Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zalig hij of zij die gelooft

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zalig hij of zij die gelooft

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

„En zalig is zij, die geloofd heeft: want de dingen, die haar van de Heere gezegd zijn, zullen volbracht worden". Luk. 1: 45.

Het duurt niet zo heel lang meer of het Kerstfeest zal weer aanbreken.
Dan hopen we te gedenken, dat de Heere Jezus de hemel der heerlijkheid heeft verlaten en Zich heeft willen vernederen om de verlossing te verwerven voor verloren zondaren. In deze tijd van het kerkelijke jaar, de Kersttijd, maar ook in de Adventstijd wordt er veel gezongen. Er is een groot aantal Advents- en Kerstliederen, die Christus' eerste komst naar deze zondige wereld bezingen. Dat is een goede zaak, om daarvan te zingen, dat kunnen we nooit te veel doen. Zingen is vooral echt zingen, wanneer het uit ons hart komt.
Wanneer we gelovig, met hart en ziel zingen dan is dat tot eer van God.
Het zingen tot eer van God moeten we hier leren, opdat we straks voor eeuwig en volmaakt mogen meezingen met het grote koor der gezaligden in de hemel.
Rondom de kribbe van Bethelem is ook veel gezongen. Voordat de Heere Jezus geboren wordt, zingen Maria en Zacharia. En na zijn geboorte zingen de Engelen en Simeon. Maar één lofzang zouden we toch nog bijna over het hoofd zien, die nl. van Elisabeth. Zij is de eerste, die zingt en zij zingt net als de anderen, vervuld met de Heilige Geest.
Het is overigens nog een groot wonder, dat die oude Elizabeth nog zingen kan en mag. Het had er niet naar uitgezien, dat zij nog een zoon mocht krijgen. Maar de Heere gedacht aan haar. Hij is een God van wonderen. Hij verhoorde het gebed van Zacharia en Elisabeth op Zijn tijd. Elizabeth mocht moeder worden van de Voorloper van de Messias. Zacharia en Elizabeth zullen hun zoon straks Johannes noemen. Dat had de Heere, door de dienst van Zijn engel, ook tegen Zacharia gezegd.
Johannes, d.w.z. de Heere is genadig. Nu dat hebben deze oude mensen mogen ondervinden. De Heere doet ons niet naar onze zonden. Hij is genadig. In de dagen dat Elizabeth in verwachting is van Johannes krijgt ze bezoek van een andere begenadigde zondares nl. Maria, haar nicht uit Nazareth.
Met die jonge vrouw is nog groter wonder gebeurd. Zij heeft niet alleen het Woord der belofte in haar hart, maar zij heeft ook het Woord, dat vlees zal worden onder het hart.
Dat mag Elizabeth, door Gods Geest geleid zien, en zij gaat, vervuld met de Heilige Geest, ervan zingen. In diepe verwondering, dat de moeder des Heeren in haar huis is gekomen. In die lofzang prijst Elizabeth tevens het geloof van Maria: „Zalig is zij, die geloofd heeft. . .".
Wanneer zij dat zingt, denkt zij ongetwijfeld aan haar man, Zacharia. Hij heeft het Woord niet geloofd, dat de engel, namens de Heere, tot hem had gesproken.
Hij is stom thuisgekomen. Maar zo niet met Maria, zij heeft het Woord des Heeren wel geloofd. Zij heeft gezegd: „Zie de dienstmaagd des Heeren, mij geschiede naar uw Woord".
Elizabeth weet dat door de verlichting met de Heilige Geest, en daarom kan ze zingen: „Zalig is zij, die geloofd heeft". Eigenlijk is het dus de Heilige Geest, die het geloof in Maria prijst. De Heere bekroont hier Zijn eigen werk. Een gelovige, die zichzelf en de Heere heeft leren kennen en oog heeft gekregen voor Gods genade om Christus' wil, maakt niet zoveel ophef over zijn geloof. Die zegt: „Ik geloof Heere, maar kom mijn ongelovigheid te hulp".
Tegen zulke mensen zegt de Heere nu: „Groot is uw geloof".
Is er in uw en jouw hart ook iets van dat geloof in die vaste beloften van God? Dat is toch wel nodig om straks echt Kerstfeest te kunnen vieren.
