Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De stem van een bruidspaar in de straten van Israël

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De stem van een bruidspaar in de straten van Israël

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„En Ik zal in de steden van Juda en op de straten van Jeruzalem doen verstornmen . . . de stem van de bruidegom en de stem der bruid". „Zo zegt de Here. . . in de steden van Juda en op de straten van Jeruzalem. . . zal weer gehoord worden de stem van de bruidegom en de stem der bruid". „Ook Jozef trok op. . . met Maria, zijn ondertrouwde vrouw, welke zwanger was". Resp. Jeremia 7:34, 33:10 en Luk. 2:4, 5

Daar trekt een bruidspaar in verwachting door de poort van Bethlehem! Dat gaat kerstfeest worden.
Dat is iets adembenemends in de verbanden van Gods spreken en handelen.
Daar horen we o.a. van in de profetie van Jeremia.
Deze profeet leefde vanaf het einde van de regering van Josia in Juda tot aan de wegvoering. Het tweestammenrijk wijkt met een sneltreinvaart van de Here af. Ze stelen onder elkaar en knuppelen om niets elkaar dood. De statistieken van de echtscheidingen bereiken ongekende hoogte. De Baäl wordt vereerd en babies worden levend aan Moloch geofferd. De tempeldienst, voorzover die nog wordt waargenomen, is één stuk onwaarachtigheid. God walgt van alles en zegt tot Jeremia: „Bid niet meer tot Mij voor dit volk; dring niet meer bij Mij aan, want Ik hoor naar u niet". God heeft er genoeg van. Zijn toorn gaat zich melden voor mens en dier, bomen en velden. Dat wordt de ondergang. Bloeddorstige vijanden ziet de profeet al binnenstormen en een slachting onder de Judeeërs en Jeruzalemmers aanrichten, zodat ze niet eens meer eervol begraven kunnen worden.
Zo is het gebeurd in de ballingschap. Bruiloften werden wreed verstoord. Babyloniërs overvielen het land, moordden honderdduizenden uit en sleepten vele joden mee naar Babel. Slechts een handjevol, waaronder Jeremia zelf, bleef over. Alles is verwoest. Grote armoe heerst overal. Klaagtonen weerklinken op de puinhopen. Niemand ziet er meer gat in. Geen huwelijk wordt gesloten en geen bruiloft gevierd. Geen geboorte kondigt zich meer aan. De deur van Israëls toekomst is in het slot gevallen. En dat om eigen schuld, door eigen zonden. Volledig verdiend en waard.
In die situatie komt God opnieuw tot Jeremia, die in de gevangenis is terechtgekomen. En . . . God gaat uitkomst en herstel beloven. Ik zal Mij toch weer ontfermen. Ik zal vergeven. Ondoorgrondelijke dingen zullen gebeuren. Er komt een totale herleving. Hoor het in de verte. Er wordt weer gezongen, geneuried en gefloten. Vreugde en vrolijkheid duiken op. Er openen zich weer perspectieven voor het leven. Jongens en meisjes gaan weer wat in elkaar en in het leven zien. Ze worden verliefd op elkaar, gaan zich verloven en er komen weer bruiloften. De blijde, verrukte stemmen van bruidegom en bruid weerklinken. Men zal zeggen: „De Here is goed, want zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid. Hij heeft ons lot gewend".
Israël maakte alles kapot door hun zonden en riep Gods gericht over zich op, maar de Here God ontfermde zich en schonk weer vergeving, levensherstel en toekomst!
Dat is gebeurd in volle kracht!
Kijk naar Lukas 2.
Daar gaan een bruidegom en bruid. Jozef en Maria, door een Judese stad en over Bethlehems straten. Midden in dagen van verdrukking en knechting zingen ze het lied van de liefde en de vrede, en dragen ze nieuw leven mee als teken van Gods machtige ontferming over zijn bondsvolk en over deze wereld.
God bezoekt in dit bruidspaar Israël en de wereld met zijn heil. Gods goedertierenheid is tot in eeuwigheid!
Want Jezus de Messias wordt in de wereld ingebracht.
In Hem opent God de nieuwe toekomst voor Israël en de volken.
Een nieuwe tijd breekt door: een bruid en bruidegom over Juda's wegen, dragend de Heiland der wereld. God wendt zijn toorn af en laat zijn gunst stralen vanuit dit Kind voor jood en heiden.
Daarom kun je vandaag nog verliefd worden en gaan trouwen.
Want door Jezus Christus zegent God nog ons leven en opent deuren voor nieuwe geslachten. In deze wereld met zijn beestachtige goddeloosheid, in ons door de zonde ontadelde leven is er toch het perspectief van vergeving en redding door Jezus Christus. Voor ieder die het met Hem doet. In Hem is Gods erbarmen eindeloos en zingt ons hart van vreugde en leven.
Om de geboorte van Jezus in deze wereld is er toekomst voor Gods volk, voor Israël en de heidenen, mogen bruiloften gevierd en kinderen verwacht worden.
Als ik en u nu maar weten te buigen en te naderen tot de lichtglans van Gods erbarmen in zijn Zoon!
Wéten we daar ook van?
Dan zing je mee:
Door deze duist're wereld trekt een stoet
van hen, die vrolijk zingen
van God, die steeds weer wond'ren doet
uit 't Kind van Bethlehem ontspringen.
In 't donker van de nacht wordt weer gezongen
van Hem, wiens liefde eeuwig duurt.
Het leven heeft zijn vreugde weer gevonden,
want God heeft ons zijn Zoon gestuurd!

Grc. (Gorinchem), T.Br.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 december 1983

De Wekker | 8 Pagina's

De stem van een bruidspaar in de straten van Israël

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 december 1983

De Wekker | 8 Pagina's