Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Naar den mond des HEEREN . . ."

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Naar den mond des HEEREN . . ."

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Naar den mond des HEEREN, verreisden de kinderen Israels, en naar des HEEREN mond legerden zij zich; al de dagen, in dewelke de wolk over den tabernakel bleef, legerden zij zich." Num. 9:18.

Israël is door de HEERE verlost uit het slavenhuis van Egypte. In dat land had het volk geen enkele toekomst. Daar heersten geweld, onderdrukking en ondergang. Maar God heeft het gekerm van Israël in verdrukking gehoord. God gedacht aan Zijn verbond met Abraham, Izak en Jakob. Toen heeft Hij Israël met een machtige arm uitgeleid. Het volk mocht de vrijheid tegemoet trekken. Hoe moest dat volk de weg vinden? Sprekend is in deze Ex. 13:21 en 22. „En de HEERE toog voor hun aangezicht, des daags in een wolkkolom, dat Hij hen op den weg leidde, en des nachts in een vuurkolom, dat Hij hen lichtte, om voort te gaan dag en nacht. Hij nam de wolkkolom des daags, noch de vuurkolom des nachts niet weg van het aangezicht des volks."
Hoe we ons die wolk- en vuurkolom precies voor moeten stellen, weten we niet. De HEERE is almachtig; Hij heeft Zelf gezorgd voor de leiding van Zijn volk. De kern ligt uitgedrukt in deze woorden: „En de HEERE toog voor hun aangezicht." Hijzelf is de Leidinggevende. Zo maakt Hij Zijn naam waar. Hij is bij Zijn volk op de moeilijke weg door de wildernis. Wolk- en vuurkolom wijzen op Gods nabijheid.
Numeri 9:15-23 geeft ons een indruk van Israëls volstrekte afhankelijkheid van de aanwijzingen des HEEREN. De HEERE Zelf bepaalt het moment waarop het kamp moet worden opgeslagen of worden opgebroken. Het klinkt dan ook voortdurend: „Naar den mond des HEEREN". Heel duidelijk blijkt hieruit, dat God Zelf het bevel voert. Het volk moest wachten op Gods wenken. De duur van Israëls verblijf op de ene of andere plaats werd in geen enkel opzicht door Israël zelf bepaald. Steeds was het de wolk die Israëls doen beheerste.
Deze wolk is overdag de gids. 's Nachts is het een vuurkolom, die leiding geeft. Beide verschijningen houden verband met de tabernakel, want steeds zijn ze daarop of daarboven. We hebben hier een heerlijke vorm van openbaring des HEEREN. Alles spreekt hier van Zijn luisterrijke tegenwoordigheid. Zo hing daar permanent tijdens de legering van Israël overdag de wolk en 's nachts „een gedaante des vuurs". Eén grote indrukwekkende prediking van Gods nabijheid. Een getuigenis van Zijn majesteitelijke heiligheid. Als de wolk zich verhief van boven de tabernakel, dan moest Israël verder trekken, tot de plaats die de HEERE Zelf bepaalde! Het kon een lange of een korte tocht zijn, een lang of een kort verblijf, daarover besliste niet Israël, maar de HEERE.
In dit alles ligt een heerlijke troost. De HEERE Zelf is nabij, gedurende de hele tocht. Israël behoefde niet zelf de weg te bepalen, dat deed de HEERE. De wolk is een teken van Gods genadige zorg. Steeds werden klein en groot daaraan herinnerd: wij wandelen op Gods weg. Hijzelf gaat vooraan. Dat mocht kracht geven tijdens de verre van gemakkelijke tocht door de huilende wildernis onder de brandende zon. Voort, al maar voort, totdat de wolk rustte.
Voort, maar niet alleen. Psalm 78 zegt treffend: „En Hij voerde Zijn volk als schapen, en leidde hen, als een kudde, in de woestijn. Ja, Hij leidde hen zeker, zodat zij niet vreesden. . . " De HEERE is als een liefdevolle en zeer sterke Herder voor Zijn schapen. Zo heeft Hij ze geleid; met oog voor de zogenden en lammeren.
Aan het begin van het nieuwe werkseizoen komen er heel wat vragen op ons af. Welke weg ligt voor ons, welke koers moeten we varen? Op deze vraag, die fundamenteel is, geeft niet de kerkelijke vergadering, niet de dominee, niet het verenigingsbestuur het antwoord.
