Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Om uwentwil arm geworden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Om uwentwil arm geworden

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Want gij weet de genade van onze Heere Jezus Christus, dat Hij om uwentwil is arm geworden,daar Hij rijk was, opdat gij door Zijn armoede zoudt rijk worden". II Kor. 8: 9.

Wanneer wij bovenstaande woorden zo rond het Kerstfeest horen, dan is het duidelijk dat wij hierin een omschrijving ontvangen van het heilsfeit, dat we op het Kersfeest gedenken. Paulus schrijft aan de gemeenten van Korinthe: „de Heere Jezus Christus is om uwentwil arm geworden".
Ik zal de eerste en zeker ook de laatste niet zijn, die waarschuwt tegen de jaarlijks terugkerende neiging om rond het Kerstfeest een sfeer van knusheid en romantiek op te werpen. Velen laten immers daardoor het Kerstfeest bepalen.
De plaats, waarop Paulus, door Gods Geest geïnspireerd, over de komst van Christus in het vlees spreekt, is veelzeggend.
Midden onder een collecte-aanbeveling worden deze woorden uitgesproken. Dat leert ons dat een verantwoorde kerstfeestviering veel ingrijpender is dan wij vaak denken

Paulus had al eerder een schrijven gericht tot de Korinthiërs.
De aanleiding voor die eerste brief vormden o.a. de zedeloosheden en de partijschappen. Die bewuste brief was echter niet zonder uitwerking gebleven. Die brief had een droefheid naar God bewerkt. Daar was een hartelijk leedwezen over de zonde gekomen. Waarachtige bekering gaat altijd gepaard met een verbroken hart en een verslagen geest.
Het schijngeloof kent deze verschijnselen niet. De schijngelovige legt zich gemakkelijk neer bij de zonde. Het ware geloof kan dat niet. Daar gaat men zichzelf mishagen, daar krijgt men een walg aan zichzelf. Zo mag Paulus ook een verdieping van het geloof, van de kennis en de liefde opmerken. Het is daarom ook dat W) de Korinthiërs oproept om mild te geven. In Jeruzalem werd immers grote armoede geleden. Paulus wijst dan op de grote offervaardigheid, die vanuit de Macedonische gemeenten betoond was. En dat terwijl er in die gemeenten ook armoede en verdrukking was. Boven vermogen had men daar zelfs gegeven. Ja, ze hadden zelfs met veel aandrang Paulus gevraagd hun steentje aan deze collecte te mogen bijdragen.

Wanneer Paulus aan de Korinthiërs het voorbeeld van de Macedonische gemeenten voor ogen heeft gesteld, gaat hij ze op een nog veel sprekender voorbeeld wijzen. Hij gaat ze wijzen op Christus. Bij Zijn Zelfopoffering verblinkt iedere menselijke zelfopoffering. Hij wilde de hemelse heerlijkheid, majesteit en luister prijs geven. Hij wilde komen tot een wereld verloren in schuld. Hij wilde geboren worden in een kribbe. Paulus noemt dit: „de genade van onze Heere Jezus Christus" Genade wijst op het onverdiende. Als het zou gaan om verdienste: wat hebben we anders verdiend dan de dood, de straf en het oordeel? Wat wordt het juist tegen deze achtergrond een wonder dat de Heere Jezus voor doodschuldigen wilde komen naar Bethlehem. In de Lofzang van Simeon wordt dan ook gezongen:
O, dierbaar Kind, o stof van vreugd,
Geschenk van 't Alvermogen.

