Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geheel anders (De konsekwentie van het geloof in Christus 4)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geheel anders (De konsekwentie van het geloof in Christus 4)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen. Efeze 4: 20

Het grote verschil
Nu wijst Paulus op het grote verschil, dat er bestaat tussen de gelovigen in Efeze en hun heidense omgeving, waaruit ze ook zelf zijn voortgekomen.
Hij heeft het leven der heidenen getekend als een al maar doelloos ronddraaien om allerlei dingen, die geen doel in zichzelf kunnen zijn.
Verduisterd in het verstand missen ze het rechte onderscheidingsvermogen. Goed wordt kwaad en kwaad goed genoemd.
Vreemd aan het leven Gods zijn ze apatisch voor God en Gods geboden en leven ze hun zondige hartstochten en begeerten uit. Wat het zondige hart de mens ingeeft wordt de hoogste norm.
Maar dan richt de apostel zich tot de gelovigen in Efeze met de woorden: maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen.
Daarin ligt het grote verschil, dat de gelovigen in Efeze Christus hebben leren kennen. Christus kennen betekent een radikale vernieuwing van het leven op alle fronten. Ergens anders spreekt Paulus van een nieuw schepsel zijn. Iemand die Christus leert kennen is om zo te zeggen een nieuwe schepping. Het is alles nieuw geworden, het oude is voorbijgegaan.
Dat de gelovigen in Efeze Christus hebben leren kennen is vrucht van prediking en onderwijs.
Paulus zegt in het volgende vers: Gij toch hebt van Hem gehoord en zijt in Hem onderwezen.
Christus heeft in Efeze in prediking en onderwijs centraal gestaan. Paulus zelf heeft twee jaar lang de boodschap aangaande Christus in Efeze verkondigd.
Hij heeft hun gesproken van Zijn verzoenend borgwerk aan het kruis, van Gods genade en vergeving in Zijn bloed voor allen, die in Hem geloven. Hij heeft hun voorgehouden de rijke betekenis van Zijn dood. maar ook van Zijn opstanding. Maar hij heeft hen er niet minder op gewezen dat het geloof in Christus een totale vernieuwing van het leven met zich meebrengt. Geloof in Christus betekent niet alleen vergeving van zonden, maar ook bekering van het oude leven. Christus zelf heeft gesproken van wedergeboorte, een nieuwe geboorte, die het hele leven omvat. Hij heeft in Zijn prediking de nadruk gelegd op een leven, dat van dat der heidenen geheel verschilt. Een leven van liefde en van zelfverloochening en van reinheid. En Hij werkt dat nieuwe leven door de kracht van Zijn Geest.
En dat onderwijs heeft in Efeze vrucht gedragen.

Christus leren kennen
Zij hebben Christus leren kennen.
Dat is iets anders dan verstandelijk veel van Hem weten. Velen zijn er, die het onderwijs aangaande Christus hebben ontvangen, maar ze missen het geloof in Hem en de vernieuwende kracht van Zijn Geest. Christus leren kennen is Hem in het geloof zó toevallen en aanvaarden zoals Hij ons in het evangelie verkondigd wordt. Dan horen we maar niet alleen van Hem, maar vindt de prediking bij ons zó gehoor, dat we Hem als onze Here en Heiland leren aanvaarden, in wiens offer aan het kruis wij de enige grond voor de verzoening van onze zonden liggen zien.
Maar het betekent ook, dat we nu uit die Christus en zijn onderwijs leven gaan.
We mogen deze kennis van Christus een bevindelijke kennis noemen. Maar bevindelijke kennis is meer dan alleen dat wij bevinden dat ons eeuwig heil alleen in Christus ligt en in Zijn offer aan het kruis op Golgotha volbracht.
Bevindelijke kennis betekent dat we ook uit die Christus en uit de kracht van Zijn Geest leren leven.
Het hoort bij elkaar.
Er zijn er, die in Christus en in Zijn offer aan het kruis roemen als de enige grond van hun behoudenis, maar van vernieuwing komt weinig of niets terecht.
Er zijn anderen, die roemen in Christus als het grote voorbeeld van vernieuwing van het leven, dat door ons gevolgd moet worden, maar van de verzoenende kracht van Zijn bloed spreekt men niet.
Het één is niet minder dan het andere.
Christus leren kermen is als een arme zondaar tot Hem de toevlucht nemen en voor tijd en eeuwigheid op Hem zijn vertrouwen stellen. Maar het is ook als een discipel in Zijn voetstappen wandelen.
Dat kunnen we niet uit eigen kracht. Maar dat behoeven we ook niet. Christus heeft ons Zijn Geest beloofd, die ons naar Zijn evenbeeld vernieuwen wil.
En dan blijft dat hier altijd nog maar ten dele. De Katechismus zegt, dat de allerheiligste nog maar een klein beginsel heeft van de nieuwe gehoorzaamheid. Maar dat begin moet er zijn. En dat uit zich in een begeerte om naar al de geboden Gods, zoals ook Christus ons die heeft nagelaten, te leven.
Dat moet de vrucht van het onderwijs zijn. Niet maar een verstandelijke kennis van Christus. Maar die bevindelijke kennis, waardoor heel ons leven door het onderwijs en door de Geest van Christus wordt bepaald. De Schrift spreekt ook van het geheiligd worden. Dat wil zeggen dat we een ander leven leren kennen. Christus kennen is een ander leven kennen.
Zo was het bij de gemeente van Efeze. Het onderwijs had vrucht gedragen. Daarom kon Paulus zeggen: maar gij geheel anders!

De kracht van het evangelie
In de gemeente van Efeze kwam het grote verschil met de heidense omgeving openbaar. Ook het grote verschil tussen het leven nu en dat van vroeger.
Zij die in de gemeente van Efeze tot het geloof kwamen waren vroeger ook heidenen geweest. Maar nu hadden ze het andere, het nieuwe leven leren kennen. Een leven waarin Christus en niet meer het eigen ik centraal stond.
Daarin kwam de kracht van het evangelie openbaar. Want het evangelie van Christus is een kracht. Het is immers het evangelie van de allesoverwinnende Heiland en Zijn Geest staat er achter. Daarom doet dat evangelie ook vandaag nog wonderen.
En door de kracht van dat evangelie moet de vernieuwing zich al meer in het leven der gelovigen voortzetten. We raken er hier nooit mee klaar.
Er ligt in de woorden van Paulus een feit en een opdracht, een konstatering en een gebed, een indicativus en een imperativus.
Gij geheel anders!
Dat is het feit van de vernieuwing, die zich in het leven der gelovigen door Woord en Geest heeft ingezet.
Maar er ligt ook een opdracht in. Zij die in Christus geloven moeten ook als nieuwe mensen openbaar komen. Daarnaar moeten ze al meer staan. De heiligmaking is een gave en een opdracht tegelijk.
Wat dat heel konkreet wil zeggen werkt Paulus in wat volgt nog nader uit.

Oosterhoff

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 juli 1971

De Wekker | 8 Pagina's

Geheel anders (De konsekwentie van het geloof in Christus 4)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 juli 1971

De Wekker | 8 Pagina's