Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De grootheid van de Pinkstergave

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De grootheid van de Pinkstergave

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Want gij hebt niet ontvangen de Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen de Geest der aanneming tot kinderen, door Welke wij roepen: Abba, Vader!" Romeinen 8:15.

Uitgestort, vervuld zijn de Pinksterwoorden. Ook ontvangen. Ook in dit woord komt het wonder van het Pinkstergebeuren uit. Het stelt niet de mens centraal. De verhoogde Christus staat voorop. Hij heeft het geven verdiend. Door Zijn werk: doordat Hij aan het vloekhout heeft gehangen; doordat Hij aan het vloekhout is gestorven. Hij heeft alzo de Heilige Geest verworven. Hij kan beschikken over de Heilige Geest. Hij kan de Heilige Geest geven; en Hij geeft Hem aan mensen die het van 't gegeef moeten hebben. Dat is het eerste wat de Geest doet: Hij maakt gesloten handen tot open handen, tot bedelaarshanden. Kent u die handen?

Moet ook u het van gegeef hebben? In die open handen wordt gelegd dat genadegeschenk, die gave van de rijke Christus. Om niet, vanwege vrije gunst, vanwege welbehagen. Dat is de blijde boodschap. Dat grote geschenk, die levendmakende Geest wordt om niet gegeven. 't Is slechts een kwestie van ontvangen, in ontvangst nemen. De Geest is tenvolle de Geest der genade. De Geest is ook de Geest der verlossing. Waar verlost Hij dan van? Van de wet!

Dat bedoelt Paulus met de woorden: „Gij hebt niet ontvangen de Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze." In de gemeente der Romeinen waren er die meenden, dat de Geest stelde in slaafse dienst, in een dienst van slavernij. Is het geslacht van slaven nu uitgestorven? Is de slavernij ook in deze zin nu afgeschaft? Nog zijn ze er. Mensen springlevend aan het werkverbond. Die menen dat de H. Geest tot slaaf maakt, dat Hij stelt in wettische dienstbaarheid. Het Evangelie wordt veranderd in een nieuwe wet. 't Wordt alles een zaak van doen en nog eens doen. Men wordt als het ware voortgezweept. De vrees niet genoeg gedaan te hebben jaagt voort, altijd maar voort! Die slaafse dienst is niet van de Geest, maar van het vlees, van dat vlees waarvan het bedenken is vijandschap tegen God. Het vlees dat zich zoekt te behouden. Door de werken der wet. Verdienen. Rechten laten gelden. De knechtsgestalte. Straks het loon eisen dat rechtens toekomt.

De Heilige Geest doet precies tegenovergesteld. Hij verlost van de wet, van die slaafse dienst. Hij maakt vrij van de wet, van de eis, van het vonnis, van de vloek der wet. Vrij ook van de vrees, van de voortdurende angst niet genoeg gedaan te hebben. Hoe? Wel - Hij doet sterven aan de wet door de wet. Hij leert geen verwachting van de wet meer over te houden. Een pijnlijke zaak voor het „ik"! Dit wordt kruisiging genaamd, en wat is pijnlijker en smartelijker dan de kruisdood sterven? Zwaar en menigmaal overtreden. De vloek der wet! Verloren? Neen, ik heb 't verloren! Hij leidt naar Golgotha. Welk een woord vanaf dat vloekhout: „Het is volbracht". Vrij van de wet - welk een verlossing! Neen - de Geest is niet de Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze. Hij is de Geest der verlossing. De Geest is ook de Geest der aanneming.

„Gij hebt ontvangen de Geest der aanneming tot kinderen, door Welke wij roepen: Abba, Vader!" Dit doet de Geest. Dat is Zijn werk Hier treedt duidelijk naar voren de grootheid van de Pinkstergave. Hij maakt weer kind. Neen, niet een „natuurlijk" kind. Dat is er slechts Een. Geadopteerd, aangenomen. Maar dan toch kind, geheel en al.

Onbegrijpelijk wonder; wonder van genade; wonder van het welbehagen, van verkiezende liefde! Een verloren zoon, een verloren dochter, een kind van de duivel, een kind van de toorn, een kind, dat alleen recht heeft op de eeuwige toorn, een ellendig zondaar, vleselijk, vijand, goddeloos, nu een Koningskind, kind van God! Welk een genade! Welk een liefde! Welk een eer! Dat maakt de Heilige Geest nu. Dat is Zijn machtig werk. Hij leidt tot de eeuwige, natuurlijke Zoon van God. Deze Kind van de toorn geworden, een weggestoten, een verlaten Kind. Hij verbindt door het ware geloof aan dit Kind. Door Hem, in Hem weer kind. Het meest blinkt de grootheid van de Pinkstergave in het Abba, Vader! „Door Welke wij roepen: Abba, Vader!" Hier is het hoogste. Ook dit is Zijn werk. Niet ik, maar Hij doet roepen. Hier is de triomf van de Heilige Geest, van Hem, Die niet rust voordat Hij in de rechte verhouding heeft hersteld. Hij doet roepen, dat is aanroepen, schreeuwen Abba, Vader! Leert de Heilige Geest de dingen dubbel? Neen! Leert de Heilige Geest een vreemde taal, in dit geval aramees? Neen! 't Begint niet met Vader. Eerst Abba. Dat zijn de eerste klanken die het pasgeboren kind leert spreken. Bij het opwassen wordt het Vader. „Onze Vader, Die in de hemelen zijt".

Groot, onnoemelijk groot is de gave van de Geest der verlossing en der aanneming. Zonder deze gave blijven we dood, dood in zonde en misdaden. Hoogstens worden we voortgezweept in wettische dienstbaarheid. Geef dan toch acht op de boodschap, dat de Geest is de Geest der genade. Hij wordt geschonken om niet aan de grootste der zondaren!

Het begint met Abba; Abba, wat wilt Gij dat ik doen zal. O neen, dat is niet wederom de dienstknechtsgestalte; dat is de openbaring van de kindergestalte, dat behoort bij het echt kind-zijn. 't Wordt Vader, en straks is het eeuwig Vader in het Vaderhuis daarboven. Omdat de Geest voltooit!

Leerdam, P. van Zonneveld

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juni 1976

De Wekker | 8 Pagina's

De grootheid van de Pinkstergave

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juni 1976

De Wekker | 8 Pagina's