Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wilt u eigenlijk wel behouden worden?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wilt u eigenlijk wel behouden worden?

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wanl God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt. Filippenzen 2:13

Ja, natuurlijk wil ik behouden worden. Het valt ons niet moeilijk deze vraag bevestigend te beantwoorden. Gaat ons dat echter niet wat te vlug en te vanzelfsprekend af? Bent u in nood? Is uw leven stuk? Is het echt erg met u? U zou wel wat meer en het wat makkelijker willen hebben, maar u mag niet mopperen. Het gaat zo z'n gangetje en we mogen niet ondankbaar zijn. Als we nu echt eerlijk zijn, denk ik, zouden we het wel wat beter willen hebben, maar behouden, gered worden? We kunnen onszelf aardig redden in de wereld van vandaag. Het is mooi om het behoud voor later, voor straks achter de hand te hebben, want we willen wel graag naar de hemel. Er is iets aan de hand met onze wil om behouden te worden. Die wil is er niet. Als het even kan, redden we onszelf. Zo is onze natuur.
Wanneer gaan we het behoud echt willen? Zodra we ontdekken dat het nodig is. Wij zien dat zelf niet het eerst. De tekst zegt: God is het. God ziet dat het eerst. Wij hebben geen oog voor onze eigen nood, de Here wel.
Een voorbeeld: er is een zwembad met heerlijk warm water. Het is heerlijk om in dat water te zijn. Evenwel het water is diep en wij kunnen niet zwemmen. Toch kunnen we de verleiding niet weerstaan en gaan het water in en het is geweldig. Hoe heerlijk dat water ook is, als je niet kan zwemmen, verdrink je, ga je verloren. En toch is het heerlijk. Zo ernstig is onze nood en ellende in deze zondige wereld. We vinden het heerlijk erin rond te ploeteren, maar de zonde is zo diep, dat we erin ondergaan, wij kunnen ons er niet uit redden, wij vergaan. Het voelt echter wel prettig aan en wie wil er dan uit? Zo zijn er velen die in het heerlijke water van de zonde ongemerkt verdrinken in deze wereld. Misschien op het laatste ogenblik wordt het iemand met grote schrik duidelijk dat hij bezig is verloren te gaan. Als het dan maar niet te laat is . . .

Een nieuwe wil
God is het, die zowel het willen als het werken in u werkt. Dat is het willen en het werken van ons behoud. In vers 12 staat: „Blijft uw behoudenis bewerken met vreze en beven". En het motief om zo ernstig met het behoud bezig te zijn wordt gevormd door de belijdenis, dat het God Zelf is, die aan het werk is in ons. Er zijn christenen, die hun leven lang worstelen met een tegenstelling: Doet God het hele werk van het behoud en ben ik dan lijdelijk, moet ik maar afwachten of het mij gegeven wordt. Waar blijft onze verantwoordelijkheid? Paulus zegt toch duidelijk, dat wij onze behoudenis moeten blijven bewerken. Is het nu ons werk of Gods werk? Het antwoord is duidelijk: God is aan het werk in ons en zo kunnen wij werken. Zonder Hem werken wij misschien wel, wij willen altijd wel werken, maar niet voor ons behoud. Immers zonder Gods werk in ons zijn we niet in staat in te zien dat we behoud nodig hebben. We hebben een nieuwe wil nodig, die ons motiveert het behoud te zoeken in Jezus Christus. Die nieuwe wil is een element van de wedergeboorte. God is het, die in u werkt. Paulus trekt daaruit niet de conclusie: dus kunnen we het zelf niet. Dan maken we het evangelie krachteloos. De apostel geeft daarin aan, dat het een gezegend werk is om met het werken van het behoud bezig te zijn, want het is niet een werk van jezelf, het is de heilige God, die in u bezig is. Bij Hem past het bewerken van het behoud met vreze en beven. Met diep ontzag en eerbied. Het is een troost en een bemoediging om te weten, dat de zorg, die ik koesteren mag voor het behoud niet in de eerste plaats mijn verantwoordelijkheid is. Het is God, die in ons aan het werk is. Wie verheugt zich niet in de overwinning van de genade in zijn leven. Onze eer ligt toch in het grootmaken van het werk van God in ons leven. Daarbij valt al het onze in het niet. Het is de heerlijkheid van het mogen belijden van verkiezende genade. U moet eens proeven hoe heerlijk het klinkt wanneer u belijdt: God is het, die in mij werkt. Daar wordt ons geloofsleven vast van en het blijft nederig, want het is God en niet ik.

En het werken dan?
Paulus geeft in de tekst aan, dat God niet alleen een nieuwe wil werkt en zich dan terugtrekt en dat God het aan ons overlaat wat wij met die nieuwe wil gaan doen. Uitdrukkelijk staat er dat het werken ook door God in ons gewerkt wordt. Het behoud is helemaal genade. En genade is nooit iets dat ons dooddrukt of wegduwt. Integendeel. Wie Filippenzen 2 leest raakt onder de indruk van het resultaat van het werk der genade in ons. Daar is allereerst het werk van de nederigheid. Waar bestaat het blijven bewerken van uw behoud in? Laat die gezindheid bij u zijn, die ook in Christus Jezus was. Hij heeft zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood. De ander uitnemender achten dan uzelf. Eensgezind zijn. Ontferming, barmhartigheid, liefdebetoon. Dat zijn de werken, die God in ons werkt. Ieder weet, dat zulke werken geen vruchten van eigen bodem zijn. Ligt hier voor ons niet de geheiligde verantwoordelijkheid, die uit de genade van God ons geschonken wordt? En als laatste werk geeft de apostel de blijdschap aan. Het genadewerk van God in ons is de oproep tot blijdschap. Uw behoud bewerkt u doordat God u maakt en maken wil tot een blij mens. Iemand heeft eens gezegd, dat zwaarmoedigheid de eigenlijke zonde is. We zien in onze tekst ook dat de vreugde bij God hoort. Waarom doet God dit zware werk van ons behoud? Omdat dit Zijn welbehagen is. Het is Zijn vreugde. Zijn welbehagen ons te behouden. Zijn liefste werk.
Daarom steekt God Zijn energie in ons. Dat is het woord dat letterlijk gebruikt wordt. Energie, goddelijke energie wordt in ons leven aangesloten door Zijn Woord en Zijn Geest. Wie zou dat kunnen weerstaan? Daarom belijden wij de on wederstandelijke werking van de genade in ons leven.
Naarmate we groeien in het geloof, groeien we in het vertrouwen op de Here Jezus Christus en verblijden wij ons in het werk des Heren in ons leven. De Here alle eer voor het hele werk van ons behoud en wij, wij verheugen ons met een heilige blijdschap over ons plaatsje dicht in de buurt van onze Here Jezus Christus.

Starreveld

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 maart 1989

De Wekker | 8 Pagina's

Wilt u eigenlijk wel behouden worden?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 maart 1989

De Wekker | 8 Pagina's