Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Karl Barth, door Karl Kupisch, uit het duits vertaald door J.M. Roelofsen, uitgave Ten Have N.V. Baarn, 184 blz., prijs gebonden ƒ 17,50.
De schrijver geeft in dit boek een boeiende levensschets van Karl Barth. Uitvoerig wordt gehandeld over Barth's afkomst, jeugd en studiejaren. Een wonderkind was Karl niet. Een echte jongen en op zijn eindexamenlijst had hij voor natuur-, scheikunde en natuurlijke historie een onvoldoende. Zijn ontwikkeling begint op de universiteit. Hij studeerde aan verschillende duitse universiteiten. Allerlei bekende figuren en professoren uit die tijd treden in het boek voor het voetlicht. Men krijgt naast Barth een interessante kijk op heel het kerkelijke en politieke gebeuren in Duitsland van voor de eerste wereldoorlog. We volgen Barth daarna naar de pastorie in Safenwil in Zwitserland. Hij komt daar in aanraking met het socialisme en schrijft er de eerste uitgave van zijn Römerbrief. In 1921 wordt Barth hoogleraar in Göttingen, in 1925 in Munster en in 1930 in Bonn. Allerlei verwikkelingen die daarbij een rol spelen passeren de revue. Uitvoerig krijgen we Barth te zien in zijn verzet tegen het nationaal-socialisme en zijn houding in de kerkstrijd in de dagen van Hitler. Hij werd afgezet als hoogleraar in 1934. In 1935 volgde zijn benoeming in Bazel. Zijn Kirchliche Dogmatik, waarvan het eerste deel in 1927 verscheen, groeit gestatig. De ontwikkeling van zijn theologisch denken wordt getekend. Een hoofdstuk wordt gewijd aan Barth's liefde voor Mozart. We volgen de laatste jaren van zijn leven, de laatste dag van zijn leven. Het boek eindigt met zijn laatste woorden: God regeert! Daarom vrees ik niet. Laten we toch blijven vertrouwen, ook in de donkerste ogenblikken! Laten we de hoop niet loslaten, de hoop voor alle mensen, voor de hele wereld. God laat ons niet los, niemand van ons en ook niet ons allemaal! Er wordt geregeerd. We zien Barth in dit boek zoals velen hem nog niet eerder hebben gezien, als mens, in zijn grootheid en eenvoud, in zijn geleerdheid, maar ook in zijn kinderlijk geloof, als theoloog, maar ook als huisvader, als strijder, maar ook als gezellige pijproker. Een interessant boek, dat door vele foto's uit het leven en de tijd van Barth wordt verrijkt.

O.


Van jongelingsvereniging tot Jesus People, door drs. G.C. de Haas, uitgave J.H. Kok N.V. Kampen 1972, 100 blz., prijs ƒ 6,90.
Deze uitgave kwam tot stand in samenwerking met de afdeling Gesproken Woord van de NCRV, Hilversum. In de periode van januari tot april 1972 werd door de NCRV-radio een serie van zeven afleveringen uitgezonden over jeugd en jeugdgedrag. Dit kan men thans nalezen. Nagegaan wordt de ontwikkeling van het jeugdleven van vroeger naar nu, waarbij men meent méér lijnen te kunnen trekken tussen het verleden en het heden dan velen vermoeden. Toch blijken ook duidelijk de verschillen. Achtereenvolgens wordt gesproken over het jong zijn vroeger, over de periode 1850-1920 (opkomst van de jongelingsverenigingen), 1920-1940 (de periode tussen de beide wereldoorlogen, waarbij ook de socialistische jeugdbeweging aan de orde komt), de oorlogsjaren 1940-1945, de periode na 1945 tot 1955 (telkens worden in de hoofdstukken ouderen geïnterviewd over hun eigen jeugdleven en hun ervaringen vroeger), terwijl de beide laatste hoofdstukken de ontwikkelingen tekenen na 1955, waarbij o.a. de verschijnselen van de nozems, de beatles en de Jesus people aan de orde komen. Het boekje heeft vooral een beschrijvend karakter, al blijven beoordelingen niet uit. Er kan op een enkel punt verschil van mening zijn. Ook de ervaringen in vroeger tijd zijn niet bij ieder gelijk geweest. Maar het boekje geeft een duidelijk overzicht en wie in kort bestek een overzicht wenst van de geschiedenis van het jeugdleven vroeger en nu kan hier terecht.

O.


Dr. K.J. Kraan, Ruimte voor de Geest. Kok, Kampen, 1970. Prijs ƒ 3,95; bij grote aantallen reductie. 55 blz.
In dit boekje bespreekt de auteur het Voorlichtend Geschrift, dat opgesteld was door Deputaten en uitgegeven werd door de Generale Synode van de Gereformeerde Kerken over de Pinksterbeweging. Dr. Kraan heeft als bezwaar tegen dat schrijven, dat er te weinig ruimte voor de Geest in wordt gevonden. Hij wijst extremiteiten van de Pinksterbeweging af. Hij is het er niet mee eens, dat tongentaal hèt teken is van de doop met de Heilige Geest. Wel bepleit hij de gedachte van een doop met de Geest, als een tweede gave van de Geest na de wedergeboorte. In dit verband heeft hij begrip voor hen die zich laten overdopen. Hij pleit voor de handoplegging tot vervulling met de Heilige Geest en tot genezing van zieken.
Het is goed dat er over het werk van de Heilige Geest als persoonlijke ervaring gesproken en geschreven wordt. We hebben de kracht van de Heilige Geest in onze tijd hard nodig. We verwachten die kracht van de getrouwe prediking van het Woord. We zien het toenemen en doorwerken van die kracht als een aparte gave na de wedergeboorte noch als een Geestesdoop naast (en na) de waterdoop. Het is de doorwerking van de Heilige Geest in ons leven. In die zin willen we om meer ruimte voor de Geest in ons leven bidden.

W.H. Velema


Ds. Th. Delleman: In hemel en op aarde. Uitgave Kok-Kampen. Prijs ƒ 9,75.
De bekende predikant-publicist Delleman, die zich eerder bezig hield met vragen over leven en dood en de toekomst, geeft in deze paperback pastorale bijbelse verkenningen over sterven en het leven na dit leven. Hij doet dit op zijn eigen manier, die bekend is voor wie meer boeken van hem gelezen heeft: veel citaten; passende gedichten; korte, puntige exegese. Er staan veel mooie gedachten in dit boekje van 136 bladzijden, die de moeite waard zijn. Toch bevredigt het geheel niet. De behandeling van de verschillende problemen is nogal fragmentarisch. Teveel losse opmerkingen. Daarbij komt dat Delleman nogal beïnvloed is door allerlei nieuwere theologie. Als ik het goed begrijp dan gelooft hij niet meer dat er eeuwige straf is. „Bij eeuwige dood moeten we denken aan dat voor goed, definitief dood zijn". Terecht keert hij zich tegen de gedachte van de onsterfelijke ziel. De opstanding begint voor hem al bij het sterven. Zo zijn er meer dingen te noemen, waarbij ik vraagtekens zette. Het boek is vlot geschreven, maar is niet in elk opzicht conform de gereformeerde belijdenis. Trouwens de schrijver heeft bezwaren tegen zondag 22 van de H.C. zonder dat hij bij mijn weten een gravamen heeft ingediend. Een boekje, dat goede dingen geeft en nog meer vragen oproept.

J.H.V.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 1972

De Wekker | 8 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 1972

De Wekker | 8 Pagina's