Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Paasbetekenis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Paasbetekenis

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En indien Christus niet is opgewekt, dan is immers onze prediking zonder inhoud, en zonder inhoud is ook uw geloof. En indien Christus niet is opgewekt, dan is uw geloof zonder vrucht, dan zijt gij nog in uw zonden. Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden. Korinthe 15,14.17.20a

Een week geleden vierden we het Paasfeest. Christus is ten derden dage opgewekt, naar de Schriften.
Stel je voor, dat het allemaal eens niet waar was. Zouden we dan wat missen?
Vanuit de dwaalleer die er te Korinthe was, gaat Paulus in 1 Korinthe 15 even in op de veronderstelling, dat Christus niet is opgewekt.
Indien Christus niet is opgewekt, dan is immers onze prediking zonder inhoud.
De prediking als bediening van de sleutelen van het Hemelrijk. De verkondiging, dat er vergeving, verlossing, verzoening is door het bloed van de Here Jezus Christus. De verkondiging van het wonder om burger te mogen worden van het Koninkrijk der Hemelen. De verkondiging, dat op een ieder, die niet gelooft in de Here Jezus Christus, de toorn van God blijft.
Als Christus niet is opgewekt, dan is die boodschap een praatje, waar niets in zit. Dan is de prediking een aantal menselijke gedachten op een rijtje, aardig verzonnen, misschien nog wel met gloed en verve gebracht, maar leeg, zonder inhoud.
Dan is het met de prediking als een droom, die geen werkelijkheid wordt. Indien Christus niet is opgewekt, dan is onze prediking leeg, krachteloos, zonder effect, dwaas, gelogen, vals.
Indien Christus niet is opgewekt, dan is ook uw geloof zonder inhoud en zonder vrucht.
Dan wordt geloven een puur menselijke aangelegenheid, een psychisch gebeuren. Een vorm, een manier van leven.
Maar dan is geloven niet meer de persoonlijke relatie met de Here Jezus Christus. Want een dode Jezus kan niet de Here en de Heiland van mijn leven zijn.
Dan heeft het geloof geen inhoud meer en het draagt geen vruchten meer. Geen kracht in leven en in sterven. Een valse hoop, die als een zeepbel uit elkaar spat.
Indien Christus niet is opgewekt, dan wordt geloven een puur horizontale aangelegenheid. Dan betekent Opstanding opstand. Dan komt ons doen en ons handelen in de plaats van het geloof in de opgestane Here.
Indien Christus niet is opgewekt, dan zijt ge nog in uw zonden.
Dan is de boodschap van de vergeving van de zonden waardeloos, een leugen, een vergissing. Dan heerst de zonde oppermachtig. Dan is het laatste en het hoogste woord aan de zonde.
Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden. Het is waar. Met één veeg gaan alle dwalingen en alle twijfels van tafel. Hij is opgewekt. Dat is geen idee, geen gedachte. Het is waar.
En daarom heeft de prediking inhoud. Niet als inhoud de mens, hetzij de mens zonder God, hetzij de vrome mens. Maar dé inhoud van de prediking is Christus, de gekruisigde en de opgestane. Omdat Christus is opgestaan, is de prediking het machtswoord van de Koning.
De prediking van het Evangelie is het middel, waarvan de Opgestane Christus zich door zijn Geest bedient om dode zondaren tot leven te wekken, om alle twijfel te bestrijden, om alle ongeloof aan de kaak te stellen.
Maar nu, Christus is opgewekt en daarom heeft het geloof inhoud.
Het richt zich niet op een bijzondere mens, die zoveel eeuwen geleden geleefd heeft. Het ware geloof is gericht op de Heiland - de Gekruisigde, die in mijn plaats de straf gedragen heeft; de Opgestane, die mij hèt leven kan geven.
Maar nu Christus is opgewekt uit de doden en daarom heeft de zonde het laatste woord niet. Het lijkt erop in deze wereld, dat de zonde oppermachtig is. Het lijkt erop, dat ook Gods kinderen nog zo vaak een gemakkelijke prooi zijn in de klauwen van de satan.
Maar Christus is opgewekt en daarmee heeft de satan het verloren en daarmee is de zonde van zijn demonische kracht beroofd. En eenmaal zal satan het definitief verliezen, want Christus is opgewekt.
Als het nu eens geen Pasen geweest was, dan misten we niet iets, maar dan misten we alles.
Maar het is Pasen. Het is waar: Christus is opgewekt.
Gelooft u dat?

Dokkum, H.J.Th. Velema

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 april 1985

De Wekker | 8 Pagina's

De Paasbetekenis

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 april 1985

De Wekker | 8 Pagina's