Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Houvast van de kerk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Houvast van de kerk

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dit zegt Hij, Die de zeven sterren in Zijn rechterhand houdt. Die in het midden van de zeven gouden kandelaren wandelt. Openbaring 2:1

Jezus Christus vertoont Zich aan Johannes in heerlijkheid en majesteit. Het is om de kerkte leren groot te denken van de Heiland. In de machtige gebeurtenissen welke plaats vinden naar de Openbaring op onze aarde en in onze wereldbedeling staat hier de Here en Verlosser. Laten wij Hem zoeken bij het licht van Zijn geschreven Woord. Anders wordt het zo donker en uitzichtloos.
Er is meer dan heerlijkheid en majesteit te ontdekken bij de Here. Hij onderhoudt zo wordt duidelijk uit dit opschrift van de brief aan Efeze een nauw en zorg-vol contact met Zijn gemeenten. Hij houdt met Zijn rechterhand zelfs Zijn engelen, zijn ambtsdragers vast. Velen verliezen interesse voor de kerk, de kerken, en de boodschap van de kerk. Maar de Here niet. Hij houdt de hand er aan. Geen nood. De kerk raakt nooit leeg, zolang de Here er aandacht aan geeft, er Zijn Woord tot richt, er Zijn boodschappers aan zendt. Leest u eens: kandelaren en sterren. Het lijkt wel een feest van licht. Wie zorgt voor het zicht op dat bovenaardse licht? De Geest o.a. door deze brief aan Efeze.
Het boek Openbaring is vol van de voortstuwende krachten Gods tot het einde. Vreselijk zijn de werken van de Here die voorzegd worden. Een huivering kan ons bij het lezen doen verstrakken. En steeds is het zo geweest dat wanneer in eigen tijd de vijandschap tegen de Here Zich manifesteerde, de kerk in de Openbaring de Schriftuurlijke kanttekening las. „Dit zegt Hij . . ." Dat zeggen doorlicht dan de duisternis. Want meer dan de zeven kandelaren is het Licht der wereld.
Dit zegt Hij Die de zeven sterren in Zijn rechterhand houdt... Johannes op Patmos weet van die rechterhand. Terwijl hij als dood voor de voeten van de Here neerviel, kwam die rechterhand op hem. Waar Johannes geen kracht over had, stak de Here de rechterhand naar hem uit. Al zijn ambtsdragers, al worden ze sterren genoemd, een keer aan het einde van alle krachten, dan nog is die vaste greep van de Here er. Wat een bemoediging voor ambtsdragers. Ware ambtsdragers. Zij die bereid zijn het licht te weerkaatsen van het Licht der wereld, Jezus Christus. Zij die begeren te luisteren naar Zijn spreken en dat door willen geven aan de gemeenten. Die ambtsdragers blijven op de juiste plaats dank zij de rechterhand van de Heiland. Zij hebben hun plaats aan die hand te danken. Zij zelf hebben in zich niet de kracht om het licht te zijn en het juiste woord altijd te spreken, zij hebben hun houvast in de Here die vasthoudt. Wat heerlijk. Hij houdt door Zijn rechterhand Zijn volk in stand, daarom is dit woord een extra belofte voor de engelen der gemeenten: niemand zal ze uit Zijn hand rukken.
Hebben de engelen van de gemeenten dat nu in onze tijd ook nodig? Me dunkt van wel. Ze zijn gewikkeld in de strijd van de geesten uit onze eeuw. Vijandschap openbaart zich in vreemde leringen, valse profetie, tegenspraak enz. Critiek leeft weelderig binnen de kerkmuren. Maar de Here wil mensen in Zijn dienst, evenals een Johannes die als dood ligt, en Hij grijpt ze tot Zijn dienst.
Wanneer we de Here persoonlijk nodig hebben voor onze zaligheid in al onze nood, let u er dan eens op wat Hij in Zijn rechterhand houdt. Zijn greep tot behoud doet zich kennen door het werk van de ambtsdragers.
De Here wandelt ook in het midden van de gouden kandelaren. Hij wandelt... Hij is met genoegen in het midden van Zijn kerk. Hij neemt er alle tijd voor. Zijn kerk verveelt Hem niet. Altijd is Hij gericht op die kerk, op die gemeenten met hun lek en gebrek. Je zou zo zeggen, wat hebben kerkelijke gemeenten en goud met elkaar te maken! Zo waardevol zijn voor de Here de gemeenten. Hun gewicht in goud waard. Dat moeten de engelen van de gemeenten ook goed blijven zien. Dat mogen de gemeenteleden weten. Kijk zo zondags eens rond.
We moeten goed kijken om het goud te ontdekken. Het is ook vaak verdonkerd door zonde, zonden en ongerechtigheden. Maar de Here wil met het goud aanwijzen, de vrucht van Zijn door hellevuur en gerichtsvuur gelouterde werk. Maar stil, het gaat niet slechts om dat goud. Een kandelaar heeft een functie. Kaarsen branden op de luchters. Olie doet pitten branden. De kandelaar dient het licht. En wat wordt dan duidelijk zichtbaar door het licht van de kandelaren: Jezus Christus in al Zijn heerlijkheid en majesteit. Jezus Christus met Zijn uitgestrekte hand. Jezus Christus die spreekt tot de gemeenten en zegt: schrijft. Nu dan, dit spreekt ons van de rijkdom en heerlijkheid van Christus' kerk. Laten we er steeds van doordrongen blijven. Zo gemakkelijk wijzen we op alles wat niet goed is en wat gebrekkig is. Hebben we het juiste zicht op de Here, dan kan ons de zaligheid van Zijn gemeenten niet ontgaan. Ze staat in Zijn licht, door Zijn liefdevolle en zorgende ontferming. Zalig is het in de gemeenschap van de Here te verkeren. Het is mij goed mijn zaligst lot, nabij te wezen bij mijn God. Dan ook dankbaar voor de plaats in de kerk. Bidt om geopende oren en geopende ogen. Laat de Heilige Geest die ons het Woord als een lamp heeft gegeven, uw gebed horen. Zeker er komen allerlei gebreken en ellendigheden en schulden in het Licht openbaar. Johannes was ook niet volmaakt, maar de Here heeft een almachtige, sterke rechterhand.
In onze wereld-constellatie kunnen bepaalde ideologieën ons levenspatroon bepalen. De algemene tendenzen om te brengen tot zelfwerkzaamheid en in die weg te geraken tot een soort surrogaat-paradijs op aarde, zouden ons er toe kunnen verleiden de sterke rechterhand van de Here voorbij te zien. Zo moet het niet. Al komen de gerichten zodat zelfs het heelal er van beeft de kerk valt terug in de hand van Christus en geniet van Zijn zorg. Johannes was in de Geest op de dag des Heren.
Zo zal de gemeente van de levende Here op de dag des Heren steeds weer mogen genieten ondanks het zware weer van de gerichten Gods daarbuiten, van het luisteren naar dat wat Hij laat zeggen, en zich koesteren In het ontdekkende en toch ook verwarmende licht dat de Here tot in Zijn gemeenten van alle tijden en plaatsen ontsteekt.
Ja, het is een wonderlijke vreugde om een „ster" in de dienst des Heren te zijn, en het is het eveneens om in de gemeente verzorgd te worden op middellijke wijze door de verheerlijkte Christus.
Ik zal met vreugd' in het huis des Heren gaan, om daar met lof Uw grote naam te danken.

P.drecht.[Papendrecht], A.J. Otter

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 september 1975

De Wekker | 8 Pagina's

Het Houvast van de kerk

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 september 1975

De Wekker | 8 Pagina's