Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dr. L Doekes, Credo. Handboek voor de Gereformeerde symboliek. Uitg. Ton Bolland, Amsterdam 1975. 427 blz., geb. ƒ 49.50.
Het is niet vóór de tijd dat er in onze taal een nieuw werk over de symboliek verschijnt. We bedoelen met „symboliek" de theologische wetenschap die studie maakt van de belijdenisgeschriften of symbolen van de kerken. We hadden een „Schets van de Symboliek" van P. Biesterveld, waarvan de tweede druk van 1912 dateert.
Prof. Biesterveld gaf een gereformeerde symboliek. Van het eigen gereformeerde symbool uit moest de arbeid geschieden. In het historisch deel begon hij zelfs met de gereformeerde belijdenisgeschriften!
Prof. dr. L. Doekes, hoogleraar aan de Theologische Hogeschool van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) te Kampen, laat zowel in de ondertitel van zijn boek als in woord vooraf, inleiding en epiloog uitkomen, welk confessioneel standpunt hij inneemt. „Zonder een hartelijke instemming met de inhoud van de Nederlandse Geloofsbelijdenis (Confessie Belgica), de Heidelbergse Catechismus en de Dordtse Canones zou dit boek niet geschreven zijn". De auteur is overtuigd, dat de katholieke inhoud van de confessie der kerk niet uit de mensen is, maar uit God (Matth. 16:17; 1 Joh. 4:2).
Hij verzet zich tegen een devaluatie van de oude beproefde confessie; waar het experiment met nieuwe formuleringen niet zelden een symptoom van is. Terwijl er op het gebied van de symboliek veelal een streven is naar een synthese, staat de symboliek van Doekes in het teken van de antithese.
Wij moeten in de symboliek kleur bekennen. Wij beschrijven niet alleen het ontstaan en de inhoud van de verschillende belijdenisgeschriften, maar wij letten ook op verbanden en tegenstellingen en onthouden ons niet van een oordeel. Een typering is ook al een beoordeling. Alleen moet men niet de indruk krijgen, dat een gereformeerd theoloog te bevooroordeeld is om recht te doen aan niet gereformeerde confessionele documenten. Ik dacht niet dat men de schrijver van deze symboliek een dergelijk verwijt kon maken. Wel zijn er enkele zinnen die meer toelichting vragen.
De titels van de eerste hoofdstukken zijn: Symbolen der oude Kerk; Symbolen van de kerken der reformatie; De belijdenis der Gereformeerde Kerken gehandhaafd in de 16e en 17e eeuw. Daarop volgen korte hoofdstukken over Trente en over de confessie der Oosters-Orthodoxe Kerk. Dan passeren leer en confessie van diverse protestantse kerken (en sekten) de revue: Dopersen, Remonstranten, Baptisten, Methodisten enz. In het hoofdstuk over de confessionele ontwikkeling in de 19e en 20e eeuw komen o.a. Fundamenten en Perspectieven, de „proeve van hernieuwd reformatorisch belijden" van 1949 en de nieuwe „proeve", het Geloofsgetuigenis dat niet lang geleden door de hoogleraren Berkouwer en Ridderbos werd opgesteld, ter sprake. En nog veel meer, te veel om op te noemen. Het laatste hoofdstuk is verreweg het uitvoerigst. Het is een weergave van de inhoud van de symbolen, met name van de gereformeerde symbolen. Een korte epiloog en een uitstekend register besluiten het geheel.

Wij mogen schrijver en uitgever, die beiden veel zorg aan het boek hebben besteed, heel dankbaar zijn voor de verschijning van „Credo". Het zal de theologen goede diensten kunnen bewijzen. Het is in Apeldoorn dan ook opgenomen in de Studiegids van de Hogeschool. Dat betekent niet dat de studenten zich alles moeten eigen maken wat erin staat. Het handboek is voor een belangrijk deel een naslagwerk. Voor het hoofdstuk over de inhoud van de symbolen zou ik met het oog op de functie van „Credo" als leerboek meer samenvattingen en meer verbindende en verklarende tekst gewenst hebben. Maar wensen blijven er altijd.

Van Genderen


Fotobijbel, uitgave J.H. Kok B.V., Kampen, prijs paperback ƒ 19,90.
Dit is de uitgave van het Nieuwe Testament, in een poging om het evangelie dichter te brengen bij de mensen van onze tijd voorzien van foto's uit het leven van elke dag.

De foto's belichten bepaalde gedeelten uit de tekst, die cursief gedrukt zijn. De tussentitels tussen de tekst geven niet zozeer de inhoud van de gedeelten aan, maar trachten ook een verband te leggen met het leven van vandaag. De vertaling is vaak nog al vrij en dikwijls meer parafraserend dan vertalend. De foto's niet altijd even verhelderend. Moge de uitgave niettemin een middel zijn dat velen die de bijbel niet kennen er mee in aanraking komen en de boodschap leren verstaan tot een eeuwige zegen.

O.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 september 1976

De Wekker | 8 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 september 1976

De Wekker | 8 Pagina's