Hoe komen we aan dat geloof? Wel dezelfde Heilige Geest, Die Elizabeth doet zingen, wil het geloof werken en ook versterken in uw en jouw hart, zodat we leren afzien van onszelf en vertrouwen op de Heere en Zijn Woord, Zijn beloften.
Dat geloof kan nooit te veel verwachten. Want het Woord van de Heere, Zijn beloften, zijn vast en betrouwbaar. Geen van die beloften van de Heere zullen ter aarde vallen. De Heere zal ze vervullen op Zijn tijd. Die trouw van de Heere en de vastheid van Gods beloften bezingt Elizabeth ook in haar lofzang. We lezen: „de dingen, die haar van de Heere gezegd zijn, zullen volbracht worden". Nu dat hebben Elizabeth en Maria ervaren, dat de Heere een Waarmaker is van Zijn Woord. Hun geloof is niet beschaamd. En dat zullen ook wij ondervinden, als we het van die getrouwe God en Zijn betrouwbaar Woord verwachten. Het geloof richt zich op wat de Heere heeft gezegd en beloofd.
Daar is het mee werkzaam, daar pleit het op, daar hoopt het op. Daar wil het bij leven en sterven. Er staan vele beloften in Gods Woord. Beloften van schuldvergeving door Christus' bloed, van eeuwig leven. Beloften van troost in droefheid, van sterkte in zwakheid, van ondersteuning in moedeloosheid, van kracht naar kruis. Beloften van volkomen zaligheid in het huis van de Vader, waar vele woningen zijn.
Zij, die het van de Heere verwachten, kunnen er van op aan, dat de dingen, die hen van de Heere gezegd zijn, volbracht zullen worden. Want alle beloften van God zijn ja en amen in Christus, zij hebben hun vastheid in het kruis van Golgotha. Wat de Heere zegt, daar kunt u, daar kun jij van op aan. Hij is getrouw. Die het ook doen zal. Zijn macht is groot. Zijn trouw zal nooit vergaan. Al wat Hij ooit beloofd heeft zal bestaan.
God de Heere is een God van volkomen zaligheid. Wie in Hem gelooft, zal vergeving van zonden ontvangen om Christus' wil. Die zal deel ontvangen aan de verworven gerechtigheid van Christus. Wie in Hem gelooft, die zal het Licht opgaan in de duisternis. Wie in de Heere Jezus Christus gelooft, zal nooit bedrogen uitkomen, die heeft het eeuwige leven. Door het geloof in Jezus Christus wordt het dan straks ook echt Kerstfeest vieren. Dat middel verbindt met Hem, Die Zich zo diep heeft willen vernederen om zondaren, rebellen, te redden van het eeuwig verderf en hen zalig te maken van hun zonden. Dan krijgen we ook oog voor Gods grote zondaarsliefde. Door het geloof vindt er de ontmoeting plaats tussen zondaren en het geboren Kerstkind Jezus Christus. In het geloof wordt er ook verlangend uitgezien naar de dag, waarop de Heere Jezus zal wederkomen op de wolken van de hemel om te oordelen de levenden en de doden. Kent u al werkzaamheden met Gods Woord? Bent u, ben jij al pleitend bezig met Gods rijke beloften?
Nog niet? Haast u dan om uws levens wil, want anders is de dag van Christus' wederkomst een dag van verschrikking voor u, voor jou. Het is echter nog genadetijd. Al wat u, jou ontbreekt wil de Heere nog mild en overvloedig schenken, ook geloof. Pleit maar veel Gods beloften, zoals bv die rijke belofte uit Hand. 2: 21: „Een ieder, die de Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden". Vergeet het niet Gods beloften zijn zeer betrouwbaar.
Allen, die op de Heere betrouwen, mogen het weten: de Rechter Jezus Christus is Mijn Redder, Mijn Zaligmaker. Ik mag straks voor eeuwig Hem, ja de Driee'nige God loven.

Westzaan, H.H. de Haan

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 december 1981

De Wekker | 8 Pagina's

Zalig hij of zij die gelooft

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 december 1981

De Wekker | 8 Pagina's