Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ontvangen van de Heilige Geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ontvangen van de Heilige Geest

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Met de woorden „ontvangen van de Heilige Geest" heeft Gods Kerk in het Apostolicum onder woorden gebracht datgene wat behoort tot de meest onbegrijpelijke en ondoorgrondelijke verborgenheden, die God ons als de achtergrond van het heilsfeit van Christus' geboorte heeft geopenbaard.
In de geschiedenis van Gods heilsopenbaring zijn meer momenten aan te wijzen, waarop de diepste oorsprongen van wat God tot heil en verlossing heeft gedaan, voor ons ten enenmale onbegrijpelijk en ondoorgrondelijk zijn.
Denk aan de wondere geboorten van Izaäk, Simson, Samuel en Johannes de Doper. Is iedere geboorte reeds een groot wonder, ten aanzien van genoemde geboorten, waartoe menselijk gezien geen mogelijkheden bestonden of niet meer bestonden, geldt dit nog zo veel te meer. Nog veel onbegrijpelijker en ondoorgrondelijker dan alle andere geboorten is voor ons de achtergrond van de geboorte van Jezus Christus.
Aan al ons menselijk denken, met name aan al ons door de zonde verduisterd menselijk denken, om deze achtergrond toch te willen begrijpen en te willen doorgronden, moet het zwijgen worden opgelegd, om gelovig na te spreken wat Gods Woord als het diepste geheim aangaande het allereerste begin van de menswording van Jezus Christus ons vermeldt.
In de Evangeliën zijn het met name drie plaatsen, waar over het „ontvangen van de Heilige Geest" wordt gesproken. De wijze van de geboorte van Jezus Christus ons verkondigend, wordt in Matth. 1/18 van Maria getuigd, dat zij, eer zij en haar ondertrouwde man. Jozef, samengekomen waren, zwanger bevonden werd van de Heilige Geest. In Matth. 1/20 wordt door de engel des Heeren Jozef ten aanzien van Maria, als reden waarom hij haar niet verlaten, maar ondanks haar zwangerschap tot zich nemen zal, gezegd: „want hetgeen in haar ontvangen is, dat is uit de Heilige Geest".
Terwijl het Mattheüs-evangelie vooral spreekt over de positie van Jozef bij Jezus' geboorte, - enerzijds wordt hij als vader naar het vlees geheel uitgesloten, tegelijkertijd wordt hij als vader naar de wet volledig ingeschakeld - spreekt het Lukas-evangelie met name over de positie van Maria bij Jezus' geboorte.
Wanneer de engel de geboorte van Hem, die de Zoon des Allerhoogsten zal zijn, uit haar heeft bekend gemaakt, horen we haar tastend naar het geheim van deze verborgenheid, waarbij wellicht zij zelf nog het scherpst het onbegrijpelijke en het ondoorgrondelijke van Jezus' geboorte onder woorden heeft gebracht, het vragen: „Hoe zal dat wezen, dewijl ik geen man beken?", waarop Gabriël haar het antwoord geeft: „De Heilige Geest zal over u komen, en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom ook, dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden."
Het komen van de Heilige Geest over Maria wordt hier nader aangeduid als een haar overschaduwen van de kracht van de Allerhoogste. Inplaats van „overschaduwen" kunnen we ook lezen „zal Zijn wolk over u uitbreiden". Uit het Oude Testament weten we hoe God meermalen juist in een wolk, enerzijds duidelijk Zijn tegenwoordigheid, en daaraan verbonden Zijn macht en majesteit deed blijken, terwijl Hij anderzijds toch zo Zijn eigenlijke heerlijkheid voor Israël verborgen deed blijven.
Zo is het nu ook bij de ontvangenis voorafgaande aan de geboorte van de Zaligmaker. Zonder dat Maria of wie ook het ooit begrijpen en doorgronden kan, heeft God zo de kracht van de Heilige Geest over haar doen komen, dat God Zelf door de kracht van de Heilige Geest de menswording van Hem, die straks naar de opdracht van de engel de naam Jezus ontvangt, in de schoot van Maria heeft doen plaats vinden. Het onbegrijpelijke en ondoorgrondelijke mysterie van het „ontvangen van de Heilige Geest" wordt hier door Gabriël op zulk een tere, maar toch ook weer eenvoudige wijze nader bekend gemaakt.
In plaats van dieper in dit mysterie te willen doordringen, is het nuttiger en zinvoller om te letten op de rijkdom van heil die God ons daarin heeft geopenbaard.
Op een aantal zaken willen we u wijzen.
Het eerste wat door het „ontvangen van de Heilige Geest" ons verkondigd wordt, is dat bij het tot stand komen van het heil in Jezus' geboorte alle menselijke prestaties en verdiensten ten enenmale uitgesloten zijn, dat het ook hier voluit geldt dat dit werk door Gods alvermogen, door 's Heeren hand alleen geschied is en dat daarom niet aan de mens, noch aan iets van en door die mens, maar de Heere alleen alle eer toekomt.
Het tweede wat het „ontvangen van de Heilige Geest" ons zegt, is dat het heilsfeit dat we op het Kerstfeest gedenken, niet slechts getuigt van de liefde van God de Zoon, die mens werd, en niet slechts van de liefde van God de Vader, die Zijn Zoon in de volheid des tijds daartoe gezonden heeft, maar ook van de liefde van God de Heilige Geest, die het wonder van de menswording in Maria's schoot heeft doen plaats vinden.
