Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een weltoegerust volk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een weltoegerust volk

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

. . . ten einde den Here een weltoegerust volk te bereiden, Luc. 1:17.

De adventsweken roepen ons op om ons voor te bereiden op de komst van Christus. Van drieërlei komst is er dan sprake.
Naar de belofte aan de vaderen geschied zou Christus komen tot de Zijnen. Die komst is volbracht. Kerstfeest is daarom een feest van herdenken. Het behoort tot de vierdagen, waarop wij kunnen zingen: „Hij heeft gedacht aan Zijn genade". In dat blijde lied herdenken we de eerste komst van Christus.
Maar wie weet niet, dat er geen Kerstfeest mogelijk is, wanneer wij Hem ook niet verwachten voor een tweede maal? Zijn wederkomst is het heilsfeit, dat wij nog tegoed hebben. Daarom mag het Kerstfeest niet alleen maar een gedenken wezen van zijn eerste komst in het vlees. Het zal veel meer nog een feest zijn van verwachting van die komst, die ons heil zal volmaken. Daarom is het Kerstfeest een gevaarlijk feest voor ieder, die slechts wil terugblikken zonder vooruit te zien. Het kan een beproeving zijn van de echtheid van ons adventsverlangen.
Dit laatste nu zal waarachtig blijken, wanneer wij ook kennis hebben van wat we aanduiden als komst van Christus in ons eigen leven. Dat is dan de derde betekenis van advent: de aankomst van Christus, het aannemen van Christus. Want Hij komt tot het Zijne. En de Zijnen hebben Hem aan te nemen, te ontvangen als het vleesgeworden Woord in de kribbe van Bethlehem. Slechts wie er weet van heeft, wat het is om Hem te ontvangen en aan te nemen zal in staat zijn om dankbaar terug te zien op het Kerstfeest. En ook om in een vaste hoop vooruit te zien naar de grote dag van de Here Jezus Christus. Zonder dit persoonlijke kennen van Christus is het Kerstfeest een historische gedenkdag slechts, en een dag zonder wezenlijke verwachting.
Daarom spreekt de engel over de taak, die Johannes de Doper wacht. Zijn werk draagt het karakter van Elia's werk. In de geest en de kracht van de vuurprofeet zal Johannes optreden. Die geestelijke kracht zal Johannes nodig hebben om de harten van de vaderen te keren tot de kinderen en de ongehoorzamen tot de gezindheid der rechtvaardigen. De breuk in de generaties kan slechts in de weg van bekering worden geheeld. Maar daarmee is het doel van Johannes' werk nog niet voldoende aangegeven. Wat is er nodig, wanneer de Here komt? Wat anders dan een toegerust volk.
Een volk - dat ziet niet zozeer op de eenheid in volkenkundige zin, maar in religieuze zin. Dit volk is het volk van God, het volk van de Messias. Het zijn degenen die door Hem zalig gemaakt worden.
In de arbeid, die aan dit volk verricht wordt, zal duidelijk worden dat het Zijn volk is. Hem ten eigendom: toegerust, d.w.z. er op voorbereid om Hem te ontvangen. Toegerust om Hem te kennen, om Hem lief te hebben en om Hem te dienen.
Dat dit niet een vanzelfsprekende zaak is blijkt uit de taak die Johannes krijgt opgedragen. Hij zal dit voorbereidende werk moeten verrichten in de geestelijke kracht, of in de krachtige geest van Elia. Hij zal preken in de woestijn. Hij roept op tot waarachtige bekering. Want in de weg van bekering zal er eenheid komen tussen de kinderen en de vaderen, die nu samen gaan verwachten.
Slechts een oppervlakkig lezen van dit woord van de engel kan ons doen voorbijzien van hoe grote betekenis het werk van de voorbereiding is. Het roept om eenheid. Het vraagt om een volstrekte ommekeer. Het eist van ons een gezindheid, die zich richt op de toekomst van Christus.
Slechts een oppervlakkige zelfkennis kan vergeten, hoe noodzakelijk dit werk der voorbereiding is. Christus komt tot het Zijne. Maar de Zijnen nemen Hem niet aan. Dat is de werkelijkheid, die roept om voorbereiding. Anders zal er van een toegerust volk geen sprake zijn. Maar ook zal slechts een oppervlakkige gedachte over het evangelie ons de diepte van het woord van de engel doen missen. Immers het evangelie is niet een boodschap van halve genade. Het is niet een aankondiging van wat God doet en wat wij dan daaraan voorafgaande moeten doen. Het is integendeel de proclamatie hiervan, dat God Zijn Zoon zendt. En dat Hij ook zorgt dat er voor Zijn Zoon een volk is, dat bij Hem behoort. Dat is de eer van de Vader, nl. dat Zijn Zoon een weltoegerust volk krijgt. En daarom staat het werk van de voorbereiding dan ook niet in het teken van wat mensen presteren, of wat van mensen verwacht kan worden. Het voorbereidende werk staat veeleer in het teken van wat God doet, opdat zij allen de Zoon eren.
Dat Christus niet tevergeefs kwam in de kribbe, daarvoor heeft de Vader gezorgd door de prediking van Johannes de Doper.
Dat de Zaligmaker éénmaal bij zijn wederkomst zijn volk, toegerust en voorbereid zal aantreffen, is de zorg van de Vader. Dat volk komt er, dank zij de arbeid van de Geest van Christus.
Maar dit alles is maar niet een zaak van een heilrijk verleden of van een heerlijke toekomst. Het is de zalige werkelijkheid voor allen, die vandaag voorbereid worden, toegerust om Hem te ontmoeten. Bij jong en oud zullen we dit volk vandaag herkennen hieraan, dat het beseft niets méér nodig te hebben dan bekering (Luc. 1:17). Later zal Zacharias in de lofzang die hij zingt dit volk beschrijven: het ontvangt kennis van heil in de vergeving van hun zonden (vs. 77).
Geen toegerust volk zonder deze voorbereidende genade, die onfeilbaar zeker de Christus als zaligmaker van Zijn volk verheerlijkt.
Vandaag. Advent 1987.

W. van 't S.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 november 1987

De Wekker | 12 Pagina's

Een weltoegerust volk

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 november 1987

De Wekker | 12 Pagina's