Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Geest der waarheid - Leidsman tot Jezus! (I)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Geest der waarheid - Leidsman tot Jezus! (I)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

„ . . . doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen" (Joh. 16,13).

„De Geest der waarheid, Hij zal u de weg wijzen tot de volle waarheid. Letterlijk hebben de diepbedroefde discipelen hier in Joh. 16 hun Here en Meester horen zeggen: Hij, de Geest der waarheid zal u gidsen, zal uw Gids zijn tot de volle waarheid.

Hij zal Uw Gids zijn!
Veel meer dan vandaag de dag, nu wij over gedetailleerde kaarten en allerlei andere technische hulpmiddelen kunnen beschikken, was je in vroeger dagen op een betrouwbare gids aangewezen wanneer je ging reizen en trekken in onbekend en onherbergzaam gebied.
Een betrouwbare gids voor onderweg was toen geen luxe om het „uitstapje" extra aantrekkelijk te maken, zoals onze moderne reisgidsen functioneren; nee zo'n gids was onmisbaar en van levensbelang! Zonder gids of in het gezelschap van een onbetrouwbare gids ging je met open ogen je ondergang tegemoet.
Het wil dus nogal wat zeggen als de Here Jezus de Heilige Geest de Gids noemt naar de volle waarheid.
In de context van de betekenis die een gids had in die tijd betekent het heel eenvoudig dat de Here Jezus hier zegt: Zonder de Geest der waarheid zul je nooit komen tot de volle waarheid en dus, dat is per definitie de keerzijde: blijven in de macht en de nacht van de leugen! Zonder de Geest der waarheid als Gids te hebben en te kennen, blijf je in de leugen, leef je in de leugen, sterf je in de leugen, kom je om in de leugen, ver, ver bij de volle waarheid vandaan! En dat laatste betekent: ver, ver bij God vandaan want God is de God der waarheid en Hij kan niet wonen waar de leugen heerst!
Hij zal u de weg wijzen tot de volle waarheid . . . Het gaat hier echt over het scherp van de snede: óf je leeft in de leugen, óf je bent gekomen tot de volle waarheid en je bent daarom komende tot de volle waarheid, terwijl de Heilige Geest, de Geest der waarheid daarbij je Gids is! Want laat dit duidelijk zijn: niemand die leeft in de leugen komt uit zichzelf tot de volle waarheid. Het feit dat we denken en doen alsof we zelf de weg tot de volle waarheid kunnen vinden is zelf al onderdeel van het bedrog waarin we leven. Alleen de Heilige Geest is hier de Gids!
Dat geeft een diepe ondertoon van laatste ernst aan deze belofte van de Here Jezus, hier in Joh. 16,13.
Er is maar één Gids en zonder die Gids zijn u en jij en ik gedoemd om voor eeuwig te leven in de leugen dicht bij satan, de aartsleugenaar, en dat is geen leven, dat is de hel!
De belofte wordt er aan de andere kant ook rijker, voller, heerlijker, grootser door. Want die ene, onmisbare Gids, de Geest der waarheid, die zal niet weggaan...! Maar, belooft onze Here Jezus Christus: Hij zal komen! En Hij zal Zijn werk doen! En je kunt op Hem bouwen, want Hij is de Geest der waarheid, of zoals je ook mag lezen: Hij is de waarachtige, betrouwbare Geest en Gids.
Dat de Heilige Geest betrouwbaar en waarachtig is mag je ondervinden wanneer deze Geest in je hart komt wonen. Daarvoor was u/jij misschien iemand die altijd twijfelde, altijd reserves kende. Altijd dat twijfelen aan God, aan Zijn Woord, aan Zijn beloften. Zijn bedreigingen. Twijfels ook aan Gods liefde en Genade in Christus Jezus! Altijd maar: „ja maar" zeggen! Goddeloos in brute onwil de boot afhouden, of o zo vroom: ja maar een mens...
