Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Start van de Gereformeerde Sociale Academie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Start van de Gereformeerde Sociale Academie

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op maandag 2 september j.l. werd in de fraaie Open-Hof kerk te Ede de Geref. Sociale Academie geopend. In het schoolgebouw, Padberglaan 3 te Ede, komen vanaf 3 september dagelijks ruim 100 jonge mensen bij elkaar met de bedoeling na een studie van vier jaar een funktie te gaan bekleden in de maatschappij. De secretaris zond een uitvoerig verslag, waaraan we het een en ander ontlenen, maar aangezien ik zelf de opening meemaakte wil ik graag een eigen artikel aan deze zeer belangrijke zaak wijden.

Uit de nood geboren
Sinds mei 1972 is er flink gewerkt aan de oprichting van deze nieuwe sociale academie. De plannen daartoe zijn uit de nood geboren. Talloos vele waren de klachten van instellingen voor maatschappelijk werk omdat men maar heel moeilijk maatschappelijke werkers of werksters kon aantrekken die hun werk wilden verrichten vanuit een schriftuurlijke levensovertuiging in overeenstemming met het reformatorisch belijden.
In een destijds door de Stichting uitgegeven brochure werd terecht opgemerkt: „Er is in ons land geen enkele sociale academie waar de lessen zo gegeven worden dat daarin het belijden van de kerk voluit meespreekt. Er zijn wel verschillende christelijke sociale academies, maar op deze sociale academies is het geestelijk klimaat toch vaak van dien aard dat jongeren wel heel stevig in hun schoenen moeten staan willen ze het daar met een positief christelijke levensovertuiging vol houden."
Het is duidelijk dat hier gedoeld wordt op de bestaande academies in Driebergen en Baarn, waar het klimaat allerminst meer voluit reformatorisch is, maar waar de nieuwe theologie de toon aangeeft. In deze situatie is de Stichting ter bevordering van Gereformeerd Sociaal Paedagogisch Onderwijs opgericht.
Het is verheugend dat ADMA-deputaten van onze kerken aan deze nieuwe stichting hebben deelgenomen. In hun rapport aan onze synode schrijven zij wel dat „de onder drang der omstandigheden genomen beslissing met enige aarzeling gepaard ging". Die aarzeling wordt verklaard uit het feit dat snel beslissingen moesten worden genomen. „Zo betreuren zij het dat zij door de loop der gebeurtenissen niet meer konden overwegen of de synodale opdracht wellicht ook nog op andere wijze had kunnen vervuld worden bijv. door restauratie van de bestaande opleidingen en/of door verdergaand overleg binnen de G.S.A.".
Achteraf gezien ben ik blij - en meerderen met mij - dat genoemde deputaten deze beslissing hebben genomen en aan de assistent van deputaten, br. W. Huizer, toestemming hebben gegeven in het bestuur zitting te nemen. Hij is secretaris geworden en zijn aktiviteit werd in Ede zowel door de voorzitter als de directeur zeer geprezen. De voorzitter, ir. J. v.d. Graaf - een vooraanstaand figuur in de Geref. Bond, vrijgestelde en redacteur van „De Waarheidsvriend" - heeft er terecht in zijn openingswoord op gewezen dat er, gezien de lessen in het verleden, geen reden is om triumfkreten aan te heffen. Bescheidenheid past ons. We starten bij het kruis van Christus; in iets anders valt niet te roemen.

Principieel
Het antwoord op de vraag welke de plaats en de taak van de Gereformeerde Sociale Academie is, werd op de openingsmiddag gegeven door prof. dr. W.H. Velema, die in een principieel betoog de koers van de nieuwe Academie uitzette. Hij zei o.a.:
Onze samenleving wordt gekenmerkt door zijn pluralistisch karakter. Deze veelvuldigheid werkt relativerend. We moeten samen met de ander op weg, zo stelt men, waarbij de eigen visie niet als een absolute gesteld mag worden. Ook de secularisatie is een duidelijk gegeven. Het Evangelie mag dan nog een bijdrage leveren, meer ook niet. De erkenning van het gezag van Gods Woord is verdwenen, dat is de crisis van deze tijd.
De enkeling komt niet meer aan bod. Hierbij aangekomen ging de spreker in op deze socialistische collectivistische tijd waarin wij leven.
Het groepsdenken is veelal een norm, het recht op persoonlijke vrijheid wordt langzaam aan banden gelegd.
Belangrijke opmerkingen werden ook geplaatst over de begrippen conflict en harmonie model. Het door ons begeerde harmonie model wordt wel eens gezien als een wenselijk alternatief. Maar het is meer dan „lief zijn voor elkaar". Vanuit de persoonlijke relatie tot God, waarin de regels van Gods gebod norm zijn om daaruit te leven, wordt ook strijd geleverd waar deze geboden worden geschonden. Daarom stijgt de norm van het Woord uit boven deze modellen. Dit alles vraagt ook binnen de Academie:

