Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De verkondiging van de bekende God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verkondiging van de bekende God

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Dezen dan, Dien gij niet kennende dient, verkondig ik ulieden". Hand. 17:23 b.

Het was een benauwende ontdekking die Paulus in Athene deed. Veel godsdienst en toch . . . onnoemelijk arm. Want wat stelt zo'n godsdienst eigenlijk voor? Als men niet weet tot wie men bidt. Als het een spreken in de ruimte is. Heeft een mens daar wel houvast aan? Paulus weet wel beter. Vandaar zijn hartstochtelijk betoog: „Dezen dan, Dien gij niet kennende dient, verkondig ik ulieden".
Ulieden, dat zijn de mensen te Athene die voor hun gevoel diep religieus zijn. Daarvan getuigen de vele afgoden.
Paulus komt hier in gesprek met mensen die over veel dingen hadden nagedacht. Die de zin van het leven hadden proberen te peilen. Hij spreekt hier met Epikureïsche en Stoïsche wijsgeren. Hij spreekt met mensen die hun tijd besteedden tot niets anders dan om wat nieuws te zeggen en te horen. Beslist geen gemakkelijk gehoor. Zijn woorden zijn kritisch ontvangen. En o wee als hij niet iets nieuws bracht. Maar er kwam wel iets nieuws. Trouwens is de boodschap van de levende God niet altijd nieuws? Als we het maar willen horen. Waar het Woord van de Here onder inwerking van Zijn Geest in het hart ontvangen wordt, daar gebeurt wat. Daar wordt het hart vernieuwd. En staat het niet in de Bijbel dat wie in Christus gevonden wordt een nieuw schepsel is geworden? Waarmee wordt het hunkerende hart anders vertroost dan met de genade van de Here Jezus, die altijd nieuw is en nooit veroudert? Wat kan het verdriet doen als mensen de kerk de rug toekeren, omdat ze het er te muf en te benauwd vinden.
Paulus is tot de ontdekking gekomen dat deze mensen arm zijn ondanks al hun godsdienst. Hij heeft door hun dienst aan de onbekende god de tragiek van hun leven gezien. Ondanks al hun godsdienst hebben ze toch geen houvast. Om er moe van te worden. En dan eindigt het tenslotte in de onbekende god.
Die mensen waren er niet alleen toen. Ze zijn er ook vandaag. En beslist niet alleen buiten de kerkmuren. Ook binnen de kerkmuren komen we ze tegen. Veel godsdienst en toch kennen ze de Here niet, hebben ze geen weet van de verborgen omgang met de Here. Het komt voor dat ambtsdragers soms tot schreiens toe bewogen naar huis gaan als ze op evangelisatiepad geweest zijn, als ze mensen die slordig naar de kerk gaan hebben opgezocht. Dat ze onderweg tegen elkaar moeten zeggen: veel godsdienst maar een onbekende god. Het is zo nodig dat we onszelf eerlijk onderzoeken, of we de Here kennen vanuit de persoonlijke omgang. Want het gevaar is niet denkbeeldig dat er mensen zijn voor wie de godsdienst in wezen niet meer is dan een stukje levensbeschouwing, tekort voor de eeuwigheid.
Paulus haakt op de armoede van de Atheners in. Hij hoort hier immers in hun adresloze aanbidding een bekentenis van armoede en onwetendheid. Welnu, hier staat er één die geen onbekende God dient. Paulus staat hier als één die weet, die kent, die de Naam kan noemen van de levende God. Heerlijk om zo te mogen getuigen. Het zal daar dan ook wel ademloos stil geworden zijn. Want deze mensen horen hier inderdaad een nieuw geluid. Hier staat een christen die profeteert. Die getuigt van zijn Here. Niet abstract, vaag, maar konkreet. Hij kan zeggen: mensen, ik ken Hem, want ik ben een gekende des Heren. Hij verkondigt de persoonlijke God. Hij mag Hem verkondigen als de Maker van al wat is, als de volmaakte Geest Die niet woont in tempelen met handen gemaakt, als de Volzalige Die onze schamele aanbidding niet nodig heeft. Al het tasten en zoeken van de Atheners was tot nog toe vergeefs. Maar nu worden zij met de levende God gekonfronteerd. Met de Here Die geen lust heeft in de dood van de zondaren, maar daarin dat zij zich bekeren en leven. Willen zij en wij kennis aan de Here krijgen dan gaat dat nooit buiten de bekering om. Dan zullen wij tot onszelf moeten inkeren. Want wat hebben wij gedaan? Wij zijn tegen de Here in opstand gekomen, tegen onze Schepper. En zegt de Here het niet Zelf, dat Hij een verterend vuur is voor hen die in hun ongehoorzaamheid volharden. Dat de Schepper van hemel en aarde niet met Zich laat spotten. Bewogen roept Paulus het de Atheners toe, om toch voor de Here op de knieën te komen, voordat Hij hen met Zijn oordeel zal treffen. Want de Here Jezus, de opgestane Levensvorst, komt ten oordeel. En alle knie zal zich eenmaal voor Hem buigen. Hoe noodzakelijk is het dan om nu voor de Here te buigen, om u nu door Hem te laten zaligen, om Hem nu te leren kennen in Zijn middelaarswerk. Paulus wil het de Atheners wel op het hart binden, want anders gaan ze met al hun godsdienst verloren.
Kennen wij Hem? Zijn wij door Zijn Geest voor Hem ingewonnen? Dan zullen wij ook iets van die bewogenheid van Paulus verstaan.
Als we de Here kennen dan wordt het leven zo anders. Dan leven we met biddende handen, zoals Albrecht Dürer dat zo mooi uitgebeeld heeft. Dan bidden we altijd weer of de Here Jezus Zijn doorboorde handen om de onze heen wil leggen, en ons aan Zijn hand wil leiden naar het vaderhuis met zijn vele woningen. Dan zal het straks uit Zijn mond gehoord worden: komt in gij gezegenden Mijns Vaders, want wij kennen elkaar.

IJ.[IJmuiden], R.v.B.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 mei 1974

De Wekker | 8 Pagina's

De verkondiging van de bekende God

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 mei 1974

De Wekker | 8 Pagina's