Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HBO-V „De Vijverberg"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HBO-V „De Vijverberg"

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. Wat is en wil de HBO-V „De Vijverberg"?
In 1976 is het initiatief genomen door de Stichting ter bevordering van Gereformeerd Sociaal pedagogisch Onderwijs te komen tot de oprichting van een Hogere Beroepsopleiding Verpleegkunde op gereformeerde grondslag.
In het bestuur van de stichting zijn verscheidene kerken en organisaties vanuit de Gereformeerde Gezindte vertegenwoordigd.
De nieuwe HBO-V beoogt studenten op te leiden tot verpleegkundigen die in alle sectoren van de gezondheidszorg inzetbaar zijn. In de verpleegkundige hulpverlening wordt de nadruk gelegd zowel op de lichamelijke als op de psychische en sociale aspecten van de verpleging. „De Vijverberg" wil daarbij trachten de religie van haar grondslag te doen doorwerken in de opleiding, zodat haar christelijke identiteit het werken en studeren binnen de academie bepaalt. Alle medewerkers en studenten mogen elkaar hier op aanspreken. Dat is een principiële keuze!
Een symbool van deze stellingname is het vignet van de academie: een anker. Wij willen voor anker gaan In Hem, die onze Meester is, Jezus Christus. Het is tevens een geloofsbelijdenis: ook in onze snel veranderende maatschappij getuigen wij van de enige basis en norm voor ons handelen: de persoon en het werk van Christus.
Bij dit uitgangspunt past bescheidenheid. Hoge pretenties hebben we niet. Wel weten wij, dat wij ook in het verpleegkundige onderwijs Christus willen volgen en dienen.
Vanuit deze visie willen wij kwalitatief een goede opleiding bieden aan jongeren, die als verpleegkundigen behoorlijk toegerust met kennis en vaardigheden hun werk aan kunnen in de gezondheidszorg.

2. Structuur van de opleiding
De HBO-V is een vierjarige dagopleiding. Gedurende de eerste twee studiejaren ligt het accent op de theoretische vorming. Daarnaast zal echter ook aandacht besteed worden aan het leren van vaardigheden en aan de persoonlijke vorming.
Naast de lessen zullen er in het programma van het tweede studiejaar korte werkelijkheidsoriëntaties in de diverse velden van de gezondheidszorg worden opgenomen.
Tijdens het derde en vierde studiejaar valt het accent op de praktijkleerperioden, waarbij de student(e) de reeds verworven kennis en vaardigheden kan toetsen aan de praktijk en waarbij hij/zij in staat gesteld wordt zijn/haar beroepshouding verder te ontwikkelen. Deze praktijkleerperioden zullen plaatsvinden in de algemene- en geestelijke gezondheidszorg, zowel intra-muraal (b.v. algemene ziekenhuizen en/of verpleegtehuizen, psychiatrische instellingen, instituten voor zwakzinnigenzorg), als extra muraal (b.v. de maatschappelijke gezondheidszorg en de sociaal-psychiatrische dienst).
Deze praktijkleerperioden zullen afgewisseld worden met een aantal studieweken op de academie.

3. Inhoud van de opleiding
De inhoud van het onderwijs zal worden gegroepeerd rondom verschillende thema's, het zgn. „Thematisch onderwijs". Dat wil zeggen dat de leerstof geordend wordt rondom thema's in plaats van „vakken". Hierdoor zal de integratie van hoofdvak en ondersteunende vakken bevorderd worden. Afhankelijk van de leerstof en de concrete mogelijkheden worden verschillende vormen van onderwijs gehanteerd, zoals hoor- en werkcolleges, practica, discussielessen e.d.
Naast het hoofdvak verpleegkunde en zijn specifieke onderdelen worden de volgende vakken gegeven:
wijsgerige- en levensbeschouwelijke oriëntatie, maatschappijleer, sociologie, psychologie, agogiek, onderwijskunde, recht, economie/statistiek, organisatieleer, gezondheidskunde, anatomie/fysiologie, geneeskunde/ farmacologie, wis- natuur- en scheikunde, nederlands, lichamelijke oefening en vrije expressie.

4. Toelatingseisen en toelatingsprocedure
- Tot het volgen van het eerste studiejaar kunnen worden toegelaten zij die tenminste in het bezit zijn van een diploma HAVO of VWO, dan wel het diploma VHBO - nieuwe stijl (vanaf 1-8-'74).
- Zij die in het bezit zijn van het diploma MBO-V zijn eveneens toelaatbaar, waarbij - in overleg met de desbetreffende inspectie van het voortgezet onderwijs - bepaalde vrijstellingen voor reeds aangetoonde kennis en vaardigheden mogelijk zijn.
- Tenslotte kunnen toegelaten worden zij, die ter beoordeling van de inspectie een niveau kunnen aantonen, dat gelijkwaardig is aan het niveau van de genoemde diploma's.
De aspirant student(e) dient een toelatingsgesprek te voeren met een door het bevoegd gezag van de HBO-V „De Vijverberg" ingestelde commissie ter beoordeling van zijn/haar bereidheid mee te werken aan de doelstelling van de academie en van zijn/haar motivatie en geschiktheid voor het verpleegkundig beroep.

5. Inlichtingen
Inlichtingen zijn verkrijgbaar bij de administratie van „De Vijverberg", Postbus 8071, 6710 AB Ede. Telefoon 08380-1 91 68.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 maart 1984

De Wekker | 8 Pagina's

HBO-V „De Vijverberg

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 maart 1984

De Wekker | 8 Pagina's