Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overwegingen bij de Jeugdzondag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overwegingen bij de Jeugdzondag

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Jeugdzondag
De tweede zondag in september nadert weer. Reeds vele jaren wordt die onder ons de Jeugdzondag genoemd. Voor dit jaar 1989 is het zondag 10 september. God geeft het ons nog.
Veel activiteiten in de gemeente komen weer op gang, met name de catechisaties en het verenigingsleven.
Is het Jeugdzondag omdat de jeugd verder geen aandacht zou krijgen in prediking en gesprek? Dat zou wel erg onbijbels wezen.
Jeugdzondag - omdat het zo broodnodig is om aan het begin van een nieuw seizoen extra te onderstrepen, dat de jeugd en de jongeren niet wat bij de gemeente hangen, maar er terdege bij horen, bij de gemeente van Gods genadeverbond. Zij zijn door de Heere apart gezet, geheiligd, om niet voor zichzelf en de zonde te leven, maar voor de Heere en Zijn dienst!

Eis en belofte
Er liggen van de kant van de Heere eisen en beloften voor de jeugd. Ongevraagd. Wat een geweldig wonder! Er liggen óók doopbeloften van de ouders - om het hun jeugd voor te zeggen en biddend voor te leven wie de Heere, uit genade, voor hen wil zijn. En er is gebeden door heel de gemeente... „dat Gij dit kind met Uw Heilige Geest altijd wilt regeren". Weten we ons als ouders verantwoordelijk voor de jeugd? Bidden we met hen en voor hen? En beleven we als gemeente onze verantwoordelijkheid voor de jeugd? Ik bedoel de kleinere en de grotere jeugd, de schoolgaande en de studerende, de werkende en de werkloze jeugd. Proeven ze uit ons doen en laten de bewogenheid en de liefde van Christus, Die ook hen roept tot geloof en bekering?
Het gaat er toch om, dat ze via alle kerkelijke jeugdwerk, onder de zegen van de Heere, de stem van de goede Herder leren verstaan en volgen.
De Heere heeft recht op hun hart en hele leven. „Mijn zoon, Mijn dochter, geef Mij uw hart". Hij bevestigt Zijn verbond met Abraham aan Adamskinderen. Hij laat Zijn rechten op ons gelden: Hem lief te hebben met heel ons hart en in handel en wandel, en onze naaste als onszelf.
Hoe blijkt telkens weer, dat wij zoals wij geboren zijn. God niet zoeken en liefhebben. Niemand is gewillig Hem te dienen. Ook onze gedoopte jeugd niet. Daarom zegt Jezus, dat wij een nieuwe geboorte nodig hebben door de Heilige Geest, waardoor wij Hem leren kennen als onze Borg en Heiland en zo, door Hem, het Koninkrijk Gods kunnen binnengaan.
Maar de Heere belooft ook, dat Hij, op het gebed, die nieuwe geboorte werken wil, zodat we ons leven buiten onszelf in Christus leren zoeken en, geleid door Zijn Woord en Geest, leren leven tot Gods eer, ondanks alle struikelen aan onze kant.

Het thema
Als thema heeft de jongerenbond dit jaar gekozen: Je doen en laten. Dat ziet op het léven als christen, in verbondenheid aan Christus. Dat is een leven in de heiliging. Een allesomvattende zaak. Een levenslange zaak om biddend in te oefenen. Paulus schrijft daarover in Col. 3:17: „En al wat gij doet met woorden of met werken, doet het alles in de Naam van de Heere Jezus, dankende God en de Vader door Hem".
Waar ons hart verbonden wordt aan de Heere komt ook de levensvraag: „Wat wilt U dat ik doen zal?". Dan gaan we bij een open Bijbel zoeken en bedenken de dingen die boven zijn, waar Christus is. Dat betekent anders zijn in je gedachten en je doen en laten. Dit anders zijn heeft te maken met heel onze manier van leven en met alle dingen die op ons afkomen. Dat is nogal wat! Paulus schrijft daar diepe en concrete dingen over o.a. in Colossenzen 3:1-17.
Wat zijn de verleidingen en verzoekingen sterk, via contacten met anderen, via studie en bladen en programma's. Wat is de zuigkracht van deze wereld op onze jeugd groot.

Gebed
Als de wetenschap niet buigt voor Gods onfeilbaar Woord. Als God als een overbodige factor en Gods geboden als een achterhaalde zaak beschouwd worden. Als de wereld al god-lozer en daarom al godde-lozer wordt en ieder doet wat goed is in eigen ogen op materieel, financieel en sexueel gebied. Hoe kan dan onze jeugd staande blijven en geheel anders zijn? Alleen in hartelijke gebondenheid aan de Heere Jezus, biddend om de leiding van Zijn Woord en Geest!
Wat hebben we dan als kerken aan al onze jongeren liefdevolle en blijvende aandacht te geven in prediking, catechese en verenigingswerk. Immers, de Heere wil dat nog gebruiken. Hij geeft het ons nog. Hij wil gemeenteleden en ambtsdragers gebruiken als middel in Zijn hand om jongeren te trekken tot Zijn liefdedienst.
O nee, dat gaat niet automatisch. Wij maken het niet. Maar de Heere maakt het, naar Zijn belofte, dat dwars door kerk-verlating en -vervreemding Zijn Kerk gebouwd wordt. Hij maakt het, dat jongeren de Heere Jezus nodig krijgen als hun Borg en hun Voorbeeld, zodat ze vragen: „Leer mij, o God van zaligheden, mijn leven in Uw dienst besteden", en „O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk".
Zijn we zo bezig als ouderen: biddend en werkend, zodat de jeugd aan ons merkt, dat wij met Jezus geweest zijn?
Beheerst het gebed ons, niet alleen tijdens de Jeugdzondag, maar ook tijdens het werkseizoen daarna, dat het Woord van Christus rijkelijk wonen zal in de harten van onze jongeren?
Dat is tot een getuigenis in deze wereld en tot eer van God de Vader.

Namens jeugddeputaten,
ds. H. de Graaf

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 september 1989

De Wekker | 12 Pagina's

Overwegingen bij de Jeugdzondag

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 september 1989

De Wekker | 12 Pagina's