Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een bezoek aan Schotland (5, slot)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een bezoek aan Schotland (5, slot)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Na de G.O.S. van Nîmes in 1980 heeft de Free Church zich uit die organisatie teruggetrokken. Daarna heeft zij contact gekregen met het initiatief, dat in de kring van de Geref. Kerken (vrijgemaakt) is ontstaan tot het oprichten van een Internationale Conferentie van Gereformeerde Kerken. Vertegenwoordigers van de Free Church zijn vorig jaar in Groningen geweest bij de oprichtingsvergadering van die Internationale Conferentie. Ze zijn daar heel hartelijk ontvangen en hebben er zich erg thuis gevoeld. Zij hebben daarover aan de General Assembly gerapporteerd en voorgesteld, dat de Assembly akkoord zou gaan met het plan, dat de Free Church of Scotland roepende kerk zou worden voor de volgende Internationale Conferentie. De vergadering besloot om hier op in te gaan, evenwel zonder zich vast te leggen voor de toekomst. Die conferentie moet in 1985 gehouden worden. Het bleek, dat verscheidene afgevaardigden van gedachte waren, dat ik afgevaardigd was door de Vrijgemaakte kerken. Op eerdere vergaderingen, de Assembly van 1982, ik denk ook in 1981, waren gedelegeerden uit de Vrijgemaakte kerken als waarnemers aanwezig geweest.
Ik moest toegeven, dat de kerkelijke situatie in Nederland tamelijk gecompliceerd is. Hoewel, men kan er in Schotland ook wat mee. Het boek van prof. G. N. M. Collins, waarover ik het eerder had, laat achterin 'n schemaatje zien van kerksplitsingen en verenigingen, dat er wel anders uitziet dan dat, dat wij in sommige catechisatieboekjes hebben staan en waarin we wanhopige catechisanten wegwijs willen maken, maar grofweg gesproken lijkt het er wel wat op.
Zo kwam ik in Schotland weer in aanraking met de moeiten van het kerkelijke leven van Nederland, zoals ik, terug in Nederland, nog veel terug moet denken aan verschillen en overeenkomsten daarginds.
De Free Church of Schotland is nog maar een kleine kerkgemeenschap, naar schatting ongeveer zo groot als de Nederlands Gereformeerde Kerken in onze omgeving, misschien niet eens: 20.000 à 25.000 leden over heel Schotland. Ik had gedacht dat het er meer waren. De dominee uit Inverness, die ik eerder aanhaalde, zei: hadden we nog maar de 70.000 leden die we in 1900 hadden. Ik moest denken aan zijn half volle kerk, zoals ik die in 1972 zag. Aan de andere kant is het zo, dat er heel wat „meelevenden" zijn, zoals wij zouden zeggen. Er zijn er velen die veel sympathie voor de Free Church hebben, ook al zijn ze er geen lid van.
In Edinburgh heeft de Free Church een groot gebouw, vlak bij het beroemde „Castle", midden in de oude stad. In dat gebouw is het kerkelijk bureau gevestigd, maar ook de Theologische opleiding. Ik werd er gastvrij ontvangen, zowel in de kamers van de hoogleraren als in de eetzaal, want er worden ook maaltijden klaargemaakt. Veel herinneringen aan de vorige eeuw zijn er; gedenkplaten, schilderijen, oude papieren. En op de begane grond is ook de boekwinkel van de Free Church!
Natuurlijk is dat alleen een theologische boekhandel, maar daarin is ze dan ook rijkelijk voorzien. Men is er niet kinderachtig in wat er te koop is. Voor een Nederlander is het opmerkelijk te zien, hoeveel Nederlands werk er in het Engels vertaald is, vooral in Amerika. Berkouwer, Kuyper, Bavinck, H. Berkhof, Miskotte en anderen. Tal van commentaren, tal van bijbelvertalingen. En voor een Nederlander bovendien opmerkelijk, dat de prijzen van de boeken aanzienlijk lager liggen dan in Nederland. Overigens is het leven er bepaald niet goedkoper.
Ja, financieel heeft de Free Church zorgen. Veel kleine gemeenten, die geen eigen predikant kunnen beroepen. U las er al van in het interview met de moderator. Er was ook een rapport over de algemene financiële situatie en de predikantstraktementen. Ik kreeg de indruk, dat de traktementen er wel op 2/3 van onze traktementen liggen. Ik kan het wel niet helemaal bekijken, want veel hangt ervan af, wat de „secundaire arbeidsvoorwaarden" zijn, of zoals we in kerkelijke kringen zeggen: welke emolumenten er zijn.
Hoe zwaar drukt de belasting, wat betekent vrij wonen enz.? Maar dan nog denk ik, dat ze aanzienlijk minder verdienen dan wij. En dan liggen ook onze traktementen niet aan de top. Een bezoek van een kleine week aan een kerkelijke vergadering in een ander land geeft maar een flauwe indruk. En toch heeft het me een ervaring rijker gemaakt. Omdat ik er niet voor vakantie was, maar om de kerk te vertegenwoordigen, heb ik geprobeerd mijn best te doen.
Het is een kerk, die op de onze lijkt. Zoals gezegd, niet in alles. De verhoudingen tot de overheid zijn er toch anders, de onderlinge verhoudingen in de samenleving ook. Om daar nog één voorbeeld van te geven: op de avond, dat de „gedelegeerden" aan het woord kwamen (daar behoorde ik dus ook bij), spraken na elkaar een vertegenwoordiger van het Schotse Bijbelgenootschap en een van de „Lord's Day Observance Society". Zulk een combinatie zou in Nederland niet voor de hand liggen. Op een vergadering, waar iemand van de Nederlandse Vereniging tot Bevordering van Zondagsrust en Zondagsheiliging zou spreken, zou je wel iemand verwachten van de Gereformeerde Bijbelstichting maar niet iemand van het Nederlands Bijbelgenootschap. Daar toch wel. Een kerk, die op de onze lijkt. Die iets meer van de verantwoordelijkheid naar de landelijke samenleving toe lijkt te hebben dan wij. Die ook worstelt met de plaats en de taak van de kerk in de moderne tijd, met haar verleidingen, gevaren en mogelijkheden. Die ook sterk opwekt tot veel activiteit naar buiten in zending, evangelisatie en (ja) aandacht voor Israël. Die zwak is in menig opzicht. Maar die heel veel verwacht van de kracht van het Woord van God.
Een kerk, die zich wel moet corrigeren, zo werd herhaaldelijk gezegd. Maar een kerk ook, die én naar binnen èn naar buiten trouw wil zijn, en daarom Gods beloften mee heeft. Daarin kunnen wij nog wel wat van haar leren. En als ze erin slaagt, om, terwijl er veel verschil binnen haar is, niet alleen maar een eenheid in besluitvorming te vinden, zoals ik meemaakte, maar ook eendrachtig te zijn, dan is ze daarin een lichtend voorbeeld voor onze kerken.
Een huis dat tegen zichzelf verdeeld is, kan niet bestaan. Maar een kerk, die bereid is om haar Heiland te volgen, zal, al heeft ze het verre van gemakkelijk, in zijn grote overwinning mogen delen.

Hoogeveen, K. Boersma

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 augustus 1983

De Wekker | 12 Pagina's

Een bezoek aan Schotland (5, slot)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 augustus 1983

De Wekker | 12 Pagina's