Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Brits-Israël beweging (2) Bond Nederlands Israël

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Brits-Israël beweging (2) Bond Nederlands Israël

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De visie
Het verzoek om over dit onderwerp iets te schrijven kwam van iemand, die voor de Bond Nederlands Israël geïnteresseerd is en daarom lijkt het mij goed om wanneer het gaat over de doelstelling van de beweging, aandacht te geven aan déze Nederlandse omgeving.
Niet dat deze Nederlandse afdeling een afzonderlijk doel heeft, maar in de Nederlandse afdeling spreekt het nationalistisch element niet zo mee, als dit het geval is in de oorspronkelijke Britse beweging.
De doelstelling ontleen ik aan het maandorgaan van de bond getiteld „Een nieuw geluid". Ik neem het gedeelte dat een omschrijving geeft van de in deze bond levende opvattingen letterlijk over:
„De Bond Nederlands Israël is een niet-sectarische, Christelijke organisatie, die zowel leden van de diverse kerkgenootschappen als buitenkerkelijken het nieuw en gesterkt geloof in Gods beloften wil geven, door op het volgende te wijzen: 1. Door vele beloften niet te vergeestelijken wordt een beter inzicht in Gods plan met deze wereld verkregen. 2. Het evangelie verkondigt niet alleen de persoonlijke Redding door liefde en genade, doch tevens de niet minder essentiële boodschap van de collectieve (nationale) verlossing van het letterlijke 12-stammige volk van Israël, bij welke beide aspecten Jezus Christus dé centrale Figuur is. 3. De collectieve verlossing hangt ten nauwste samen met het geprofeteerde herstel van Israël als Gods Koninkrijk en met de uitbreiding daarvan tot het koninkrijk Gods op aarde, waarbij het volk Israël Gods dienstknecht en werktuig zijn zal. 4. Het onder Mozes als theokratisch gevormde volk Israël der 12 stammen verkoos onder Samuel de monarchie en viel na de dood van Salomo uiteen in twee koninkrijken n.l. a) Israël (Efraïm-Israël) dat uit 10 stammen bestond, later (met een deel van Juda) naar Assyrië gedeporteerd en nimmer naar Palestina terugkeerde en b) Juda, het volk der stammen Juda en Benjamin (en de Levieten) dat als koninkrijk eindigde met de Babylonische ballingschap, na afloop waarvan slechts een deel der Judeese ex-ballingen naar Palestina terugkeerde. 5. Pas in en na de ballingschap ontstond in „Juda" de specifieke Joodse leer, zodat men eerst na deze ballingschap mag spreken van Joden, waartoe allengs ook velen van niet-Israëlische oorsprong zijn gaan behoren door al of niet vrijwillig deze leer te volgen (Jodengenoten of proselieten, o.a. de Edomieten en de Ghazaren). 6. Christus keerde zich tegen deze Joodse leer, waarna de Joden Christus als hun verlosser verwierpen.
De door de Bond naar voren gebrachte Israël- visie maakt dan ook een scherp onderscheid tussen enerzijds het niet-Joodse Israël (waartoe gerekend worden: a. het aanvankelijk ongedeelde en het toekomstig herstelde Israël der 12 stammen, b. het Efraïm- Israël der 10 stammen en c. een deel van Juda-Israël dat mede het koningshuis van David en dus ook Christus omvat) en anderzijds de Joden (die uit een ander deel van Juda-Israël zijn voortgekomen).
Het tienstammige Israël ging in Assyrië, wat betreft de wereldgeschiedenis en geheel volgens de bijbelse profetieën „verloren", doch moet eveneens volgens de profetie, nog steeds voortleven onder andere naam, onbekend met eigen identiteit, als een hardnekkig en eigenzinnig volk op een veilige plaats op eilanden en in kustlanden.
Gedwongen door de grote ellende en benauwdheid (door eigen schuld) zal het tenslotte bereid zijn als christelijk volk zich geheel onder Gods leiding te stellen, waardoor het van zijn identiteit weer bewust en ook aan andere volken als Israël bekend zal worden. Ook het Joods gebleven deel van Juda zal dan Christus aanvaarden.
Op grond van vele bijbelse uitspraken en historische, archeologische, volkenkundige, taalkundige en andere gegevens propageert de Bond - doch geheel los van iedere vorm van politiek- dat het niet Joodse Israël in hoofdzaak kan worden teruggevonden in de Protestants-Christelijke naties van Noord- West-Europa (waaronder Nederland en Noord-Amerika) met als „centrum de Britse eilanden waar thans ook in het Britse koningshuis ook de voortzetting van de voornaamste aardse tak van het eeuwigdurende koningshuis te vinden is, welke tak, evenals David en Salomo, de Troon des Heren mag bezetten tot deze door Christus bij Zijn wederkomst overgenomen en naar Jeruzalem verplaatst wordt.
De Bond meent tenslotte te moeten getuigen, dat de dreigende volledige ondergang van onze samenleving slechts voorkomen kan worden en alle onontwarbaar lijkende wereldproblemen (zoals b.v. de scheiding van de wereld in twee kampen en het niet minder belangrijke Palestinavraagstuk) alleen dan hun oplossing zullen vinden, indien de zich christelijk noemende naties eindelijk zullen tonen wat de naam christelijk in wezen zeggen wil. Immers God zal volgens Zijn beloften ingrijpen zodra Israël er Hem als volk, of groep van volken, om zou vragen en volgens de profetie zullen het ook de Israëlvolken zijn, die in opperste nood het eerst de handen naar God zullen uitstrekken om hulp en door deze nationale bekering de wereld tot voorbeeld zullen dienen.
„Niet, omdat zij beter zijn dan de andere volken, doch omdat God aan hen deze zeer verantwoordelijke taak heeft opgelegd ter voltooiing van Zijn plan met deze wereld." Wie met aandacht deze visie beziet - want er is wel aandacht voor nodig - bemerkt wel dat hier inderdaad een nieuw geluid gegeven wordt. Het is niet alleen nieuw, maar ook fantastisch. Reden waarom sommigen - vooral kenners van het O.-Testament - gezegd hebben dat het niet de moeite waard is aan deze visie enige aandacht te geven. Wij kunnen er niet aan denken al de punten, die hier ter sprake gebracht worden grondig onder de loup te nemen. Dat zou teveel ruimte vragen.
Daarom een paar punten.

Kremer

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 augustus 1976

De Wekker | 8 Pagina's

Brits-Israël beweging (2) Bond Nederlands Israël

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 augustus 1976

De Wekker | 8 Pagina's