Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aäron predikt Golgotha

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aäron predikt Golgotha

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„En hij stond tussen de doden en de levenden; alzo werd de plaag opgehouden ". Num. 16: 48

De HEERE ontbrandt in toorn tegen het volk, dat op Mozes en Aäron aandringt. Het geeft hen de schuld van de afschuwelijke dood van Korach, Dathan en Abiram. Echter, de opstand van de vorige dag, m.n. ook de verwerping van de hogepriester die door de HEERE was aangesteld, was in feite tegen de HEERE Zelf gericht. Nu wil de HEERE het volk geheel verdelgen.

Weer vallen Mozes en Aäron op hun aangezicht voor de Heere om voor het volk te pleiten, zoals in vers 22. Maar nu helpt deze voorbede niet. Duidelijk zal worden, dat er maar één middel is, dat Gods toorn kan afwenden, nl. het offer, gebracht door de persoon, die door de HEERE Zelf daartoe is aangesteld.

Een plaag slaat toe in het leger. Bij duizenden vallen de mensen dood neer. Als Mozes dat merkt, geeft hij aan Aäron opdracht het wierookvat te nemen met vuur van het altaar, reukwerk daarop te doen en zo staande tussen het volk daarover verzoening te doen. En zo staat Aäron daar, als hogepriester, tussen de doden en de levenden, terwijl de rook en de geur van het reukwerk zich verspreidt. Zo deed hij verzoening over het volk.

Het reukwerk heeft enkel betekenis, kracht door de zoenoffers, die gebracht werden. Daarom kan de rook a.h.w. bedekkende, d.i. verzoenende kracht hebben en tegelijk kan de wierookgeur, symbool van de voorbede, aangenaam zijn voor de HEERE, zodat het gebed door Hem wordt aangenomen. Zo stond Aäron daar met het reukwerk een bedekking leggend op het volk en pleitend voor het volk op grond van het offer, dat steeds gebracht werd en dat heenwees naar HET OFFER, Jezus Christus. Aäron staat daar als type van Christus, die door het offer van Zijn eigen leven zou verzoenen en op grond daarvan zou bidden. Op Golgotha zien we Hem zo duidelijk staan tussen de doden en de levenden. Daar is het DE HOGEPRIESTER, die zichzelf offert om een bedekking te geven tegen Gods toorn en de wierookgeur stijgt naar boven: „Vader, vergeef . . . !" Dat Aäron het hier kan doen is enkel, omdat Christus het op Golgotha gedaan heeft. Als op Golgotha DE HOGEPRIESTER hangt tussen twee moordenaren en de wierookgeur van Zijn OFFER omhoog klimt: „Vader, vergeef. . . !", dan zien we dat de dood in zijn loop gestuit wordt, want het klinkt uit de mond van een der moordenaren: „Wij straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben . . . " (. . . ) „Heere, gedenk mijner . . . !" Daar is léven! Léven, dat de HEERE geven wil aan ieder, die ootmoedig leert buigen voor deze HOGEPRIESTER, dit OFFER van God gegeven.

„Alzo werd de plaag opgehouden". De plaag hield op. Zo werd duidelijk, dat er maar één middel is, dat Gods toorn kan afwenden en dat de HEERE geen verzet duldt tegen die weg.

Aäron kon daar staan en stond daar pleitend op het OFFER van de Ander, die het alles alléén moest doen, de pers alléén moest treden. Aäron werd niet getroffen door de plaag, omdat de volle plaag op de Ander was. Christus stond op Golgotha alleen, terwijl de pijlen van de dood op Hem werden afgeschoten door Gods gerechtigheid. Hij onderging het vrijwillig en gewillig, terwijl de kreten, a.h.w. van Korach c.s. klonken: „Gij zijt niet de van God gezondene . . . kruis Hem! kruis Hem!" Maar zo heeft God door de verzoening van Christus een halt toegeroepen aan de dood, die sinds de zondeval door alle mensen doorgaat. Hieruit mogen we natuurlijk niet de konklusie trekken, dat allen nu zullen leven. Aäron predikte Golgotha en Golgotha predikt verlossing door het bloed van het Lam. Leven door de dood van Christus. Maar, leven voor wie van dit door God gegeven middel ter verzoening leert gebruik maken. Dáár gaat het om! Daar wilde de HEERE op wijzen, toen bij Aäron, en nu: Dit is HET MIDDEL!

Opstand daartegen, verzet daartegen eindigt in de dood! Zie het aan Korach, Dathan en Abiram en die vele duizenden anderen, Hoe staan we tegenover de Heere Jezus Christus, de Middelaar van God gegeven?! Hebben we Hem nodig? Zijn verzoenend sterven?! Van nature verwerpen we Christus. We denken op onze wijze wel zalig te kunnen worden. Ook na ontvangen genade menen we nog met zoveel dingen van onszelf voor God te kunnen bestaan. Wat een opstand kan er zijn, omdat onze wegen beter lijken . . . De Heere wil ons door Zijn Geest leren buigen voor de HOGEPRIESTER door Hem gegeven, zodat we zijn OFFER nodig krijgen.

Nog eenmaal zal Christus staan tussen de doden en de levenden. In de dag der dagen.

Aan welke kant zult u staan? Aan de kant van de dood of van het leven? Altijd weer worden we gewezen op Hem, die het zegt: „Wendt u tot Mij toe en wordt behouden!" Gaan we door met ons verzet? Of is Hij ons te sterk geworden?! Deze Middelaar te kennen is heerlijk. Dan weten we, dat de wierookgeur van de Verheerlijkte Hogepriester Jezus Christus, het gebed op grond van Zijn volbrachte werk, opstijgt voor de Vader: „Vader, vergeef . . . " En die wierookdamp is een volkomen bedekking heel het leven door voor allen die Hem liefhebben, die zich aan Hem verbonden weten door Zijn Geest en Woord. Een bedekking door Hem alleen. Totdat zij de ogen opslaan in de eeuwige heerlijkheid. Dan is er geen bedekking meer nodig. Daar geeft Gods vriend'lijk aangezicht vrolijkheid en licht, eeuwig.

Eemdijk, R. Kok

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 maart 1977

De Wekker | 8 Pagina's

Aäron predikt Golgotha

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 maart 1977

De Wekker | 8 Pagina's