Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De HEERE is rechtvaardig en goed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De HEERE is rechtvaardig en goed

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

„De HEERE is rechtvaardig in al Zijne wegen, en goedertieren in al Zijne werken". Psalm 145:17.

„De HEER' is recht in al Zijn weg en werk". Dat wordt meestal nog al vlot gezongen. Dat gaat ook gemakkelijk, zolang men er persoonlijk nog niet mee te doen gekregen heeft. Dan gaat alles, wat er in de wereld gebeurt, betrekkelijk nog langs ons heen.
De toon daalt meestal wanneer we met de rechtvaardigheid Gods in aanraking komen. Tracht u eens een ogenblik in te denken, wat dit is.
De HEERE is rechtvaardig in al Zijne wegen. Alles wat er op deze wereld gebeurt, staat onder de leiding des HEEREN. Is er een kwaad in de stad, dat de HEERE niet doet? Als u daaraan denkt, dan is er nog al wat te doen in de wereld: Oorlogen, die dagelijks hun slachtoffers bij honderden- duizenden vragen. Natuurrampen eisen menigmaal een hoge tol aan mensenlevens. In het verkeer gaat het evenzo. In ziekenhuizen en allerlei inrichtingen van barmhartigheid, wordt onnoemelijk veel geleden. Denk daarbij nog aan veler huiselijk leed, persoonlijke teleurstellingen enz. Geen pen is in staat om te beschrijven de stroom van ellende, die door deze wereld golft.
Ieder wordt op zijn tijd in deze stroom opgenomen en er door meegesleurd. En als je daar nu midden in zit, zingt dan maar eens, met je hart: De HEER' is recht in al Zijn weg en werk.
Dat komt uit de natuur des mensen niet voort. Des mensen natuur openbaart dan vijandschap tegen God. Klachten komen dan naar boven, vloeken stijgen naar de keel. De vraag laat zich dan niet meer onderdrukken: Is dat nu rechtvaardig? Is dat nu Zijn werk? Zijn dit nu Gods wegen? Ik kan het niet meer begrijpen. Ik vind het eigenlijk maar onrechtvaardig dat er zoveel „onschuldigen" de dood worden ingejaagd, dat er zoveel geleden wordt door mensen, die „nooit iets gedaan" hebben. Je moet dat eens zien . . . Je moet daar eens naar kijken . . .
Menige lezer zal in het bovenstaande zijn eigen woorden ontdekken. En zo niet, dan zal men er toch zeker zijn gedachten uit kunnen aflezen.
Het zal de opmerkzame lezer niet zijn ontgaan dat we de woorden „onschuldig" en „nooit iets gedaan", tussen aanhalingstekens hebben geplaatst.
En dan vragen we: Wie is er onschuldig? Wie heeft er nooit iets gedaan? Wie heeft altijd de wil des HEEREN volbracht?
Voor God is niemand onschuldig. Voor God zijn we allemaal grote zondaren. Zegt de Heere zelf niet in Zijn Woord dat we allen gezondigd hebben en de heerlijkheid Gods derven? Staat er ook niet geschreven dat het ganse schepsel voor God verdoemelijk is? De ziel, die zondigt, die moet sterven. Recht is recht!
Wie durft nu nog de Almachtige te beschuldigen van onrecht?
Rechtvaardig en recht is Hij, wanneer Hij met Zijn oordelen de wereld doorwandelt, wanneer Hij de aarde met de ban slaat, wanneer Hij het mensdom met Zijn vloek teistert.
Daar moeten de ogen voor geopend worden. Als dat gebeurt, gaat men de HEERE recht en gerechtigheid toeschrijven, ook al wordt men er zelf door getroffen. Want dan komt men er achter, dat men naar recht alleen maar de dood verdiend heeft, ja erger nog: de eeuwige rampzaligheid. Het wordt dan alleen nog maar 'n wonder, dat men daar nog niet terecht gekomen is.
Men gaat dan ook die andere helft van de tekst verstaan: „en goedertieren in al Zijn werken". In alles wat de HEERE doet, komt dan toch ook nog Zijn goedertierenheid tot openbaring. De goedertierenheden des HEEREN zijn dan hemelhoog. Dit blijkt hieruit dat men nog leven mag, dat Hij nog zoveel mensen leven laat. Dat Hij hen nawandelt van dag tot dag en van ogenblik tot ogenblik. Niet alleen met uiterlijke weldaden, maar ook met geestelijke. Wat wordt het dan groot, dat de HEERE de weg der zaligheid nog laat verkondigen. Dat Hij het nog laat aanzeggen, dat er ontkoming is van Zijn rechtvaardige toorn, door het geloof in de Heere Jezus Christus.
De Heere Jezus Christus, Die van het begin Zijner menswording, tot het einde Zijns levens toe, de oneindige last van de toorn Gods heeft gedragen. Hij heeft nooit iets onbehoorlijks gedaan. Hij was onschuldig. Hij heeft de wil Gods volkomen volbracht. Doch Hij is tot zonde gemaakt geworden. De HEERE heeft ons aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen. Hij is om onze' overtredingen verwond, Hij is om onze ongerechtigheden verbrijzeld.
Wie zal ooit die liefde Gods kunnen peilen, die zelfs Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, om doemwaardige zondaren te kunnen sparen. Als daar de ogen voor open mogen gaan, ja, dan wordt beleden: „De HEERE is rechtvaardig in al Zijne werken, en goedertieren in al Zijne wegen". Het zijn dan de goedertierenheden des HEEREN, dat wij niet vernield zijn, dat we nog leven mogen.
Als Gods slaande hand ons dan raakt, dan is er geen opstand in het hart. Dan is men met de wil des HEEREN vereend. Hij slaat immers niet uit lust tot plagen? Neen, de slagen die Hij dan toebrengt, zijn de bewijzen van Zijn liefde.
Want: Die Hij liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijke zoon, die Hij aanneemt.
Een rechtvaardig God, een slaand God, een kastijdend God, wordt dan gekend als en beleden als een goeddoend God.
Zij die naar recht, de eeuwige dood hebben verdiend, hebben om Christus' wil, een recht op het eeuwige leven.
Omdat nu de HEERE rechtvaardig is, zullen zij het eeuwige leven zeker krijgen. Want Hij straft de zonde maar één keer.
Wie dat beleven mag door het geloof, zal de goedertierenheid des HEEREN eeuwig prijzen.
Deze zalige geloofswetenschap, geeft troost in smart, uitzicht in druk, blijdschap te midden van droefheid, zij geeft psalmen te zingen in de nacht. Met Asaf wordt er dan iets van verstaan, te midden van alle noden, angsten en pijnen:
Na de dood is het leven mij bereid;
God neemt mij op in Zijne heerlijkheid.
Dan wordt het waar, vanuit de beleving:
„De HEERE is rechtvaardig in al Zijne wegen, en goedertieren in al Zijne werken".
Is deze psalmregel wel eens door u gezongen en dan op de juiste toon? Niet vals, maar zó, dat zelfs „gevangenen" naar u hoorden?
Dan wordt Gods lof vergroot.

K.[Katwijk] v.d.E.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 november 1972

De Wekker | 8 Pagina's

De HEERE is rechtvaardig en goed

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 november 1972

De Wekker | 8 Pagina's