Paulus tekent dan de inhoud van die genade in de woorden: „dat Hij om uwentwil is arm geworden, daar Hij rijk was".
Wie zal in woorden kunnen uitdrukken hoe rijk Christus was?
De Kerk belijdt: God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God. In Johannes lezen we: „Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is".
Hem werd toegeroepen: „Heilig, heilig, heilig is de Heere der heirscharen!" Hij stond in een eeuwige, volmaakte liefdesverhouding tot de Vader. Welk een onuitsprekelijke rijkdom!
Vader. Welk een onuitsprekelijke rijkdom! Deze rijke Christus is echter arm geworden. Mateloos arm. Hij werd dat niet voor Zichzelf. „Neen", zegt Paulus, „Hij werd dat om uwentwil". Zie, dan wordt het werkelijk Kerstfeest, Wanneer? Als ik door het geloof mij daarbij mag insluiten. Niet alleen voor anderen, maar ook voor mij. Om mijnentwil arm geworden.
Van die armoede belijdt de Kerk: „Die om ons mensen en om onze zaligheid, is neder gekomen uit de hemel en vlees is geworden van de Heilige Geest uit de maagd Maria, en een mens geworden is".
Op een andere plaats schrijft Paulus dat Hij de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen.
Zijn geboorte in Bethlehem laat zien hoe arm Hij werd. Hij kwam in de gelijkheid van ons zondige vlees. Hulpeloos en teer. Er was geen plaats voor Hem. Bij de voorstelling in de tempel blijkt opnieuw Zijn armoede.
Tijdens Zijn omwandeling op aarde komt het steeds weer openbaar.
Hij was arm aan eer. Hij werd gehaat en bespot. Zijn woorden werden verdraaid. Zijn doelstelling werd in een verkeerd daglicht gesteld. Hij werd verraden en verloochend. Het dieptepunt in de staat der vernedering (Zijn armoede) was dat Hij van God verlaten en verdrukt werd. Toen werd Hij arm aan God. God van God verlaten. Welk een peilloze armoede. En dat voor. . . vrienden? Neen, voor vijanden!

„Gij weet de genade van onze Heere Jezus Christus . . ." Op dat weten komt het nu aan. De Korinthiërs hebben door de prediking van het Evangelie daarvan kennis gekregen. Het is duidelijk dat Paulus er op wil wijzen dat deze kennis wat moet uitwerken. Het gaat niet om een verstandelijke kennis alleen.
Het gaat vooral om een geestelijke kennis. Een kennis door Gods Geest gewerkt in ons hart. Een bevindelijke kennis. Dan weten we ook iets van onze armoede. We hebben immers een geweldige schuld bij God. Maar we hebben geen cent om te betalen. Werd uw armoede ook reeds een schuldige armoede voor God?
Ook nette kerkmensen moeten, wanneer het over geestelijke armoede gaat, daar vaak niets van hebben. De verhoogde Christus moet ook vandaag zeggen: „en gij weet niet, dat gij zijt ellendig en jammerlijk en arm en blind en naakt".
Maar Hij zegt ook vandaag nog: „Ik raad u . . ." Hij wil ook vandaag nog armen rijk maken. Denk er om: rijken worden ledig heengezonden! Maar weet u wat zo heerlijk en troostrijk is? Hij wil rijken nog arm maken.
Door Zijn armmakende genade raken we alles kwijt. Onze gerechtigheden zijn voor Hem zelfs als een wegwerpelijk kleed. Maar we zijn wel te rijk, maar nooit te arm voor Hem. Het kan voor de allerarmste, voor de grootste der zondaren. Het doel dat Hem voor ogen stond met Zijn Borgtochtelijke armoede, was: „opdat gij door Zijn armoede zoudt rijk worden".
Dat is nu Zijn lust. Hij deelt zo graag uit Zijn volheid uit aan arme zondaren. Hij wil betalen met Zijn lichaam en bloed. De rijkdom, die daaruit voort vloeit is de vergeving der zonden, de gerechtigheid, de vrede, die alle verstand te boven gaat. Waar de dood heerste komt dan het leven. Dat nieuwe leven zal zich openbaren in vruchten van geloof en bekering. Dan komt het met die collecte ook goed. Want dan verliezen we de naaste niet uit het oog, neen, dan krijgen we hem juist in het oog.
Dan zal het vieren van het Kerstfeest, het gedenken van de genade van de Heere Jezus Christus, Die arm is geworden, daar Hij rijk was, meer betekenen dan wat vrije dagen. De Heere zal Zich doen overhouden een arm en ellendig volk, maar hier mogen ze in beginsel toch ook reeds rijk zijn. Rijk in God. Straks in het Vaderhuis klinkt het dan uit hun monden: „Gij, o lam Gods, hebt ons Gode gekocht met uw bloed . . . en wij zullen als koningen heersen op de aarde".

Zeist , A. v.d. Weerd

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 december 1980

De Wekker | 8 Pagina's

Om uwentwil arm geworden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 december 1980

De Wekker | 8 Pagina's