Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zoekt de HERE en leeft

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zoekt de HERE en leeft

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Amos 5,4-6

Het lijkt een nogal simpele boodschap die Amos te verkondigen heeft, maar als we de achtergrond van dit woord peilen, dan is het een uiterst kritische opdracht die er gegeven wordt. Wie het boek Amos doorleest, schrikt van de felle beschuldigingen, temeer omdat hij man en paard noemt, en dan blijken er misstanden uit het alledaagse leven in het geding te zijn.
De zonden die hij aan de kaak stelt, liggen veelal op het terrein van samenleving en economie, al zullen we zien dat ze zich uitstrekken naar het terrein van de godsdienst. De beoordeling van die zonden is ronduit huiveringwekkend en aan de klem van dat gericht ontkomt niemand. De enige uitweg wordt door de HERE zelf aangewezen: Zoekt Mij en leeft.
Om er wat meer zicht op te krijgen, moeten we nog even doorlezen. „Maar zoekt Bethel toch niet, en komt niet naar Gilgal, en trekt niet naar Berseba". Wat mankeert er dan aan die plaatsen? Wel, er wordt godsdienst bedreven. Dat is toch een goede zaak, zouden wij denken. Hoe meer godsdienst, hoe meer vreugd. En in Bethel werd me toch een godsdienst bedreven! Bethel was het religieuze centrum van het tienstammenrijk, te vergelijken met de betekenis van Jeruzalem voor Juda. En de godsdienstige plichten werden bepaald niet verwaarloosd. Amos somt in 4,4 en 5,21-27 uitvoerig op, wat er al niet gedaan werd. De offers zijn er niet van de lucht, de goede gaven en de liederen trouwens evenmin. En dat niet eens voor een of andere afgod, een Baäl of zo. Bethel was een heiligdom voor de God van Israël. Maar daarmee is nog niet gezegd, dat men er de HERE zocht.
Amos ziet maar al te goed, dat al die godsdienstigheid in Bethel een doekje voor het bloeden is, een mooie vlag om een smerige lading te dekken. De offers zijn eerder een soort afkoopsommen aan een hogere macht dan blijken van geloof en gehoorzaamheid aan de HERE. En wie wordt er dan eigenlijk gezocht in Bethel? Als je in het dagelijkse leven onrecht bedrijft (1,6-8), en je probeert het in het heiligdom met offers en gaven recht te breien, ben je dan niet uitsluitend met en voor jezelf bezig? Ben je dan niet bezig het onrecht in het heiligdom binnen te dragen en wordt het heilige er dan niet door aangetast als door een besmettelijke bacil?
Wat doen wij eigenlijk in de kerk, wat zoeken we er? Dat is een vraag die ons best wel eens bezig mag houden. Of zouden de toestanden die Amos aanpakt voorgoed verleden tijd zijn? Is het vandaag de dag onbestaanbaar dat er (christelijke) godsdienst wordt bedreven om een onrechtvaardige levenswijze te dekken? Is het volslagen ondenkbaar dat je naar de kerk gaat om daar alleen maar een bevestiging van je gedrag te vernemen, dan wel je falen op een goedkope manier schoongepoetst te zien?
Van Bethel en Gilgal wordt gezegd dat ze onherroepelijk verloren gaan. Wat zou er van ons kerkelijk bedrijf overblijven? Zoeken we de kerk, een religieuze organisatie, of zoeken we de HERE? Dat onderscheid moet wel even gemaakt worden. Niet om die twee tegen elkaar uit te spelen. Want als het goed is, mogen we de HERE zoeken in het midden van de gemeente. Want het is een kenmerk van de gemeente, dat zij de HERE zoekt. En als dat niet gebeurt, valt er ook niet meer van gemeente of kerk te spreken. Dan is het een groep of sekte geworden, die zichzelf zoekt.
Intussen wordt er wel degelijk een weg gewezen. Zoekt de HERE. Daarmee wordt geen vrijblijvend zoeken aangeduid, zoals je dat tegen komt bij talloze mensen die op zoek zijn naar een bijzondere of buitenissige godsdienstige ervaring. Zoeken heeft in de bijbel altijd de betekenis van „geheel gericht zijn op". Het is een zaak van het hart, want in het bijbelse spraakgebruik is het hart het orgaan dat de richting van ons leven bepaalt. Het hart, dat veelal in zichzelf gekeerd en op zichzelf gericht is, wordt door dit profetisch getuigenis wakker geroepen om op te staan en op de HERE gericht te zijn. Dat heeft gevolgen voor de levenshouding. Want gericht zijn op de HERE betekent ook gericht zijn op het goede (vs. 14 e.v.). Daarmee kan niet anders bedoeld zijn dan het goede dat de HERE in zijn woord voor ons aanwijst.
Aan het zoeken is ook een belofte verbonden: leven. Dat staat hier als een tegenstelling tot de verlorenheid die gevolg is van het zoeken van Bethel. Het zoeken van iets - een religie, een levensbeschouwing - is tot vruchteloosheid gedoemd. Het zoeken van Iemand - de HERE, de God van Israël - heeft betrekking op de levende God, en dat zal vruchtbaar blijken. In de ontmoeting met Hem mogen we energie tot leven ontvangen.
Dat wordt helemaal duidelijk, wanneer we letten op de vervulling van deze belofte. Nergens is dat duidelijker dan in Jezus Christus, die is opgewekt uit de doden. „Ik leef en gij zult leven", heeft Hij gezegd.
Het zoeken van de HERE mag dus toegespitst zijn op het zoeken van Christus. Daarmee ontsnappen we niet aan het oordeel en de dood. Want de opgestane Heer is ook de gekruisigde. Maar in Hem mogen we ontdekken dat juist in het gericht de genade doorbreekt. Toegegeven, het gaat ons niet gemakkelijk af om de „de zaligheid buiten onszelf, in Jezus Christus te zoeken". Geen haar op ons hoofd zou daaraan denken, als het ons niet was aangewezen. Maar daar zijn nu profeten voor, zoals Amos, om ons in naam van de HERE aan het zoeken te zetten. En wie zo zoekt, zal zeker vinden.

Ruiter

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 november 1988

De Wekker | 12 Pagina's

Zoekt de HERE en leeft

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 november 1988

De Wekker | 12 Pagina's