— kennis van de regels van Gods Woord,
— kennis van de situatie,
— toepassing van het één op het ander

Daarbij zal het gaan om een juist evenwicht. Bijbelstudie is ook een hoofdvak, terwijl de kennis van de ontwikkelingen binnen de samenleving nodig is. Dr. Velema wees er tenslotte op dat het geweldig zou zijn wanneer deze Academie door de kerken ook gebruikt zou kunnen worden om vandaaruit materiaal te ontvangen om de gemeenteleden toe te rusten tot de taken in dit leven.
Ook dit is in deze tijd nodig. Al deze dingen gebeuren vanuit de belofte van de Here Jezus Christus: „Zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden".
Het was verheugend dat op deze wijze de taak van de nieuwe Academie werd omschreven. Hier is geen sprake van alleen maar zich afzetten tegen de bestaande opleidingen en een triumferende zelfverzekerdheid: wij zijn beter en wij doen het dan toch maar. Maar hier werd positief uiteengezet wat ons te doen staat. De situatie is niet normatief; maar het gaat wel degelijk om een concrete toepassing van Gods gebod in de situatie, waarin wij leven. Zo niet, dan worden we hard en koud, wettisch.

Betekenis
De betekenis van deze nieuwe Gereformeerde Sociale Academie zou ik in drie punten willen samenvatten.
1. In Ede wordt onderwijs gegeven aan jongeren, die straks maatschappelijk bezig zullen zijn en leiding zullen geven op belangrijke maatschappelijke posten, naar Schrift en belijdenis. We hebben hier te doen met een echt reformatorische sociale academie. Dat is een hoge pretentie, die waar gemaakt moet worden. We mogen wel bidden dat dat gebeurt en in de komende jaren niet blijkt dat dit hele begrip „reformatorisch" een mooie vlag is, die de lading niet dekt. Dan zou de schade èn voor de Academie èn voor allen, die de reformatorische belijdenis liefhebben, niet te overzien zijn.
2. Deze Academie is tot stand gekomen dank zij de steun en medewerking van vele diakonieën. Het feit dat deze Academie start zonder subsidie en er toch zoveel geld bij elkaar is gebracht dat dit mogelijk is, is te danken aan het verstaan van de diakonale roeping: de kerkelijke gemeente heeft via het diakonaat diensten te verlenen aan de samenleving. Hier is zo'n dienst. Het diakonaat is daarbij niet uitgeweest op eigen belang. Deze bijdrage betekent ook niet een verkerkelijking van de Academie, maar echt reformatorisch: het Woord Gods, waaruit de kerk leeft, heeft heerschappij over het hele leven. Voor deze diakonale steun uit vele kerken mogen we dankbaar zijn.
3. Deze Academie zou ik een monument van de Geref. Gezindte willen noemen. We weten: die Geref. Gezindte is vaak meer een naam dan werkelijkheid. Maar hier in deze Academie is duidelijk geworden dat als het er op aankomt de Geref. Gezindte weet wat er op het spel staat en wat er van haar wordt gevraagd.
Daarom was het een verheugende zaak dat in Ede zoveel figuren uit heel de Geref. Gezindte aanwezig waren en zij helemaal niet verwonderd waren elkaar hier te ontmoeten.
Het was een blij gebeuren, vol dankbaarheid.
Zo moesten we meer dingen samen doen en laten zien dat het „gereformeerd zijn" naar de belijdenis een diep gewortelde overtuiging is, die tot positieve daden in staat stelt.
We hopen dat velen deze Academie, waar ook vele jongeren uit onze kerken worden opgeleid, zullen steunen.
Het ga deze Academie bijzonder goed!

J.H.V.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 september 1974

De Wekker | 8 Pagina's

Start van de Gereformeerde Sociale Academie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 september 1974

De Wekker | 8 Pagina's