Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zalig de zachtmoedigen .. .

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zalig de zachtmoedigen .. .

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Matth. 5: 5

In onze samenleving heet het: een brutaal mens heeft de halve wereld. Het recht van de sterkste zal zegevieren. Je moet keihard zijn en weten van je af te bijten.
Dan klinkt die derde zaligspreking van de Heere Jezus wel vreemd en tegen de logica van het dagelijks bedrijf in. Wat bedoelt de Heere Jezus met dit woord? Daar het een woord van de Zaligmaker is, zegt dat al zoveel, dat het hier maar niet gaat om een aangeboren karaktertrek van een zekere goedige geaardheid. Het is ook geen lauwheid, waarvan Eli voor ons het voorbeeld is, die zijn zonen om hun goddeloosheid niet eens zuur aankeek. Zachtmoedigheid heeft ook niets te maken met lafhartigheid of bangheid, een eigenschap van mensen zonder ruggegraat.
Wat is zachtmoedig?
Het griekse woord voor zachtmoedig wordt gebruikt voor het getoomde paard. Een paard dat maar niet aan de vrijheid van zijn eigen wil is overgeleverd, maar dat aan de leidsels loopt, het wordt in bedwang gehouden.
Zo is dat nu ook het geval met een zachtmoedige. Zo iemand ziet dat er in deze wereld veel is dat tegen de draad van Gods bedoeling ingaat. De aarde behoort toch aan God toe en aan de Heere Jezus Christus die er alle macht over heeft ontvangen? Doch als men dat duidelijk probeert te maken, haalt men de schouders op over zo'n voor-oorlogse opmerking en men drijft er de spot mee. En waar geloofsvervolging heerst wordt men zelfs van de aarde opgejaagd en verjaagd. En dat terwijl de verjaagden de rechtmatige bezitters zijn.
Moet er dan met gelijke munt terugbetaald worden? Moeten we dan met werelds methoden ruimte scheppen voor onze inzichten?
Nee, dan wijst de Heere Jezus ons op de houding van de zachtmoedige. Zo een weet zich aan de leidsels van Christus. In heel zijn optreden is hij aan die leidsels gebonden. Nu eens voelt hij de ene teugel trekken: bidt voor degene die u geweld aandoen. Dan weer trekt de andere teugel: doe wel degenen die u haten. En het woord van de hemelse voerman wordt gehoord: wreekt uzelf niet beminden, maar geeft de toorn plaats, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden.
De Heere vraagt wel van ons dat we in kerk en samenleving beslist optreden, maar we mogen ons niet door toorn en wrok. laten leiden, want die zijn het tegenovergestelde van zachtmoedig. Daarbij blijven we het onrecht wel onrecht noemen en de zonde wel zonde, maar de zachtmoedige kan wachten. In het geloof wordt iets van de ware rust genoten: God de Heer regeert en Hij zal Zijn almacht tonen en tegen Zijn wil kan men zich noch roeren noch bewegen.
Als het geloof levend is dan ligt er als het ware een stille glimlach in, want God komt dwars door alles heen tot Zijn doel met deze wereld. Deze derde zaligspreking heeft veel overeenkomst met Ps. 37, waar het geluk van de goddelozen als schijn beschreven wordt: Ontsteekt u niet over de boosdoeners benijd hen niet die onrecht doen. De Heere belacht hem want Hij ziet dat Zijn dag komt.
Zalig zijn de zachtmoedigen. Ja, wat is er hier dan al veel zaligheid in om zo te mogen leven. Wat kunnen we veel mensen bezig zien om maar zoveel mogelijk van deze wereld in de wacht te slepen, aan macht en eer en geld, aan het zich uitleven in de zonde. Maar eigenlijk hebben zij niet de aarde, maar de aarde heeft hen. De zachtmoedige gaat het juist niet in de eerste plaats om de aarde, maar om de God van de aarde. Het is de beleving: nevens u lust mij ook niets op de aarde. De zachtmoedige kan verdragen in liefde. Hoe schaars is deze zachtmoedigheid. Hoe weinigen begeren schade en ongelijk te lijden.
Van nature zijn we ook niet zachtmoedig. Dan zijn we hoogmoedig, de oerzonde van onze val in Adam. Nu moet dat hoog weggeschrapt worden inplaats daarvan moet zacht komen. Dat betekent niets minder dan dat we erzelf aan moeten. En dat redden we zelf niet. Het betekent dat we een ander leven zullen moeten leren kennen. Dat we uit een ander, ja De Ander zullen moeten leren leven. We leren geen zachtmoedigheid door op onze lippen te bijten of als een trap van hogere beschaving.
Alleen Christus die deze zaligspreking uitspreekt kan het ons door Zijn Geest leren. In het Woord Gods en in de verkondiging daarvan komt Hij tot ons hoogmoedigen (wat een wonder) en Hij roept het ons toe: Leert van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart en gij zult rust vinden voor uw zielen. Zet u daarom neer op de berg der zaligsprekingen, want zachtmoedigheid wordt alleen op Jezus' school geleerd. Bekering is dat we het zachte juk van Christus op ons nemen. Wie deze teugels in zijn leven mag voelen die weet het: onder Zijne heerschappij zijn wij zalig, zijn wij vrij. Dan kennen we wél de strijd tegen onze hoogmoed. Dan gaan we hoe langer hoe meer leren dat die alleen overwonnen kan worden door de zachtmoedigheid van Christus, dan bidden we om de werking van Zijn Geest.
Dan gaan we iets van de gezindheid van Christus in ons leven kennen, ook van Zijn zachtmoedigheid.
Zalig zijn de zachtmoedigen. De brutalen hebben de halve wereld, maar de zachtmoedigen ontvangen de hele wereld. De mensen die hier als de „vrome zieltjes" werden betiteld en wier getuigenis als „niet ter zake" werd afgedaan, zij zullen voor eeuwig Gods aarde ontvangen.
Zij ontvangen die aarde niet door hun verdiensten maar op de wijze van een erfenis.
Daarin ligt het wonder van zalig worden. Niets uit ons maar het al uit Hem. Alles. De zachtmoedigheid en de nieuwe aarde worden ons beide geschonken. Beide zijn door Christus verworven. Wie nu de zachtmoedigheid kent, ontvangt ook de nieuwe aarde. Want in Christus ligt zowel het een als het ander.
Christus wordt ons in de belofte van het evangelie aangeboden om niet.
Pleit dan op Zijn woord. Pleit als een die niets verdiend heeft en u zult het machtige wonder ervaren, van alles te ontvangen. Zalig nu reeds in het beoefenen van de zachtmoedigheid en straks voor eeuwig op de nieuwe aarde. Als u niets van Christus leert in uw leven, dan geldt voor u het woord uit Ps. 37: Hij zal het boos geslacht ten grond toe doen vergaan. Want God zal niet toelaten dat die nieuwe aarde door hoogmoedigen verontreinigd zal worden.
Bidt daarom en gij zult ontvangen, nu al en straks voor eeuwig op de nieuwe aarde. Het zachtmoedig volk zal eens de volle vrede genieten.

Ouderkerk a/d Amstel, A.K. Wallet

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1978

De Wekker | 8 Pagina's

Zalig de zachtmoedigen .. .

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1978

De Wekker | 8 Pagina's