Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overgenomen uit andere bladen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overgenomen uit andere bladen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In „Variant", wekelijks bijvoegsel bij het Nederlands Dagblad troffen we een kundige analyse aan van de problematiek waarin men reeds geruime tijd verzeild is geraakt in Nes Ammim.
Nes Ammim had een getuigenis moeten zijn van het christelijk geloof en belijden in Israël. Over de wijze van de presentatie van deze christelijke nederzetting zou men kunnen discussiëren. Niet over het feit, dat het in de oorspronkelijke opzet, zoals deze naar de kerken toe is vertolkt, ging om een christelijke presentatie.
De zwakheid van het gebeuren is gebleken. Niet zozeer vanwege een ontmoeting of dialoog met Israël. Er valt vanwege de schrale identiteitsloze presentatie niets meer te dialogiseren. Niet lang geleden heeft men in het Israëlitisch weekblad kunnen lezen, dat een Joodse rabbi het niet meer zinvol achtte om met vertegenwoordigers van Nes Ammim te praten. Er vond zelfs in een dialoog weinig wezenlijke ontmoeting plaats. De man schijnt ermee gestopt te zijn. De zwakheid van Nes Ammim is een gebrek aan eenstemmigheid onder de christenen zélf. Wanneer belijden, hoe dan ook een vorm van gemeenschappelijkheid is, dan is er op confessioneel niveau iets grondig mis daar in Nes Ammim.
Een serieuze analyse van de problematiek lazen wij in een reportage van A. Kamsteeg. Zijn conclusies nemen we hier zonder commentaar over, omdat zij voor zichzelf spreken.

Conclusies
We komen tot een aantal eigen conclusies.
1) De huidige crisis in Nes Ammim is gevolg van de principiële spanning die van meet af aan bestond, en die indertijd onder meer prof. C. Veenhof ervan weerhield deel te nemen aan het project. Bij het zoeken van een verantwoorde oplossing zal dan ook moeten worden teruggegaan naar het eerste begin.
2) De problematiek die zich momenteel in Nes Ammim voordoet, is uit Nederland afkomstig. Men kan niet verwachten dat, terwijl binnen de Nederlandse christenheid de wegen fundamenteel uiteengaan, een kerkelijk sterk uiteenlopende bevolking van Nes Ammim eensgezind zal optrekken. Men zal, ter wille van de duidelijkheid, er dan ook niet onderuit kunnen een meer omlijnde grondslagformule te kiezen.
3) Terecht heeft Nes Ammim gekozen voor (economische) solidariteit met de Joden vanwege alles wat dit volk ook vanuit christelijke kring is aangedaan. Terecht ook scheert Nes Ammim in het kader van de evangelieverkondiging de Joden niet over één kam met Papua's, Zulu's of andere volken uit de heidenen. De zwakte in Nes Ammim is echter dat op de beslissende vraag, „Maar gij, wie zegt gij dat Ik (Jezus) ben?", niet het duidelijk „de Christus Gods" klinkt (Luk. 9:20). Het is niet toevallig, dat „messias-belijdende Joden" niet tot de welkome gasten behoren.
4) Nes Ammim is een zelfstandige organisatie, samengesteld uit nationale stichtingen, met elk een eigen bestuur. Er functioneert daarnaast een adviesorgaan „Contact Commissie Kerken", waarin de confessioneel denkende leden nu een extra verantwoordelijkheid dragen. Wanneer jonge mensen, die nog bezig zijn vaste antwoorden te zoeken op de levensvragen, informeren naar Nes Ammim, zal men hen niet zomaar argeloos mogen laten gaan. Daarover ten slotte zijn de „verontrusten" èn ds. Haagsma (de huidige predikant van Nes Ammim, W. van 't S.) het gelukkig volkomen eens.

W. van 't S.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 april 1988

De Wekker | 8 Pagina's

Overgenomen uit andere bladen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 april 1988

De Wekker | 8 Pagina's