Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pinksterfeest is Christusfeest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pinksterfeest is Christusfeest

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een van de diepe woorden, die onze Heiland gesproken heeft, voordat Hij afscheid nam van zijn discipelen, is: De Heilige Geest zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen.
Het staat in Johannes 16 en als we dit gedeelte lezen, lijkt het ons net, alsof het woorden zijn die Hij bij de hemelvaart gesproken had.
Maar het was in de nacht, waarin het laatste Paasmaal en het nieuwe Avondmaal gehouden is, de nacht die voorafging aan zijn kruisiging. In die gesprekken met de leerlingen heeft de Here Christus over het werk van de Heilige Geest gesproken. Hij vertelde over de toekomst, als Hij niet meer op de aarde zou zijn. Zij hebben het nog niet goed begrepen, maar Johannes heeft het later wèl goed voor ons mogen opschrijven. Wat zou dat gaan betekenen? Het leek erop, alsof hun toekomst weg zou zijn, als de Meester er niet meer bij was. Maar in feite zou Hij altijd bij hen zijn, maar dan op een andere manier. Door de Heilige Geest zou Hij toch bij hen zijn.
De Trooster zou komen. De Zaakwaarnemer, kun je ook vertalen. Als er tijdelijk iemand anders in een zaak moet komen omdat de eigenaar tijdelijk weg moet, dan zal die waarnemer alles in het bedrijf zó regelen, als de meester het graag gewild had. Tenminste, als hij een goede waarnemer is en de zaak niet een heel andere kant uit wil hebben. En als straks de meester terugkomt, zal hij heel tevreden zijn over de manier, waarop het bedrijf beheerd is.
Ach, het is een voorbeeld. Want in dit geval is de Waarnemer niet een ondergeschikte. Het is de Heilige Geest. Voor de leerlingen zal het nog een heel moeilijk spreken geweest zijn. Voor ons mag het duidelijker zijn. Ja toch? Wij weten dat het over het Pinksterfeest gaat. Of zitten we nog dikwijls met dezelfde moeite?
De Heilige Geest is óók God. Hij is niet minder God dan Jezus, Gods Zoon. Voor ons niet om te doorgronden. Dat hoeft ook niet, want wat we ervan merken mogen is het wérk dat de Heilige Geest doet. Daarover spreekt de Heiland ook. Een zaakwaarnemer staat onder de eigenaar. Maar de Geest staat niet onder Jezus. De Geest is ook God, maar dan zó, dat Hij God is naar ons toe. Zelfs: God in ons werkend. Jezus is: God met ons; Immanuël. De Vader is: God boven ons. Maar door Jezus wordt de Vader nu óók: God vóór ons. Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? Zo zegt Paulus.
Dat zijn toch ongelofelijke dingen. Want God bóven ons, onze Schepper, zou moeten zijn: God tégen ons, vanwege onze zonden. Maar nu andersom: God vóór ons, aan onze kant, daarvan ligt het geheim in Jezus. En ons dat te leren, dat is het werk van de Geest.
Als het Pinksterfeest wordt in Jeruzalem, dan legt Petrus uit, dat nu gebeurt wat in het Oude Testament al gezegd was, en dan begint hij te spreken over Christus, over zijn dood en opstanding. Dus moet ook het ganse huis Israëls zeker weten, dat God Hem èn tot Here èn tot Christus gemaakt heeft, deze Jezus, die gij gekruisigd hebt.
Wie spreekt door de Geest zoals Petrus hier deed, die brengt de mensen bij Jezus. Maar dan op een heel bepaalde manier. En daarom is het, dat alle goede prediking de mensen bij Jezus brengt. Zó, dat Hij als Gekruisigde en Opgestane getekend wordt, èn dat de hoorders met Hem geconfronteerd worden.
Als Petrus zegt: tot Here gemaakt, dan betekent dat: Hij heeft vandaag alle koninklijke macht. Hij heeft het vandaag te zeggen, ook over u en jou. En wie zijn wij? Als hij zegt: tot Christus gemaakt, dan betekent dat: Hij is waarlijk de door God Zelf Aangewezene; niemand kan of mag ooit meer buiten Hem, Jezus, om, of hij krijgt met God te maken, en wee u in zo'n geval. Daarom zegt hij erbij: Deze Jezus, die jullie gekruisigd hebben.
Het is dàn en op die manier, dat de mensen in hun hart getroffen worden. Het is op dié manier, dat de Geest werkt. Die werkt naar Christus heen, die stelt Hem voor zoals Hij is, en die wijst ons dan tegelijk aan, ons, die Hem gekruisigd hebben. Ons, vijanden. En op die manier werkt God nu.
Op die manier verheerlijkt de Heilige Geest Christus. Het wonderlijke is, dat Petrus direct de uitweg erbij geeft: bekering, doop, vergeving van zonden, ontvangen van de gave van de Heilige Geest. Want God heeft het je zo beloofd. Jullie, Joodse mensen, en zovele anderen, „die verre zijn", d.w.z. zovelen uit de heidense volken, die de Here onze God er óók toe roepen zal.
Het is er dus verre van, dat we eerst iets anders bij de gemeente zouden moeten brengen dan Jezus. Neen, juist als we Jezus bij de mensen brengen en de mensen bij Jezus, dan blijkt wie wij zijn en dàt geeft de verslagenheid en het vragen naar de uitweg. Niets is er dat de Geest liever doet dan dat.
Ja, op het Pinksterfeest begint de laatste periode van de geschiedenis: de periode van de Geest. Dan gaat het Evangelie de hele wereld door en begint de grote oogst. De Geest werkt in de breedte en in de diepte en in de lengte en in de hoogte. In de breedte: het Evangelie gaat de wereld in. In de diepte: mensen leren hun schuld en verlorenheid zien. In de lengte: vele jaren en eeuwen moeten nog overbrugd worden. In He hoogte: zondaren mogen kinderen van God worden. Als de Geest werkt, werkt Hij onstuitbaar zoals de wind, met kracht zoals het vuur, sprekend zoals de tongen en de talen. Maar dan blijkt het steeds over Jezus te gaan.
Als de apostel Paulus over breedte, lengte, hoogte en diepte spreekt, in Efeziërs 3, dan zegt hij erbij: dat de Vader geeft, dat gij met kracht gesterkt wordt door zijn Geest, opdat Christus door het geloof in uw harten woning make. Zien we wat de Geest doet? Maken dat Christus in ons hart komt wonen. En verder: te kennen de liefde van Christus.
In het gedeelte van Johannes 16 stond ook: de Geest zal Christus verheerlijken. Dat betekent: alle aandacht op Hem vestigen. Dat zagen we Petrus op de Pinksterdag doen. Dat lazen we bij Paulus. Dat doet de Here ook vandaag nog.
En blijkbaar gebruikt Hij daar nu vandaag mensen voor. In de prediking gebeurt dat, maar het gebeurt ook overal waar mensen uit de kracht en de genade van Christus leren leven en het anderen mogen vóórleven.
In de prediking. Dàt mag u verwachten: dat uw dominee veel van de Here Jezus geleerd en gezien heeft, en dat hij de noodzaak en de oneindige liefde en de kracht van Christus veel vertelt en die bij u aandringt. Hij zal het uit het Mijne nemen, dat is: er is een grote voorraad, onuitputtelijk, en daaruit wordt geput en uitgedeeld. Zoals de Here op het Loofhuttenfeest in Jeruzalem stond en riep: Als iemand dorst heeft, die kome tot Mij en drinke. O alle dorstigen, komt tot de wateren. Mensen hebben vaak zo'n verkeerde dorst. Waarom zou je drinken van allerlei andere dingen, die je dorst niet lessen kunnen? Er is in Jezus niet een put met stilstaand water, maar een bron. Bij U, Heer, is de levensbron.

