Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

K(r)oningsdag (Koninginnedag - Bevrijdingsdag - K(r)oningsdag II)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

K(r)oningsdag (Koninginnedag - Bevrijdingsdag - K(r)oningsdag II)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Efeze 4:8

Het lijkt wat vreemd, om een afscheidsdag als een feestdag te gaan gedenken. Kerstféést, Góede Vrijdag en Paasfeest, dat is nog wel te verstaan. Maar om de Hemelvaartsdag, waarop de Heere Jezus afscheid nam van de Zijnen, feestelijk te gedenken, is dat wel juist? Toch schijnt de Christelijke Kerk reeds in de vierde eeuw van onze jaartelling begonnen te zijn om jaarlijks een dag af te zonderen om het heilsfeit van de hemelvaart van Christus te gedenken. En we moeten dit ook inderdaad maar niet zonder meer zien als een vertrek en afscheid van iemand, die zijn werk afgemaakt heeft. Nee, de Heere Jezus is juist heengegaan om Zijn Middelaarswerk vóórt te zetten in de hemel.
In het verband van de bovengenoemde tekst ziet de apostel Paulus de verschillende gaven dan ook als vrucht van de hemelvaart van Christus.
En door de verwijzing naar het Oude Testament, Psalm 68:19, bemerken wij, dat hij het ook duidelijk ziet als deel uitmakend van Gods verlossingsplan en van Zijn doel met de Kerk. Ook Hemelvaart wijst ons duidelijk naar het profetische woord, dat tot vervulling komt.
Het valt altijd weer op, met hoe weinig woorden het geweldige feit van de hemelvaart in de Bijbel vermeld staat. Zegenend heeft de Heere Jezus Zijn handen opgeheven over Zijn discipelen. Zijn Kerk op aarde, en Hij vaart op naar de hemel. De achterblijvende gemeente staart Hem na, totdat een wolk Hem wegneemt van haar ogen.
Het lijkt niet zo indrukwekkend als de hemelvaart van Elia, maar het is juist veel majesteitelijker. De Koning, Die alles overwonnen heeft, vaart in eigen kracht op en gaat Zijn plaats innemen aan Gods rechterhand.
Hij is opgevaren in de hoogte. Dit is hier niet alleen een aanduiding van de plaats, maar ook van de héérlijkheid, die Hij inging. Hij is hoger dan de hemelen geworden. Hij is opgevaren en opgenomen in een hoogte van heerlijkheid, die wij met ons menselijke vermogen niet kunnen indenken: God vaart op met gejuich, met geklank der bazuin. Lófzing onze Koning! Het vleesgeworden Woord komt nu verheerlijkt in de hemel, waar Hem nu ook de oudtestamentische heiligen zien, die Zijn dag eerder in het gelóóf zagen.
Wat heeft dit feest van de kroning van de Koning der Kerk vandaag nog te zeggen voor die Gemeente? Wel, zo leert ons de Schrift: Waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn. En die schat is dus niet meer op de aarde. Al hebben we dan door Gods goedheid voor de 38e maal de Bevrijdingsdag mogen gedenken, in dit land en op deze aarde worden de ware vrede, vrijheid en rust niet gevonden. De Heilige Geest, Die de Heere aan Zijn Kerk op aarde gegeven heeft, doet haar hart uitgaan naar boven en hunkerend uitroepen: Ja, kom, Heere Jezus!
Hij heeft de gevangenis gevangen genomen. Deze woorden doen ons denken aan de triomftochten, die vroeger door een overwinnend veldheer werden gehouden. Vele overwinningstekenen werden dan meegevoerd. Alles, wat de Kerk gevangen en gebonden hield, is Zijn buit geworden: de duivel, de dood, de wereld en de zonde. Hij leidt ze gevangen in Zijn hemelvaart.
Zalig, wie deze Jezus, die door de hemelen is doorgegaan en is gezeten aan de rechterhand van God, met eer en majesteit bekleed, mag kennen als zijn/haar Heere en Koning. Hem, Die ook onze Voorspraak is bij de Vader. Hebt ü, heb jij al die werkelijke vrede gevonden om Christus' wil? Deelt u in de overwinning van die Vredevorst? Heeft Hij uw banden verbroken en verlost van de heerschappij van de duivel?
Dan alleen immers kunnen we het blijde feest van hemelvaart meevieren en ons verheugen in de glorie van onze Koning?!
Hij heeft de mensen gaven gegeven. Toen David de ark des HEEREN opvoerde naar de Sion, speelden hij en het hele volk met de muziekinstrumenten en huppelde hij met alle macht voor het aangezicht des HEEREN. David offerde de HEERE en deelde daarna aan heel Israël aan ieder een broodkoek en een schoon stuk vlees en een fles wijn. Zo gaf de koning, die een type was van de Messias, gaven aan zijn volk.
Nu, méér dan David is hier! De Koning is ten hemel gevaren, nadat Hij zonde, dood en hel heeft overwonnen en volkomen verzoening heeft aangebracht. Nu kan het Pinksteren worden en de Heilige Geest met al Zijn gaven worden uitgestort. En die gaven en zegeningen, die feestgeschenken ontvangen al de Zijnen, de kleinen met de groten.
Als we al die gaven met name zouden moeten noemen, waar zouden we dan moeten beginnen en waar eindigen? Zij ontvangen het léven en het gelóóf in Christus, waardoor ze ook alleen deel kunnen krijgen aan de hemelse weldaden.
In vs. 11 noemt Paulus nog bijzondere hemelvaartsgeschenken. Apostelen, profeten, evangelisten, herders en leraars zijn gaven van Christus, onze Koning. Deze gaven ontvangt de Gemeente, en de bijzondere ambtsdragers ontvangen soms bijzondere gaven, niet opdat zij zichzelf zouden beroemen of mensen door mensen „opgehemeld" zouden worden. Want wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? Maar opdat de ten hemel gevaren Koning geëerd en geprezen zou worden. Die roemt, roeme in de Heere!
Door die hemelburgers hier op aarde kan féést gevierd worden. Want zij zijn rijk! Het hoeft niet „van de armen" te gaan. Zij zijn wel arm in zichzelf, dat is waar, maar in hun Koning, in Christus Jezus hebben zij zo'n onnoemelijk grote rijkdom! Leeft daar dan ook uit, onderdanen van die Koning! Tot eer en roem van Hem, die gezegd heeft: Ik ga heen om u plaats te bereiden!
Verlangen we er weleens naar, om altijd bij de Heere te mogen zijn, en de Drieënige God eeuwig te loven en te prijzen?!
Ik reis naar de hemel.
Al 't aardse gewemel
Verhindert mij niet.
Zwijgt, zinnen en lusten!
Mijn hart kan niet rusten.
Zo lang gij gebiedt.
Hoe dichter ik nader
Aan ' t huis van mijn Vader,
Hoe sterker ik hijg
Naar d'eeuwige woning.
Waar 't heil van mijn Koning
Mij wacht na de krijg!

D.J. van Vuuren

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 mei 1983

De Wekker | 8 Pagina's

K(r)oningsdag (Koninginnedag - Bevrijdingsdag - K(r)oningsdag II)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 mei 1983

De Wekker | 8 Pagina's