zouden gaan reinigen?
Er gaan van Christus reinigende krachten uit. Hij heet immers de Zon der gerechtigheid?
En als de zon opkomt dan sluipen de nachtdieren toch naar hun holen?
En dan kom je met die reiniging nooit klaar. Vooral niet, als ik Johannes er nog aan toe hoor voegen: gelijk Hij rein is.
Worden we dat dan ooit, net zo rein als Christus? Ik geloof dat die vraag niet deugt, 't Gaat om een andere vraag, om de vraag of ik net zo rein als Christus zou willen zijn.
En wie dat verlangen gaat kennen door die levende hoop in zijn hart, het verlangen van: ik wens te zijn als Jezus, die bagatelliseert de zonde niet, maar die gaat juist gaandeweg steeds meer ontdekken hoe verschrikkelijk zondig hij nog altijd is. Maar dan bestaat die hoop in deze vaste wetenschap: in Hem is de kracht, die onze zwakheid staalt. En daar is Johannes zo zeker van, dat hij aan het einde van dit hoofdstuk zelfs durft te schrijven: een ieder die uit God geboren is zondigt niet en hij KAN niet zondigen.
Nee, dat zijn dingen waarover we niet moeten gaan discussiƫren; dat zijn dingen waar we dagelijks vanuit de hoop op Christus mee bezig moeten zijn.
Wie zichzelf niet reinigt heeft deze hoop op Christus daarom niet.
En of ik nu zeg: ik reinig me niet, want ik ben nog altijd onbekeerd of dat ik zeg: ik vind het maar gevaarlijk om over reiniging en over heiligmaking te praten, want ik moet immers zalig worden uit genade, zonder werken der wet: 't komt uiteindelijk allebei op hetzelfde neer: op het geen levende hoop op Christus hebben.
't Ruikt allebei naar de dood in plaats van het leven.
Hoop doet leven; en in een nieuw godzalig leven wandelen betekent: vromelijk tegen de zonde, de duivel en zijn ganse rijk gaan strijden en overwinnen.
Ik las een verhaal over een martelaar, die naar de brandstapel gebracht werd. Op weg daarheen sloeg hij herhaaldelijk zo goed en zo kwaad als dat ging het stof en het vuil van zijn kleren, dat de mensen naar hem wierpen.
Waarom doe je dat, vroeg een van de soldaten, die hem begeleidden.
Zijn antwoord luidde: ik ben immers onderweg naar een bruiloft en ik wil er bij aankomst zo goed en zo feestelijk mogelijk uitzien.
Een sprekend voorbeeld van deze tekst: wie deze hoop op Hem heeft, die reinigt zichzelf.
Hoe is 't met uw hoop, want hoe is 't met uw reiniging?

Den Helder, Copp.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 april 1971

De Wekker | 8 Pagina's

Hoop doet reinigen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 april 1971

De Wekker | 8 Pagina's