Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dr. J.M. van Minnen: Woorden wegen, uitgave W.D. Meinema B.V. Delft, 59 blz., prijs ƒ 2,90.
In de serie Ter Sprake (brochures die in kort bestek informatie geven over zaken, die in de gemeente aan de orde zijn) verscheen dit boekje als no. 12 met als ondertitel: kort signalement van 24 bijbelwoorden in nieuwe belichting. Aan de hand van woorden als vader, hemel, naam, geloven. Geest, opstanding, sabbat, kerk, doop, avondmaal, bijbel e.a. wordt getracht de bedoeling van het evangelie duidelijk te maken. Oude woorden worden nieuw geïnterpreteerd, op gevaar af dat het nieuwe woorden worden. Is geloven alleen maar een wijze van doen? Waarom wordt bij eeuwig leven de naam van Jezus niet genoemd, die toch het leven is? Is zonde alleen maar een werkwoord en geen zijn? Verlost Jezus stervend alleen van de macht der zonde? Hoe staat het met de zonde als schuld! Is gerechtigheid alleen maar het herstel van het welzijn van allen, zoals God dat gewild heeft? Waarom wordt over de kerk zo anders gesproken dan in zondag 21 van de Katechismus? Waarom wordt geredeneerd vanuit de gelovige mens en niet vanuit de vergaderende Christus? Is de doop teken van wedergeboorte? Doet de kerk wat in de doop of doet God wat? Spreekt de bijbel alleen van herstel, niet van oordeel? Ik vind het goed dat bijbelse woorden telkens opnieuw doordacht worden. Ze zijn zo diep dat we er nooit mee klaar komen en te gemakkelijk vervangen we de bijbelse woorden door onze woorden. Maar dan moet de bijbel ook voluit aan het woord komen en dat gebeurt in dit boekje beslist niet. De bijbelwoorden worden genormeerd aan wat wij vandaag toepasselijk en relevant vinden. Bijbelse woorden wegen betekent ze in alle zwaarte laten staan, ook als wij ze misschien te zwaar vinden, en niét ze wegen tot wij vinden dat het voldoende is. Aanbevelen kan ik dit boekje helaas niet.

O.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 juli 1974

De Wekker | 8 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 juli 1974

De Wekker | 8 Pagina's