Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Als Hij opgevaren is in de hoogte

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Als Hij opgevaren is in de hoogte

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Daarom zegt Hij: Als Hij opgevaren is in de hoogte, heeft Hij de gevangenis gevangen genomen en heeft de mensen gaven gegeven. Efeze 4:8.

Christus heeft de gevangenis gevangen genomen, om zondaren daaruit te verlossen door de allerheerlijkste overwinning te behalen over de heerschappij van zonde, Satan en ongeloof.
Een overwinning waarvoor Hij genageld moest worden aan het vloekhout des kruises. De opbrengst van de losprijs die geëist werd tot verkrijging van de verzoening met God door voldoening.
De hemelvaart van Christus is het allerduidelijkste bewijs dat Hij heeft, en heerst met, de sleutels van hel en dood, om zondaren daaruit te verlossen door Zijn genade.
Het is vanwege onze diepe val in Adam, door zelf uit te maken wat goed en wat kwaad is, dat ons hart van nature staat in vijandschap tegenover God en onze naaste. En dat wordt niet alleen bedreven in de ongerechtigheid, doch ook in de godsdienst van eigengerechtigheid. Het doet niet ter zake hoe, als de mens zelf maar uit kan maken wat goed en wat kwaad is, want daarin is zijn leven vanuit Adam.
Gans anders was het met Christus, de tweede of laatste Adam. Hij is plaatsbekledend ter helle nedergedaald om Satans kop te vermorzelen. Opdat de zonde, waarin is het oordeel der verdoemenis, er richterlijk door op Satans naam en op die van zijn eeuwige onderdanen gesteld zou worden. En zo heeft Christus, op grond van recht en gerechtigheid, de sleutels van hel en dood om zondaren in gehoorzaamheid aan Hem, daaruit te verlossen. De gaven van levenden heerlijkmaking heeft Hij verworven, om die zondaren deelachtig te maken. Waartoe dezulken het Evangelie gepredikt moet worden met bevel van bekering en geloof. En dat in afhankelijkheid van de dierbare werkingen van Zijn Geest. Want daardoor alleen wordt het rad van onze geboorte, dat voortwentelt naar de hel, omgewenteld tot het denken vanuit de Heere in de bekering. Om Hem ootmoedig te geloven en heilbegerig te zoeken.
In Christus zijn de geestelijke gaven die Hij in de staat van Zijn vernedering verworven heeft, om die deelachtig te worden in het geloof dat door de liefde werkt.
Gaven waardoor het hart opgetrokken wordt naar boven, want daar is Hij onze Voorspraak bij de Vader. En het is door de geestelijke zuigkracht van Zijn verheerlijking, dat het hart in het geloof hemelse wandelingen bekomt.
Vanuit de onderwijzingen die Hij door Zijn Woord en Geest schenkt, wordt het hart dan steeds dieper geleid in de verborgenheden des heils, tot wasdom van het geestelijk leven.
De weg naar het huis des Vaders is gebaand, om in Zijn kracht op te varen gelijk de arenden in het geloof, om hier door al de omstandigheden van het leven heen, te lopen en niet moede te worden, te wandelen en niet mat te worden.
Of is het in uw leven vanwege de duisternis in uw hart, een zuchten in de banden van de dood en de angsten van de hel? Tob dan maar niet langer om er door eigen kracht uit te komen, want daar wordt het erger mee. De verheerlijkte Zaligmaker heeft de gevangenis gevangen genomen. De vijand is door Hem geketend en wordt gebruikt als een domme herdershond om u met al zijn lawaai te drijven tot de troon der genade. Want de Heere heeft de sleutels der hel en des doods, om uw vijand te beschamen en u te stellen in de ruimte en te laten delen in het licht van Zijn vriendelijk aangezicht.
De Heere is opgevaren in de hoogte om ons tot Zich te trekken, opdat wij zouden schuilen onder de schaduw van Zijn vleugelen.

Soest, R. Kok

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 mei 1975

De Wekker | 8 Pagina's

Als Hij opgevaren is in de hoogte

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 mei 1975

De Wekker | 8 Pagina's