Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vernedering en verzorging

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vernedering en verzorging

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Vernedert u dan onder de krachtige hand Gods opdat Hij u verhoge te Zijner tijd. Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u". 1 Petr. 5: 6, 7

De woorden „werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u" zijn erg bekend. In menige huiskamer hangt een bordje met deze tekst erop. Mogelijk minder bekend en geliefd zijn de tekstwoorden, die er aan vooraf gaan. Je ziet althans niet zo vaak een wandtekst aan de muur, waar dat op staat te lezen: „Vernedert u dan onder de krachtige hand Gods, opdat Hij u verhoge te Zijner tijd". Toch is het goed om beide teksten niet van elkaar te scheiden. Veel teleurstelling in de ontmoeting met God zou wel eens daardoor veroorzaakt kunnen zijn, dat we het éne wel willen maar het andere niet. Dat we wel van onze bekommernissen af willen doch ons niet voor de Heere willen vernederen. Misschien hebt u dat in uw eigen leven wel ervaren. U zat midden in de zorgen en u luisterde naar deze woorden van de apostel. U probeerde al uw bekommernissen aan God kwijt te raken. Het resultaat was evenwel dat u er toch mee bleef zitten. U legde uw noden aan de Heere voor, maar er kwam geen antwoord. En toen ging u over God klagen. Toen ging u het Hem misschien wel kwalijk nemen. Toen kwam er misschien wel een houding van verzet of berusting. Immers, het stond er duidelijk. „Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u". Maar het bleek niet waar te zijn. De Heere vervult kennelijk Zijn beloften niet. En ja, dan gaat al gauw onze beschuldigende vinger naar boven.

Hebt u er wel eens bij stil gestaan, dat de oorzaak waarom we Gods zorgende hand niet bemerken, ook wel eens bij onszelf kon liggen? Zouden we daarom onze bekommernissen niet kwijt kunnen, omdat we op een veel te hoog niveau staan? Een niveau waar God niet is? Want de Heere is beslist geen leugenaar van Zijn Woord. Denk dat nooit. Hij maakt Zijn beloften waar. Ook deze, dat al degenen, die hun lasten op Hem werpen, Zijn zorg zullen ondervinden. Maar dat moet dan wel daar gebeuren, waar God Zich laat vinden. En dat is in het dal van de verootmoediging. Dat is, waar we gaan buigen onder Zijn krachtige hand. Door de tegenslagen of als Hij door Zijn Woord krachtig aanwijst: U bent die man, u bent die vrouw, jij bent die jongen, jij bent dat meisje! Waarom juist daar?
In de eerste plaats omdat we God in Zijn zorgende genade nergens anders tegenkomen en leren dan in de Heere Jezus Christus. En Hij daalde af tot de laagte waar wij ons door de zonde hebben gebracht. Hij vernederde Zich onder de krachtige hand Gods tot in de diepte van onze verlorenheid. We moeten dus wel heel laag buigen om onze bekommernissen kwijt te raken. En toch, daar zoekt en zaligt Hij wat verloren is. Ons daar te vinden, dat is Gods grootste zorg om ons. Nu willen wij soms wel een heel eind mee afdalen, maar nu tot daar waar we God kwijt zijn, dat valt niet mee. Dat stuit ons tegen de borst. Maar daar zullen we toch moeten komen willen we in Gods zorg gaan delen. Bij Christus. En Hij neemt ons, op Zijn tijd, vandaar mee naar de verhoging.
In de tweede plaats is deze weg van verootmoediging heilzaam voor ons, omdat er zo een heel aantal bekommernissen verdwijnen, die het in werkelijkheid helemaal niet zijn. In onze hoogmoed menen we namelijk nogal wat eisen aan de Heere God te kunnen voorleggen. We hebben dan nogal wat rechten, waar Hij aan moet voldoen. En hoe hoger wij staan, hoe meer we ons inbeelden tekort te komen. We zijn bekommerd om onze eer en naam. Om ons bezit en geld. Ja, talloze begeerten moeten vervuld worden. En in onze dwaasheid rangschikken we al dergelijke zaken onder onze bekommernissen. We werpen al die verlangens op de Heere en Hij moet maar zorgen dat het in orde komt. Welnu, al deze zogenaamde bekommernissen smelten weg als sneeuw voor de zon, wanneer Gods krachtige hand ons gaat vernederen. Wie leert buigen tot het niveau van een verloren zondaar, verliest al z'n pretenties en eisen en rechten. En dan blijven de echte bekommernissen pas over. U vraagt welke dat zijn? Laat ik het zo mogen samenvatten: dat zijn al dingen, waardoor de Heere in ons leven aan Zijn eer tekort komt. Dat zijn onze zonden en onze schulden. Dat kan ook uw ziekte zijn en uw ontslag en al die andere moeiten, die over u zijn gekomen. Althans voorzover ze een verhindering zijn dat God er niet door tot Zijn recht, tot Zijn verheerlijking kan komen. Want de diepste bekommering is niet dat wij het zo slecht getroffen hebben, maar het is de last en de smart over al datgene, waarmee wij de Heere zo pijnlijk getroffen hebben en steeds weer treffen. Als u met deze bekommernis tobt dan mag, dan moet u die eens op de Heere gaan werpen. Hij staat er voor klaar. En Hij zorgt er voor, dat we ruimte krijgen om Zijn Naam te gaan belijden. Hij gaat de druk verlichten. Ja, de grootste ontdekking wordt dat God in Christus mij in al mijn bekommernis al voor was met Zijn zorg. Dat ga je bemerken in de gestalte van die verootmoediging. Daarom horen ze zo nauw bij elkaar: vernedering en verzorging. Bent u daar door genade al achter gekomen?

Siegerswoude, G. v.d. Groep

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 november 1981

De Wekker | 8 Pagina's

Vernedering en verzorging

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 november 1981

De Wekker | 8 Pagina's