Het derde waarop we bij het „ontvangen van de Heilige Geest" wijzen is dat we van hier uit er niet aan behoeven te twijfelen dat de Heere Jezus ondanks dat Hij onze waarachtige mensheid aanvaard en verkregen heeft, toch de eigen Zoon van God was en bleef. Het geheel van het Woord van God laat ons duidelijk weten, dat Hij, die uit Maria geboren werd, niet eerst bij Zijn komst in het vlees begon te bestaan, noch bij Zijn komst in het vlees als Zoon van God door de Vader is aanvaard, maar dat Hij dit ook reeds lang voor Zijn komen in het vlees was en mede door Zijn ontvangenis van de Heilige Geest, dit nu in heel bijzondere zin is gebleven.
Het vierde wat het „ontvangen van de Heilige Geest" ons zegt, is dat hoe onbegrijpelijk en ondoorgrondelijk de menswording van de Heere Jezus in de schoot van Maria voor ons ook is, we toch ook aan de waarachtigheid van deze menswording niet behoeven te twijfelen.
Net zo min als God bij de schepping van Eva een nieuwe schepping heeft doen plaats vinden, maar de vrouw uit de man geformeerd heeft, heeft God bij de menswording van Zijn Zoon geen nieuwe mens geschapen, om die alleen maar door Maria te doen heengaan, maar heeft God door het wonder van de ontvangenis van de Heilige Geest Zijn Zoon, weliswaar op een bovennatuurlijke, maar toch niet op een tegennatuurlijke wijze, in de mensheid doen ingaan, en Hem met ons waarachtig mens doen zijn.
Het vijfde wat door het „ontvangen van de Heilige Geest" ons bevestigd wordt, is dat Hij, die zo onze mensheid is ingegaan, maar Die toch ten diepste niet uit de mensheid voortkwam, daarom wat Hem Zelf betreft buiten de gevolgen die de zondeval van Adam voor de mensheid met zich bracht, stond. Het. „geen zonde gekend noch gedaan te hebben" waarvan de Schrift ten aanzien van Hem duidelijk getuigenis aflegt, heeft Rome op allerlei wijze trachten te verklaren vanuit Maria, terwijl de werkelijkheid daarvan zijn grond niet vindt in het rein zijn van het moederschap van Maria en daarmee in iets van de mens, maar in het feit dat niet Jozef, hoezeer ook vader naar de wet, maar God Zelf van Hem, die als mens uit Maria geboren werd, door de ontvangenis van de Heilige Geest, Vader was. In dat opzicht is het ontvangen zijn van de Heilige Geest niet de laatste en diepste oorzaak van Jezus' zondeloosheid, maar de weg waarin deze zondeloosheid, ondanks Zijn geboorte uit een zondig mens, op de meest reine, heilige en tere wijze werd bewaard.
Het zesde wat bij het „ontvangen van de Heilige Geest" ons verkondigd wordt, is dat de Heere Jezus, hoewel Hij zonder zonde geboren is, toch, door God Zelf onder het aardse vaderschap geplaatst (denk aan Matth. 1), naar de wet op één lijn met zondaren werd gesteld en gerekend, en zo voor zondaren Zijn borgwerk heeft volbracht.
Opmerkelijk dat de wolk als aanduiding van de kracht des Allerhoogsten, die bij het ontvangen worden van de Heere Jezus, als het allereerste begin van Zijn menswording er is geweest, ook later in het leven van de Heere Jezus er weer is, waarbij we met name denken aan de verheerlijking op de berg, die voorafging aan Jezus' ingaan tot in de meest aangrijpende diepten van Zijn vernedering, als ook aan Zijn opnieuw met een wolk omhuld worden bij Zijn hemelvaart vanaf de Olijfberg, wanneer Hij na Zijn Borgwerk volbracht te hebben, door de Vader verhoogd en verheerlijkt wordt.
Wat in het „ontvangen van de Heilige Geest" besloten ligt, heeft zich zo voortgezet in het leven van Jezus, totdat als vrucht van het volbrengen van Zijn Borgwerk, de Heilige Geest door Hem op Pinksteren wordt uitgestort waarbij het alsdan de wonderbare kracht van de Heilige Geest is, die door de verkondiging van het Evangelie, voor Jezus Christus en Zijn heil zodanig plaats maakt in het hart en leven van zondaren, dat zij als antwoord op de vraag: „wat nuttigheid verkrijgt gij door de heilige ontvangenis en geboorte van Christus?" door het geloof met Gods Kerk belijden mogen „Dat Hij onze Middelaar is, en met Zijn onschuld en volkomen heiligheid mijn zonde, waarin ik ontvangen en geboren ben, voor Gods aangezicht bedekt". HC zondag 14, vr. en antwoord 36.
Door Zijn ontvangen worden van de Heilige Geest is Hij, de Middelaar, vanaf het allereerste begin zo tot in de diepte van mijn verlorenheid ingegaan, dat Hij mij daaruit verlost, mij Zijn broeder en zuster doet zijn, meer nog dat Hij mij tot kind, tot zoon en dochter van Zijn Vader gemaakt heeft en door Zijn Geest mij dit doet ervaren en beleven.
Hoe machtig rijk wordt ons dan het Kerstgebeuren!

Urk, Ds. Brons

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 december 1987

De Wekker | 16 Pagina's

Ontvangen van de Heilige Geest

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 december 1987

De Wekker | 16 Pagina's