Maar wanneer de Geest der waarheid binnenkomt, legt Hij overal Zijn zegel op! Op God! O God, wat bent U waar! Wat is uw Woord waar van het begin tot het eind, van de hoogten tot de diepten! Wat zijn Uw bedreigingen waar en ernstig gemeend. Wat zijn al uw beloften waar, ja in Jezus Christus zijn ze ja en amen!
De Geest zegt in je hart op alles wat van de HERE is: Amen! Het is waar en zeker! En tegelijkertijd weet je het in volle zekerheid: de Geest is waarachtig en absoluut betrouwbaar in Zijn getuigenis van het Woord van God en van Christus Jezus.
De Geest der waarheid is ook absoluut waarachtig in zijn getuigenis over mij! Want die kant zit er ook aan. Wanneer de Geest der waarheid in mijn hart en leven komt wonen, treedt een radicale omslag op in mijn hart en leven, een omslag zo groot dat ze niet onder doet voor een nieuwe geboorte. Vanuit mijzelf ben ik leugenachtig en leef ik in de leugen. Maar waar de Geest komt maakt Hij mijn hart waarachtig.
Ik ga de waarheid van mijn leven inzien! Dat het waar is dat ik in mijn hart één grote egoïst ben, voor wie alles en iedereen. God Zelf inbegrepen moet wijken! En het is pertinent niet waar dat ik er maar een klein beetje naast zit en alleen maar zo af en toe een kleine correctie nodig heb. Nee, de waarheid is dat ik totaal verdorven ben en door eigen schuld op dood spoor zit. Deze waarheid over onszelf ontdekken we zelf niet, we willen er niet eens aan ontdekt worden. De Geest der waarheid ontdekt aan deze waarheid. Hij wil dat wel doen. Smeek de Geest daarom, want u en jij en ik, we zullen ons „ik" niet langer om de tuin mogen leiden, maar waar moeten worden tegenover onszelf. Dat is van levensbelang! De Geest der waarheid maakt je ook waar tegenover anderen. Je gaat de waarheid spreken tegenover anderen. Die ander kan je eigen vrouw of man zijn, het kunnen je ouders, je kinderen zijn! Je baas, je werknemer. Altijd een slag om de arm gehouden, nooit de hele waarheid gezegd, de ene leugen en halve waarheid aan de andere gebreid. Om jezelf te redden, te rechtvaardigen, te handhaven! De Geest maakt er een einde aan. Hij leidt je in de volle waarheid en doet je de hele waarheid spreken. Hij maakt je betrouwbaar en waarachtig voor anderen.
Maar voor alles maakt de Geest der waarheid je waar voor Gods Aangezicht. Zodat je heel diep voor de HERE gaat buigen. Zodat er een verlangen is om heel je leven met alle vrome eigengerechtigheid en goddeloze ongerechtigheid open en bloot te leggen voor het Aangezicht van Hem die op de troon zit en voor het Lam! Geen pogingen, zelfs geen verlangen meer om jezelf voor God te rechtvaardigen! „Ik heb gedaan wat kwaad was in uw oog!" „Het is niet alleen dit kwaad dat roept om straf!" Ik heb Uw toorn en gramschap dubbel en dwars verdiend!
De Geest leidt tot de volle waarheid! Dat is: tot de volle waarheid over mijzelf: wie ik ben, wie ik ben voor anderen, wie ik ben voor God!
Maar, bij dit ontdekkende werk laat de Geest het niet! Dat is Zijn bedoeling, Zijn doel niet! Wat het uiteindelijke doel van de Geest is, noemt de Heiland een vers verderop. Hij zal Mij verheerlijken.
Christus Jezus en Die gekruisigd verheerlijken. Dat wordt eigenlijk heel duidelijk wanneer je in plaats van het woordje waarheid de Naam van de Here Jezus invult. Dat mag, want in Joh. 14 heeft onze Heiland het Zelf gezegd: Ik ben de waarheid! En wanneer Jezus hier zegt: de Geest leidt u tot de volle waarheid, mag je dus lezen: de Geest leidt u tot de volle Here Jezus. Of zo als het er letterlijk staat: is uw Gids tot de hele Here Jezus!

Breman

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 juli 1990

De Wekker | 12 Pagina's

De Geest der waarheid - Leidsman tot Jezus! (I)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 juli 1990

De Wekker | 12 Pagina's