Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerkgeheim

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerkgeheim

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

„ . . . want gij hebt kleine kracht, maar gij hebt Mijn Woord bewaard..." (Openb. 3,8)

Verward en verwarrend. Zo ervaren velen de wereld van onze dagen. Voor wie leeft bij het licht van Gods Woord is dat niet verwonderlijk. Die wereld is immers de nog niet-verloste wereld, die de vorst der duisternis tot overste heeft. En hij is er altijd op uit verwarring te stichten om daardoor het zicht op de Here, Zijn weg en werk te verduisteren en zo mensen te misleiden.
Een gevaarlijke situatie voor Gods volk onderweg door de woestijn van deze wereld naar de toekomst van Christus. Hoe zullen we daarin overeind blijven en koers houden als kerken en als kerkleden? Wat moeten we doen?
De Koning der kerk Zelf geeft het antwoord in Zijn korte briefje aan Filadelfia. Hij wijst een in zichzelf machteloze kerk op het geheim, waardoor zij ondanks alles stand zal kunnen houden en blijven zal totdat Hij komt. Dat geheim ligt blijkens de tekst niet in wat de gemeente in zichzelf is en heeft. Integendeel. Als de Here na gehouden onderzoek de balans opmaakt, dan zegt Hij: Gij hebt kleine kracht. De Here blijkt bekend te zijn met de moeilijke situatie waarin de gemeente zich bevond.
Filadelfia lag in een vulkanisch gebied dat veel te lijden had van aardbevingen maar ook zeer geschikt was voor de wijnbouw. Die twee factoren hebben het leven daar gestempeld. Leven in Filadelfia was leven onder een dreiging. De wijn en de roes boden een welkome, maar tijdelijke ontsnappingsmogelijkheid. Laten we eten en drinken en vrolijk zijn, want morgen. . . Praat niet over morgen! Het is niet moeilijk te raden, hoe zo'n omgeving op een levende gemeente gereageerd zal hebben.
Daar komt nog bij, dat er in Filadelfia een invloedrijke synagoge was, door de Here een synagoge des satans genoemd vanwege haar fel verzet tegen Christus' kerk. Daarmee is de positie van de gemeente duidelijk getekend. Naast de strijd om het bestaan was de gemeente ook betrokken in de geestelijke strijd omwille van het geloof. In die strijd werd zij van verschillende kanten zwaar en gedurig onder vuur genomen. Zij verweerde zich daar wel tegen maar haar krachten en mogelijkheden schoten te kort. Om moedeloos van te worden. Inderdaad: Kleine kracht. Dat hadden ze zelf intussen ook wel door.
Maar, zegt de Here er dan onmiddellijk achteraan. En dat „maar" is als een venster waardoor plotseling hemels licht valt over het leven en strijden van de gemeente. Maar gij hebt Mijn Woord bewaard! En daarmee onthult Hij het geheim van Filadelfia.
De gemeente was geboren, toen de Here daar het zaad van Zijn Woord had laten uitstrooien middels de Evangelieprediking. Dat Evangelie, waarin Hijzelf tot hen kwam met Zijn genade en Geest, was ook daar gebleken de kracht Gods te zijn tot zaligheid. Het had de werkelijkheid van hun leven ontmaskerd als een verloren leven. Het had hun de heerlijkheid getoond van de Here Jezus Christus, gekomen om het verlorene te zoeken en zalig te maken. Het had hun een God verkondigd Die uit louter genade Zich ontfermt over schuldige zondaren.
Met èn door dat Woord had de Heilige Geest gesloten harten geopend en ingewonnen voor Christus als Zaligmaker en Koning. Dat Woord van de Here is hun alles geworden. Ze koesterden het als hun grootste schat. En dat is te begrijpen.