Er is een grote voorraad: vele schatten die er niet minder op worden, ook en juist niet als ervan wordt uitgedeeld. Schatten van vergeving van je zonden, van trouw als wij ontrouw zijn, van vrijspraak van mijn schuld, maar ook van de vernieuwing van ons leven, van troost als we ontroostbaar zouden zijn, van Vaderlijke liefde en barmhartigheid, van de belofte dat Hij eenmaal komt om alle onrecht en vertwijfeling op te ruimen, van volharding als we ten onder dreigen te gaan, van kracht als we zo zwak, zo zwak zijn, van bewaring als de duivel ons aanvalt.
Breedte, lengte, hoogte en diepte. En te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat.
Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen. Maar die verkondiging is niet iets uiterlijks, dat aan mij voorbij zou kunnen gaan, neen het is een verkondigen als op de Pinksterdag, levend, krachtig, overwinnend, tot overgave brengend, ja tenslotte bevrijdend. Pinksterfeest, feest voor de toekomst, feest voor de voleinding. En al die tijd door is het Christus die regeert, die woning maakt, die komen zal, die Here en Christus is, aan wie met de Vader en de Heilige Geest de toekomst is, het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid.

K. Boersma

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 1990

De Wekker | 12 Pagina's

Pinksterfeest is Christusfeest

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 1990

De Wekker | 12 Pagina's