Hier telt alleen de richting die de HEERE Zelf ons wijst. Het is in deze tijd de normaalste zaak van de wereld geworden om vrijwel alles disputabel te stellen. Dan gaan we met z'n allen in een geheel open situatie zogenaamd „spoorzoeken". Als wij zo het nieuwe seizoen gaan beginnen, zijn we verkeerd bezig! Ook voor ons allen moet van het grootste gewicht zijn: „Naar den mond des HEEREN, verreisden de kinderen Israëls, en naar des HEEREN mond legerden zij zich". De mond van de HEERE is dus beslissend. Oudtijds sprak God o.a. door de wolk. Nu spreekt Hij tot ons door Zijn Woord! Dat Woord is absoluut richtinggevend, dan bepalen wij niet zelf de koers. Het komt aan op luisteren naar de mond des HEEREN.
Op dat luisteren behoort het gehoorzamen te volgen. Dat geldt ons allen: kerkelijke vergaderingen, dominees, ouderlingen en diakenen, gemeenteleden en verenigingsbesturen.
Echt gehoorzamen druist tegen ons eigen denken in. Dat zien we reeds duidelijk beschreven in Genesis 3. Voor echt gehoorzamen hebben we allemaal een nieuw hart nodig. Ook in dit nieuwe seizoen zijn wedergeboorte en bekering van fundamenteel belang. Wij moeten leren volgen! En dan in de nieuwe bedeling geen wolk- of vuurkolom, maar de Heere Zelf Die sprak: „Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben." (Joh. 8:12b).
Daarin klinkt de taal van het Oude Testament door. „De HEERE is mijn Licht en mijn Heil, voor wien zou ik vrezen?" Denk ook aan de rijke inhoud van de priesterlijke zegen uit Num. 6. In het licht van Gods aangezicht vindt Zijn volk genade en vrede! Het vleesgeworden Woord „is een lamp voor mijn voet, en een licht voor mijn pad". Hem volgen is ook heden nog heilige roeping. Christus volgen is niet in eigen kracht imiteren, maar echt volgen is geloven.
Met je gehele hart op Hem vertrouwen en bouwen. Je geheel en al door Hem in beslag laten nemen en je geheel aan Hem overgeven. Dan word je Zijn volgeling, leerling, strijder, schaap. Dan belijd je van harte ook met het oog op de toekomst: Heere, ik kan niet zonder uw licht en leiding; ik kan niet verder zonder Uw reddende tegenwoordigheid. De Heiland geeft niet maar wat licht. Hij IS het licht der wereld in absolute en exclusieve zin. Als ons leven nog niet op Hem georiënteerd is dan missen we het doel. Dan komen we om. Heerlijk als in dit nieuwe seizoen door al de arbeid jongeren en ouderen getrokken worden uit de duisternis tot Gods wonderbaar licht. Het is immers niet voldoende bij de kerk te behoren en deel te nemen aan het verenigingsleven. Ook onder Israël waren er velen die wel meetrokken, maar hun hart was niet verbonden aan de HEERE die voorop ging. Je kunt allemaal onder de wolk zijn net als Israël oudtijds (vgl. I Kor. 10), door de zee gegaan, in Mozes gedoopt in de wolk en in de zee, gedronken hebben uit de geestelijke steenrots, maar met een koud en kil hart leven; zonder de hoogte en de diepte te kennen van de goddelijke liefde. We moeten net als Israël verlost worden van ons afgodisch hart. Als ik dat ga ontdekken, belijd ik „laat mij niet mijn lot beslissen, zo ik mocht ik durfde niet, ach hoe zou ik mij vergissen, als Gij mij de keuze liet."
Dan rest ons biddend worstelen; „Indien Uw aangezicht niet medegaan zal, doe ons van hier niet optrekken!" (Ex. 33:15) Dat hebben ook wij verzondigd, net als Israël. Maar God zij dank er heeft bloed gevloeid op Golgotha's kruisheuvel. In dat bloed der verzoening wil God bij ons wonen en onder ons werken. Wie uit de kruisverdienste heeft leren leven weet, dat de mond des HEEREN beslissend is. Dan blijf je ook in dit nieuwe seizoen hangen aan de hemel met de belijdenis - door de moeite heen geboren - „Gij zult mij leiden door Uw raad en daarna zult Gij mij in heerlijkheid opnemen." Wie de HEERE volgt, komt in het Kanaän van de eeuwige rust.

Ouderkerk a/d Amstel, T.M. Hofman

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 september 1987

De Wekker | 8 Pagina's

„Naar den mond des HEEREN . . .

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 september 1987

De Wekker | 8 Pagina's