Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Troost uit God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Troost uit God

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Troost, troost mijn volk. Zie, hier is uw God!" Jes. 40:1 en 9.

Kunnen we, durven we in onze tijd vol donkerheid nog wel Kerstfeest vieren? - Ja, want ook nu nog laat de Here God het blijde woord en licht van Zijn verlossing horen en stralen: „Troost, troost mijn volk, want zie: hier is uw God!" - Jesaja 40 is boordevol troost voor Israël in ballingschap.

Als wij in moeilijkheden of nood verkeren en iemand komt ons troosten, dan is 't heel belangrijk wie die iemand is. Welnu, Jesaja mag de troost verkondigen van die God, Die hemel en aarde gemaakt heeft en Die niet een vreemde, verre God is, maar „uw" God; de God, Die aan Israël verbonden bleef ook ondanks het feit, dat het om z'n zonde de ballingschap in moest.

Wat is dat geweldig! Als God tot mensen, die in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom aan velerlei ellende onderworpen en die menen, dat God naar recht hen verlaten heeft, spreekt van troost, mogen wij aan Zijn genade niet vertwijfelen! Die genade is werkelijkheid, geeft houvast voor leven en sterven. In al wat van en in ons is, in al wat de wereld heeft en geeft, in al wat het leven biedt, ook in ons ijverig dienen van God of in onze geloofservaring is geen blijvende troost, daarmee kunnen we uiteindelijk niet zalig leven en sterven. - Maar God de Here Zelf ontsteekt in onze duisternis het licht van Zijn ontfermende zondaarsliefde en legt in onze lege, schuldige handen het zicht- en tastbaar pand van Zijn genade: Zijn eigen, veelgeliefde Zoon, Die onze schuld betaalt, onze zonde verzoent, ons leven vernieuwt en in die weg de gemeenschap met God herstelt. Zo bedoelt ook Paulus 't, als hij in 2 Thess. 2 schrijft, dat God, onze Vader, ons heeft liefgehad en ons eeuwige troost en goede hoop door Zijn genade verleend heeft.
En nu lijkt mij de climax van de troostboodschap in Jes. 40 te liggen in de verkondiging, die mag uitgaan tot Jeruzalem en de steden van Juda: „Zie, hier is uw God!"

Zie, een woordje, dat vaker in de Bijbel voorkomt en vooral onze aandacht wil vestigen op het verrassende, het onverwachte en het onverdiende van Gods ingrijpen in onze noodsituatie. Zie niet alleen op de werkelijkheid van het ruwe en rauwe leven van het hier en nu, zie niet alleen op uw zonde en schuld al zijn die zaken alle benauwende werkelijkheden, maar zie vooral ook op wat God de Here is en doet!

Hier, in onze wereld van uitzichtloosheid, in ons leven zo vol van zonde en ellende, in onze gebroken samenleving, in de onvolkomen bedeling, waarin wij leven, in onze ziekte, nood en dood, komt en is het heilshandelen Gods!

Is: 't moet niet nog komen, nog gebeuren: het is er: God is in verzoeningsrelatie met deze wereld en met ons getreden; de kribbe is er geweest, het kruis, de opstanding, de hemelvaart, Pinksteren en het zal geschieden, dat al wie de Naam des Heren aanroept, behouden zal worden!

Uw: dat is een zo grote genade, dat je er geen woorden voor kunt vinden; dit is niet verdiend, dit kan niet begrepen en niet beredeneerd worden, dit kan alleen maar in aanbiddende verwondering en verwonderde aanbidding geloofd, d.i.: vertrouwd en aangenomen worden!

Zie, hier is uw God! Nu gaat 't alle begrip te boven! God Zelf komt tot ons in de Zoon van Zijn liefde. Door en in die Zoon handhaaft Hij Zijn gerechtigheid en al Zijn deugden en doet Hij Zijn genade en verlossende barmhartigheid uitgaan naar een wereld, verloren in schuld.

Nu mag ik komen, moede, arm en naakt tot de God, Die zalig maakt! Soli Deo Gloria!

Zie, hier is uw God! Dat is ook de adventsroep t.a.v. Christus' wederkomst, die nabij is. Het Woord getuigt ervan, de tekenen der tijden zijn er de signalen van! Troost 't u? Of verschrikt 't u? Dat laatste hoeft niet. Bij onze Doop is al voor ons gebeden, dat wij eenmaal zonder verschrikking voor Zijn rechterstoel mogen verschijnen. En dat kan, wanneer wij in deze God, Die hier is, in de kribbe, ons heil zoeken. Dan staat ook straks de Trooster en Behouder voor ons aangezicht!

Vndl.[Veenendaal], Bi

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 december 1976

De Wekker | 8 Pagina's

Troost uit God

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 december 1976

De Wekker | 8 Pagina's