Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een geopende deur

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een geopende deur

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Ik weet uw werken: zie, Ik heb een geopende deur voor uw aangezicht gegeven, die niemand kan sluiten; want gij hebt kleine kracht, maar gij hebt mijn woord bewaard en mijn naam niet verloochend." Openbaring 3:8

De gemeente te Philadelphia behoorde tot de zeven gemeenten in Asia, aan wie de apostel Johannes in Jezus' naam schrijven moet over „hetgeen na dezen geschieden zal".

Deze gemeente vertoont in zeker opzicht een treffende overeenkomst met onze kerk. Er wordt van haar gezegd dat zij kleine kracht heeft.
In die „kleine kracht" ligt een verzoeking. Het kan een gevoel van machteloosheid geven. Wat zouden wij als kleine kerk in deze grote wereld kunnen beginnen? Naar de stem van een kleine minderheid wordt immers toch niet geluisterd. Wat hebben wij, met onze kleine kracht, voor boodschap aan de wereld? Laten we er daarom ook maar niet aan beginnen.
Deze naar-binnen-gekeerdheid is een werkelijk gevaar.
Wat zegt Jezus Christus tot zo'n kleine kerk? Zo'n kleine minderheid in een grote wereld? Het hemelse Hoofd van de kerk in Philadelphia zegt: Ik heb een geopende deur voor uw aangezicht gegeven, die niemand kan sluiten. Dat zegt Christus, „die de sleutel Davids heeft, die opent en niemand zal sluiten, en Hij sluit en niemand opent." De sleutel Davids opent, blijkens de profetie van Jesaja (22:22) de toegang tot het huis van David. Deze sleutel ontsluit de deur naar het koninklijk paleis en de heerschappij van Davids zoon, de Messias.
Jezus Christus heeft de sleutel tot de messiaanse koningsheerschappij.
Zonde en dood zijn door zijn lijden en sterven overwonnen. „Geen graf hield Davids Zoon omkneld. Hij overwon, die sterke Held!" Het Paas-evangelie boodschapt ons de overwinning; De Heer is waarlijk opgestaan. De apostel Paulus kan dan ook op grond van dit Evangelie schrijven dat Christus als koning heerst. Hij is de eerstgeborene uit de doden en de overste van de koningen der aarde.
Deze koning heeft aan de kleine gemeente van Philadelphia een geopende deur gegeven. Wat zou dat anders kunnen zijn dan de deur die toegang geeft tot het messiaanse Rijk van vrede en gerechtigheid? De deur naar deze heerlijke Toekomst is open. De Enige die deze deur kon openen, hééft dat gedaan door zijn sterven en opstanding. Hij heeft toegang verschaft tot het komende Koninkrijk Gods.
Wat een verstrekkende en moedgevende belofte wordt aan de gemeente van Philadelphia gegeven!
De christenen in Philadelphia, weinig in getal, moeten wel sterk het gevoel hebben gehad geen enkele invloed te kunnen uitoefenen op de gang van zaken in deze wereld. Wat konden ze als kleine kerk in het enorme Romeinse rijk beginnen! Christus zegt: de deur is open. Het heil kan U niet meer worden ontnomen. U mag in geloof op weg gaan naar die Toekomst, het Rijk van vrede en gerechtigheid.
Sinds de steen is weggewenteld van Christus' graf is er grond voor dit geloof. Want wij hebben een levende Heer. Wat wij doen is niet tevergeefs in de Here.
Er bestaat veel onzekerheid over de toekomst. Veel bezorgdheid. Veel angst.
Misschien horen wij de deur naar de toekomst al bijna in het slot vallen.
De Club van Rome geeft deze wereld nog 35 jaar, voordat zij zichzelf in haar eigen vuil en bederf en gulzigheid begraven heeft. Nog 35 jaar! Halen wij het jaar 2000?
De geopende deur, die Christus gegeven heeft, kan door niemand gesloten worden. Zijn opstanding geeft ons de belofte dat Gods Toekomst niet geblokkeerd kan worden. Zijn Koninkrijk komt.
Waarom geeft Jezus Christus aan de gemeente van Philadelphia deze geopende deur?
„WANT gij hebt kleine kracht."
Kleine kracht: de gelovigen in Philadelphia konden zelf die deur niet open krijgen. Daar waren ze te krachteloos voor. Zij stonden met weinig mensen in een grote wereld. Zij stonden bovendien als MENSEN in deze wereld. Zij konden zich de toegang tot het Koninkrijk Gods niet verschaffen. Dat kan geen mens. Wij kunnen deze wereld niet veranderen in eigen kracht. Daarom heeft God het gedaan in zijn Zoon Jezus Christus.
Wij kunnen wel staan drukken tegen die deur naar de toekomst. Maar de tegenkrachten van zonde en dood zijn ons te machtig. Alleen Hij, die zonde en dood overwonnen heeft, kan de toegang tot Gods Toekomst ontsluiten.
Hoe begrijpelijk zou het geweest zijn als de gemeente van Philadelphia zich zou hebben neergelegd bij de feiten en erkend dat de keizer in Rome de toekomst van de wereld bepaalde. Maar zij heeft dat niet gedaan. Want zij heeft Christus' woord bewaard en zijn naam niet verloochend.
Bewaren betekent niet „wegstoppen". Het is niet de bedoeling dat Gods Woord bewaard wordt in een soort vitrine, waar het van tijd tot tijd uitgehaald wordt om het te bewonderen. Het Woord van God wordt aangevochten.
De feiten liegen er niet om. De gang van zaken in deze wereld brengt in de verzoeking dit beloftewoord los te laten. Bewaren houdt in: openlijk belijden dat al onze hoop gevestigd is op die ene Naam die onder de hemel gegeven is om behouden te worden. Er is één Naam die ons kan verlossen van zonde en dood en bewaren voor Gods Toekomst.
Wie deze Naam verloochent moet wel weten dat Christus sluit en niemand opent. Er is geen andere weg naar de Toekomst, naar het Leven.
Maar ook: Hij opent en niemand zal sluiten. Geen macht ter wereld, geen zonde en geen dood, geen mens en geen Duivel, zal de deur kunnen sluiten die Hij opent voor allen die vertrouwen op zijn Naam.
„Eén naam is onze hope". Ook voor u?

Purmerend, W.C. Moerdijk

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 mei 1973

De Wekker | 8 Pagina's

Een geopende deur

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 mei 1973

De Wekker | 8 Pagina's