Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerstfeest en de volken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerstfeest en de volken

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van onze christelijke feesten is het kerstfeest wel het meest populair. Het is een universeel feest, dat voor de gehele wereld bestemd is.
Boven de kribbe van Bethlehem glanst het gouden schriftwoord: „Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga maar eeuwig leven hebbe."
Reeds in het Oude Testament wordt de komende Messias voorgesteld als een Verlosser voor heel de wereld. Wij horen God in Jesaja 49 spreken tot de knecht des Heren: „Het is te gering, dat gij Mij tot een knecht zoudt zijn om de stammen van Jacob weder op te richten en de bewaarden van Israël terug te brengen; Ik stel u ook tot een licht der volken, opdat mijn heil reike tot het einde der aarde".
Op de drempel van het Nieuwe Testament sluit Simeon, met het kind Jezus in zijn armen, daarbij aan en zingt van het heil, dat God bereid heeft voor het aangezicht van alle volken: een licht tot openbaring voor de heidenen en heerlijkheid voor Uw volk Israël.
Naar Bethlehem doet God de wijzen uit het Oosten komen als de eerste vertegenwoordigers van die volkenwereld, die deelt in de glans van dat opgegane licht, dat ook eenmaal het nieuw Jeruzalem zal beschijnen, waarin de eer en de heerlijkheid der volkeren zullen gebracht worden.
Het kerstfeest spreekt dan ook van een liefde Gods, die wereldwijd is. Zoals blijkt uit het slot van de Openbaring aan Johannes. Dan wordt aan hem het nieuw Jeruzalem getoond, de stad Gods, die twaalf poorten heeft. Heel het volk Gods woont daar, heel de nieuwe mensheid, toegebracht uit alle volkeren. Want naar alle windstreken zijn er drie poorten. De stad Gods kent geen rassendiscriminatie. De kerk van Christus omvat een veelkleurige schare uit alle tongen en natiën. Gods armen zijn oneindige armen, die de ganse aarde omvatten. En in de kribbe van Bethlehem heeft God een Zaligmaker neergelegd. Die Zijn schapen uit alle stallen der wereld bijeenbrengt.
Daarom is er ook een nauw verband tussen kerstfeest en zending. Het kerstfeest is wel allereerst een persoonlijk feest. De engel der verkondiging bracht aan de herders een persoonlijke boodschap: „U is heden geboren de Zaligmaker, Christus de Here, in de stad Davids". En Simeon roemde persoonlijk in de zekerheid des geloofs: „Mijn oogen hebben Uw heil gezien". 't Is nodig, dat wij persoonlijk verlicht worden en Christus omhelzen in de armen des geloofs. Maar niet om daarbij te blijven staan en met dat heil ons te isoleren in eigen sfeer. Als wij ons verheugd hebben in de stralen van dat licht, hebben wij dat licht uit te dragen in die grote heidenwereld.
Het kerstfeest draagt een missionair karakter. Het roept ons op om de gehele wereld in te gaan en overal die blijde boodschap te verkondigen. Zoals keizer Augustus de gehele wereld liet beschrijven voor zichzelf, moeten wij door de dienst van het evangelie eraan mee werken, dat die gehele wereld beschreven wordt voor koning Jezus.
Aan alle volken hebben wij dan voor alles die oude kerstboodschap te brengen, zoals Paulus die omschreven heeft in zijn brief aan Timotheus: „Dit is een getrouw woord en alle aanneming waard, dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken".
Dat is de kern van het kerstfeest, die in de romantiek van dit feest zo vaak uit het oog verloren wordt. Een Zwitsers theoloog, prof. Keller, schreef daarover: „Wat hebben wij van het Kerstfeest gemaakt? Wij hebben het geïndustrialiseerd, tot een handelszaakje gemaakt, tot een aanleiding voor een pretje. Wij stellen ons tevreden met geschenken als dasspelden, schaatsen, sigarenkokers enz. en wij vergeten dat God de wereld bezoekt en de Heiland schenkt". Deze kern van de boodschap mogen wij nooit loslaten. Aan deze boodschap hebben de volken wezenlijk en diep innerlijk behoefte. Wat in onze tijd helaas door allerlei theologische en zendingskringen veronachtzaamd wordt.
Een nieuw humanisme verovert de wereld en maakt het evangelie van Jezus Christus tot een boodschap van medemenselijkheid. Het rijk Gods wordt verkondigd als een afspiegeling van radicale en revolutionair-politieke wensdromen. Er is een theologie van de revolutie en van de bevrijding ontstaan, die Jezus predikt als de grote revolutionair, als de held der bevrijding, die ons voor alles leren wil om de structuren in een wereld van sociale ongerechtigheid omver te werpen, desnoods met geweld. Alle nadruk wordt gelegd op de horizontale verhouding met de naaste en de vertikale lijn van de ontmoeting met God wordt genegeerd.
Maar dat brengt de volken niet het heil, dat zij waarachtig nodig hebben. Die volken moeten horen van een Zaligmaker, die ons met God verzoent, die ons van onze zonden zalig maakt, die ons verlost van de schuld en de smet der zonde, en dan ook van de gevolgen der zonde.
Dat betekent niet dat het Kerstfeest de horizontale verhouding met de naaste verwaarloost en geen boodschap zou hebben voor de nood en ellende der volken. Het kerstfeest predikt ons een God, Die met ons lot in elk opzicht bewogen is. God is niet als keizer Augustus, die de wereld in nood bracht ten bate van zichzelf. Gods liefde bracht in de stille kerstnacht zichzelf in nood ten dienste van een wereld verloren in schuld en nood.
Hij schonk ons in de kribbe Zijn eniggeboren Zoon, en die is gekomen om zichzelf te geven. Tijdens Zijn omwandeling op aarde sprak Hij zelf: „lk ben niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en mijn ziel te geven tot een rantsoen voor velen". En waar Zijn Middelaars-oog nood en leed ontmoette, daar was Hij gereed om die nood op te heffen en het leed te helen.
Waar echt kerstfeest gevierd wordt, zal dit ook zijn zegenrijke doorwerking hebben in de wereld. Gelovige kerstgangers worden blijde christenen, in wier leven Christus een gestalte krijgt. Dan wordt de ware medemenselijkheid geboren, die vol ontferming mee wil werken aan de leniging van allerlei nood in de wereld.
Niet zonder reden wordt in onze kerken de Zend-hulp-aktie gehouden. Daarin wordt die dubbele boodschap van het Kerstfeest verdisconteerd. Primair de boodschap van het evangelie doorgeven. Wij hebben een woord voor de wereld. Maar dan ook hulp bieden in een wereld vol nood.
Het kerstfeest wekt ons op om door woord en daad te getuigen van het heil in Christus, dat d' aard in 't rond verheugt. Althans verheugen moest. Zover is het nog niet. Er zijn op aarde nog millioenen heidenen, die de kerstboodschap nimmer hebben beluisterd. Er is nog ontzaglijk veel leed in deze wereld. Laat het ons bewegen om te doen, wat onze hand vindt om te doen.