In dat Woord ontmoetten ze een God in Wiens bescherming zij met hun bedreigde bestaan schuilen mochten. In dat Woord vonden ze de Here Jezus en in Hem alles wat ze nodig hadden in leven en sterven: verzoening van hun schuld, vergeving van zonden, vernieuwing van hun leven. In dat Woord gingen machtige perspectieven open, die zelfs over dood en graf heen uitzicht gaven op een heerlijke toekomst. Is het een wonder, dat ze dat Woord lief kregen? Aan dat Woord klemden ze zich vast. Aan de God van dat Woord werden ze hartelijk verbonden. Ze bewaarden het in een leven dicht bij de Here, vertrouwend op en gehoorzamend aan Zijn Woord. De vastheid daarvan was hun levensgrond, de kracht daarvan hun levenskracht.
Zo is het Woord van de Here het geheim van Filadelfia geworden. Dat hebben ze bewaard en moeten ze blijven bewaren, zegt de Here hier. Dat is het enige, dat werkelijk van belang is. De grote kracht van hun kleine kracht in een vijandige wereld.
Is dat ook onze kracht vandaag? Een klemmende vraag, want - of we het ons bewust zijn of niet - wij staan nog in dezelfde geestelijke strijd, waarin ook Filadelfia betrokken was. Zorgen, spanningen en gevaren zijn er genoeg. Ze betreffen zowel de situatie in de samenleving als in het kerkelijke leven en raken aan ons persoonlijke leven. Het is niet best wanneer we van die strijd niets merken. Zou dat misschien betekenen dat er in ons leven niets is, dat de grote tegenstander van de Here en Zijn werk de moeite van het bestrijden waard vindt? Wie werkelijk aan de Here verbonden is krijgt de strijd thuis.
Ook wij hebben te maken met een wereld, die beheerst wordt door modern heidendom dat de doodsdreiging tracht te verdoezelen en met het klatergoud van de welvaart mensen verdooft. Ook in onze tijd is er een verwereldlijkte kerk, die doet wat zij kan om Gods getrouwe kerk mee te zuigen en uit te hollen.
Zien we dat? En hebben we iets om daar tegenover te stellen?
De Here zegt: Ik weet er van, hoe zwak van moed u bent, hoe klein van krachten. Maar weet u het ook van uzelf? Weet u van de macht van de zonde in uw leven en maakt dat u moedeloos, omdat u vreest dat het nooit beter wordt? Kent u de macht van de boze en maakt dat u bang en onzeker voor de toekomst? Kent u de nood van een hart dat op zijn best een gedeeld hart is en daarom altijd open ligt voor verleiding en bestrijding? Of hebt u daar geen last van, omdat u zich sterk voelt in eigen kracht? Griezelig is dat laatste en een verschrikkelijke vergissing. Gods kinderen komen erachter dat zij van zichzelf zo zwak zijn, dat ze geen ogenblik staande kunnen blijven.
Het is tot hun bemoediging dat de Here hier wijst op het geheim van Filadelfia. Zij hebben Zijn Woord bewaard. Dat is beslissend. Daarop komt het aan, ook voor ons!
Kan de Here het van u zeggen: U hebt kleine kracht, maar u hebt Mijn Woord bewaard? Bewaart u het Woord, omdat u in dat Woord de Here gevonden hebt en in Hem een God van volkomen zaligheid? Blijkt dat uit uw omgang met het Woord, 's zondags en door de week? Dat is een leven waarin het Woord van de Here zeggenschap krijgt in alle dingen. Een leven ook waarin het aan licht en leiding, moed en krachten nooit zal ontbreken. Daarin ligt het geheim en de kracht van Gods volk in een donkerder wordende wereld. Daarin ligt zicht en zekerheid temidden van alle verwarring.
Wie leert het Woord te bewaren krijgt geen garantie van een onbezorgd leven. Maar wel Gods vaste belofte van eeuwig leven! Want wie Gods Woord bewaart die wordt door de Here bewaard. Weet u wat zulke mensen doen, die dat geheim kennen? Ze bidden dagelijks: Here, maak in Uw Woord mijn gang en treden vast, opdat ik mij niet van Uw paden kere.

Den Helder, C. Westerink

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1989

De Wekker | 12 Pagina's

Kerkgeheim

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1989

De Wekker | 12 Pagina's