Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Proces om de waarheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Proces om de waarheid

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„ . . . opdat Ik voor de waarheid zou getuigen." „Wat is waarheid?" Johannes 18, 37.38

Op de vroege morgen van de Goede Vrijdag wordt de Here Jezus door Pilatus verhoord.
Het verhoor draait om het koningschap van de Here Jezus. Zijt Gij de Koning der Joden?
Jezus wil Pilatus duidelijk maken, dat zijn koningschap niet van deze wereld is; het is van een andere orde.
Als het er dan op lijkt, dat Pilatus het door heeft, dat je toch op een andere wijze koning kunt zijn, dan de Romeinen dachten, dan is voor Jezus het moment aangebroken om heel zijn komen in de wereld, zijn leven en zijn werken samen te vatten in die paar woorden: „...opdat Ik voor de waarheid zou getuigen."
Dat is mijn leven, dat is mijn opdracht: om te getuigen, om onder ede te spreken voor Gods aangezicht van de waarheid. Het woord waarheid in de mond van de Here Jezus betekent niet, wat het in ons spraakgebruik betekent: dat de woorden van een mens in overeenstemming moeten zijn met de feiten. Wij zeggen tegen onze jongens en meisjes: je móet de waarheid spreken, je moet precies vertellen wat er gebeurd is.
Als de Here Jezus getuigt van de waarheid, dan is waarheid wat Hij gehoord en gezien heeft bij de Vader.
In het verband, waarin de Here Jezus deze woorden spreekt, heeft de waarheid tot inhoud: het Koninkrijk van God.
Dat Koninkrijk is Gods aanval op de zonde, op de wereld, op mijn boze hart. Dat Koninkrijk, dat in de Here Jezus Christus verschenen is, gaat uit van Gods recht; van het recht, dat God op een mens heeft; dat die mens het recht van God erkent.
Dat Koninkrijk gaat uit van genade; dat God zondaren burgers wil maken van Zijn Rijk, mensen die geen onderdanen willen zijn van deze Koning.
Van dat Koninkrijk heeft de Here Jezus getuigd. Hij heeft verteld, hoe een mens dat Koninkrijk binnenkomt. Door Zijn Woord en door Zijn Geest. Door te buigen voor Gods waarheid, door te geloven in Hem, die de waarheid is.
Die waarheid is een aanklacht, want die waarheid zegt, dat ik dat Koninkrijk, waarin het gaat om het recht en om de genade van God niet moet.
Die waarheid is een waarschuwing; want die waarheid zegt, dat ik buiten het Koninkrijk voor eeuwig verloren ga.
Die waarheid is een roepstem, want die waarheid klopt op de deur van mijn hart.
Die waarheid is gericht en bevrijding tegelijk. Als de Here Jezus getuigt van de waarheid, dan predikt Hij zichzelf: Ik ben de waarheid. Dan komen de diepste vragen op tafel: erken jij, mens, de heerschappij van God? erken jij het recht van God? erken jij, dat je alleen maar kunt leven van vrije genade?
De Here Jezus doet een appèl op Pilatus. Een ieder die uit de waarheid is, hoort naar Mijn stem. Pilatus, je moet Mij leren kennen, om te weten wat de waarheid is. Zo doet de Here Jezus een appèl op ieder die Zijn Woord hoort: Ik getuig voor de waarheid. Luister je? Hoor je? Geloof je het? Beleef je het?
Pilatus draait zich om met de vraag: wat is waarheid? Vreselijk moment: Jezus, die de waarheid is, voor je te hebben staan en dan vragen: wat is waarheid?
In de vraag van Pilatus kunnen we de scepsis van onze tijd herkennen. Waarheid? Er wordt zo verschillend gedacht over de Bijbel, over God, over Zijn dienst - wat is waarheid?
Die vraag stellen is niets minder dan een vraagteken zetten achter de Here Jezus Christus.
Jezus Christus is de waarheid. Hij gaat sterven voor de waarheid, voor het Koninkrijk. Zijn dood is de waarheid van Gods genade. Tegenover die waarheid zijn maar twee houdingen mogelijk: óf je wijst de waarheid van de hand - dan heb je de leugen liever dan de waarheid - óf je neemt de waarheid ter harte, beter gezegd: je wordt door de waarheid in beslag genomen.
Door Hem alleen komt de waarheid in mijn leven; door Hem komt er een leven uit de waarheid, strijdend tegen de leugen, tegen de scepsis, tegen de zelfrechtvaardiging en de zelfhandhaving. Daaruit blijkt of we uit de waarheid zijn.
Jezus Christus staat in het Woord als de waarheid voor ons. Zijn Geest getuigt: Ga niet dood door de leugen, maar leef door Jezus Christus, die de waarheid is, die de goede belijdenis heeft afgelegd voor Pontius Pilatus.

Dokkum, H.J.Th. Velema

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 1983

De Wekker | 12 Pagina's

Proces om de waarheid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 1983

De Wekker | 12 Pagina's