Het kan nu nog. Ook andere machten maken zich op om de volken der wereld te beïnvloeden en zelfs op te zetten tegen het evangelie. Straks zal de satan gelegenheid krijgen om de volkeren en massa te verleiden.
Maar het Kerstfeest predikt de overwinning van het Kind in de kribbe. Hij zit nu aan 's Vaders rechterhand. Vanwaar Hij nog eenmaal komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
Dan doet God het nieuwe Jeruzalem uit de hemel nederdalen. Wij mogen niet moedeloos worden. De wereldkerk komt gereed. God, Die in de kerstnacht het nieuwe begin maakte in Zijn eniggeboren Zoon, zal zorgen voor de afbouw. Zijn rijk wordt eens in volle heerlijkheid openbaar.
In die stad Gods wordt dan de heerlijkheid en eer der volken binnengebracht. Dan zijn alle profetieën vervuld. Dan komt het laatste feest, het feest van de bruiloft van het Lam, het feest der aanbidding.
Geloofd zij Jezus Christus, het Lam Gods, dat de zonden der wereld wegneemt en de volkeren verzoent met God en met elkaar.
Dat ieder het aangezichte,
ginds naar de Godsstad richtte.
Daar ligt Jeruzalem.

Nieuwenhuijze

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 december 1973

De Wekker | 12 Pagina's

Kerstfeest en de volken

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 december 1973

De Wekker | 12 Pagina's