Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het heengaan van Elia (I)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het heengaan van Elia (I)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„alzo voer Elia met een onweer ten hemel". (2 Kon. 2: 16b)

Wie het levenseinde van Elia leest, komt al gauw onder de indruk van dit heengaan. Wat een bijzondere manier! Wat een imponerend gebeuren! We horen wel eens van rijk gezegende sterfbedden. Dat er bij het naderen van de dood gesproken en getuigd wordt van de goedheid van de Heere. Dat is onvergetelijk voor wie dat van nabij meemaakt.
Maar wat hier gebeurt, lijkt dat alles ver te boven te gaan. Niet alleen opent de hemel zich direct en wordt het graf overgeslagen. Maar bovendien zijn er zulke aangrijpende tekenen in de natuur. Het lijkt wel of de hele aarde beeft en schudt als deze man Gods heengaat. De lucht is één grote vuurzee. Is dat een laatste eerbetoon? Een soort saluutschot voor deze bijzondere profeet, die zo vaak vuur van de hemel liet komen?
De oorzaak ligt denk ik dieper. Als later de Heere Jezus naar de hemel gaat is er helemaal geen vuur, geen dreunend onweer. Slechts een vredige stilte heerst dan op de Olijfberg. Maar Zijn hemelvaart valt dan ook na het kruis en de opstanding. Dan is er aan het heilige recht van God voldaan. Dan is de diepe kloof tussen de hemel en de aarde overbrugd. Maar hier zijn we nog in het Oude Testament. De schuld is nog niet verzoend. Die ligt nog als een soort „Berlijnse muur" tussen de hemel en de aarde. En een mens van vlees en bloed kan niet zomaar met lichaam en al die muur over. Hij zou verteerd worden door zijn boosheid. En Elia maakt op die boosheid geen uitzondering. O ja, hij is in het leven met de Heere tot grote hoogte gekomen. Veel bijzondere dingen meegemaakt. Op Horeb zelfs met de Heere gesproken en speciale tekenen ontvangen. Maar ook hij is in zichzelf een verloren zondaar.
En als God hem het grote voorrecht gaat geven, direct van de aarde te worden opgenomen, kan dat niet geruisloos. Slechts een snelle commando-actie van Gods heilige engelen kan dit wonder bewerken. Voor enkele seconden moet God met Zijn engelenmacht door die „Berlijnse muur" heenbreken en Elia van het ene moment op het andere veranderen. Van zóndig heílig maken, van stérflijk ónsterflijk, van áárds hémels.
Vergeet niet, dat ons lichaam normaal gesproken eerst sterft en begraven wordt. Dat betekent, dat de zonde afsterft. De dood en het graf zijn een onderdeel van die lange weg van afsterven, waarin God Zijn kinderen klaar maakt voor de hemelse heerlijkheid. Maar hier is geen dood. Zelfs geen graf. Heel die verandering voltrekt zich hier in enkele seconden. Vandaar die imponerende tekenen.
Maar hoe zit het dan met Henoch? Waarom lezen we niets over bijzondere tekenen bij zijn hemelvaart? Wel, van hem vertelt de Bijbel ons slechts dat hij ten hemel is gevaren, niet hóe. Daarom kunnen we dat hier laten rusten.
Elia gaat in een vuurzee heen. Het zegt ons ten eerste dat Christus dan nog niet gekomen is. De echte vrede tussen hemel en aarde is nog niet getekend. Maar ten tweede zegt het ons zo duidelijk, dat Elia ook slechts een gewoon mens was, van gelijke beweging als wij. De bijzondere tekenen wijzen op zijn armoede. Hij kan ook niet zomaar voor de Heere verschijnen. Hij kan ook slechts de zaligheid binnengaan als er eerst een wonder gebeurt. Dit wonder nl. dat God een weg maakt, waar door de zonde van de mens geen weg meer is. Dat God een deur opent, daar waar de mens een hoge muur van vijandschap heeft opgericht.
Hoe groot het voorrecht ook is, dat de profeet hier ten deel valt, hij komt daardoor niet op een voetstuk te staan. Integendeel, door die tekenen wordt hij naast u en mij neergezet, die ook slechts in de weg van het wonder de zaligheid kunnen binnengaan.
Misschien kijkt u ook wel tegen andere gelovigen op. Wat zijn er toch die veel meer kennen van het leven met God. Die ook veel groter dingen mogen doen. Er is inderdaad veel verschil, heel veel. Allerlei factoren spelen daarbij een rol. Maar als het op zalig worden aankomt, is er geen verschil. Dan zijn we voor God allen gelijk. Dan moet aan ieder datzelfde wonder gebeuren.
Dit natuurgeweld rondom Elia is een roep om en een profetie van wat later zou gebeuren. De Heere Jezus heeft door Zijn offer een verse en levende weg gebaand. Die zondige aarde en die heilige hemel heeft Hij voorgoed verenigd. Toen heeft opnieuw de grond gedreund en heel de natuur beefde. Maar dat straffende geweld is uitgewoed. Meer dan Elia is hier! Nu is er een weg van vrede tot God voor al Zijn kinderen. Nu gaat niet alleen hun ziel na het sterven van stonde aan tot Hem. Maar eens zal ook hun lichaam de hemelse heerlijkheid binnengaan. Zónder geweld, zónder vuur, maar in de stille vrede van het kruis.
Dat is een grote troost. U en ik moeten nog wel sterven. Maar de weg naar de hemel staat wijd open. Door Hem kan ik behouden worden, hoe arm ik me soms ook voel. Hoe weinig ik de Heere ook kan aanbidden, hoe vaak ik mezelf ook moet beschuldigen dat ik het niet waard ben.
Verwacht u het van Hem, Die meer is dan Elia? Staat Zijn naam niet slechts aan uw voorhoofd, maar leeft die ook in uw hart? Komt die dagelijks op uw lippen? Dan zult u zelfs méér ontvangen dan Elia. Dan zult u eenmaal opgenomen worden in de wolken, de Heere tegemoet in de lucht (1 Thess. 4: 17). En dan zonder geweld, maar in diepe vrede. Er zal wel geweld zijn op de jongste dag, maar dat is niet meer gericht tegen de Kerk des Heeren.
Elia. Een heel bijzonder heengaan. Maar met een variant op wat Jezus van Joh. de Doper sprak, kunnen we hier zeggen: „maar de minste in het Koninkrijk Gods is (toch) meer dan hij". (Luk. 7: 28).

Zierikzee, B. de Graaf

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 november 1981

De Wekker | 8 Pagina's

Het heengaan van Elia (I)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 november 1981

De Wekker | 8 Pagina's