Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gode lof

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gode lof

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En als zij de lofzang gezongen hadden, gingen zij naar de Olijfberg. (Matth. 26:30)

De Heiland stelt voor Zijn Kerk het Heilig Avondmaal in, opdat die Zijn lijden zal overdenken en Zijn dood zal verkondigen. Gezeten aan die geestelijke maaltijd zingt de Heere Jezus met Zijn discipelen de bekende psalmen, die aan de paas maaltijd gezongen werden. De psalmen 113 t/m 118. Wat een diepe betekenis. De psalmen getuigen van Zijn lijden, maar ook van Zijn opstanding. Denk maar aan psalm 116: „Ik lag gekneld in banden van de dood, daar d'angst der hel mij alle troost deed missen". Wat moet dat wat voor de Heere zijn geweest om dat zo samen met Zijn discipelen te zingen. Echter Hij heeft eveneens met hen gezongen van Zijn opstanding. Denk maar aan psalm 118: „De Steen, die door de tempel bouwers veracht'lijk was een plaats ontzegd, is, tot verbazing der beschouwers, van God ten Hoofd des Hoeks gelegd. Dit is van de HEERE geschied, en het is wonderlijk in onze ogen".
De Heiland zingt deze psalmen, terwijl Hij nog voor Zijn diepe lijden staat. Maar Hij zingt zo in de wetenschap dat het Borgwerk zal worden volbracht.

In 't geloof zingt Hij ze, dat Hij ten derde dage zal opstaan.
Voor de vreugde, die Hem was voorgesteld heeft Hij het kruis verdragen, en de schande veracht. Hij zingt ze Zijn Kerk voor, opdat die het zou leren het Hem na te zingen. Door Zijn zoen- en kruisoffer heeft Hij de grond gelegd dat diep schuldige zondaren Gods lof weer leren zingen.
En doordat Hij niet alleen de gekruisigde, maar ook Opgestane Heere is, leren afgevallen Adams kinderen door Woord en Geest die lofzang zingen.

Hebt u dit loflied tot eer van God al leren nazingen?
Wie daar iets van heeft geleerd, heeft ook geleerd van de Heere om de klaagzang op te heffen over zijn zondeschuld en ongerechtigheden voor God, waardoor de Heere Jezus Christus moest lijden.
Zonder klaagzang geen lofzang. Wie door Woord en Geest de klaagzang leert, leidt de Heere door Zijn Woord en Geest ook verder om de afwassing der zonde en de ware gerechtigheid buiten zichzelf in Christus te zoeken. Om in het geloof bij Christus te schuilen. Door het geloof in Hem ga ik Gode lofzangen zingen.
Kent u die lofzang? Of is het nog steeds alleen maar eigen eer en roem wat de klok slaat bij u? Wilt u zichzelf en uw afgoden niet verliezen om de Heere Jezus over te houden als uw Zaligmaker en Koning?
Dat wilde Judas ook niet. Hij zit nu in de eeuwige rampzaligheid.
Daar is wening en knersing der tanden. Wie ver van de Heiland zijn heil zoekt, vergaat eerlang en wordt vervloekt.

Waar u die lofzang leert? Wel op de school van de Heilige Geest.
Daar wordt zuiver Bijbels onderricht gegeven. Er kunnen nog leerlingen bij. U mag u biddend aanmelden, pleitend op Gods Woord. Op die school leren we gelovig buigen voor Gods Woord, dat we van nature eerrovers zijn van God, wetsovertreders, zondaren, die nog steeds tot alle boosheid geneigd zijn en die het eeuwige oordeel van God verdiend hebben, maar Gods Geest opent ook de ogen voor de rijkdom van de Christus der Schriften, Die de straf der zonde heeft weggedragen en de Wet van God in alle delen heeft gehouden. Die altijd Gods eer heeft bedoeld, opdat zondaren verzoend zouden worden met God en met Christus' heil zouden worden bekleed, ja, zondaars monden zouden overvloeien van Gods eer.
Op de school van de Heilige Geest leren we de Heere Jezus in het geloof te omhelzen als onze Borg en Zaligmaker, om het leven te hebben in Zijn Naam.

„En als zij de lofzang gezongen hadden, gingen zij uit naar de Olijfberg".
Als de Heere de genoemde psalmen met Zijn discipelen gezongen heeft, gaat Hij gewillig heen naar Gethsémané om Zijn offerande aan te brengen. Hij ging als Borg uit, opdat allen die in Hem geloven de gang door het strijdperk van dit leven zouden maken tot hemelse heerlijkheid. Wat moeten we als we de Heiland liefhebben soms een smaadheid lijden vanwege de Naam van onze Meester. Wat kunnen er ook bij tijden een aanvechtingen zijn van de boze in ons leven, echter door het onuitsprekelijke zware lijden van de Heere Jezus is er vertroosting en versterking in ons lijden. Hij zorgt ervoor, dat de psalmen me raken en vertroosten: De Heere is bij mij; 'k zal niet vrezen; De Heere is mij tot Hulp en Sterkte, Hij is mijn lied, mijn psalmgezang. Dan mag ik Gods lof zingen in de nacht van moeite en kruis. Ja hier leren Gods kinderen al de lofzang zingen tot verheerlijking van Gods Naam om het straks in de eeuwige vreugde van de Heere in volkomenheid te mogen doen.

Spijkenisse, Ds. H.H. de Haan

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1991

De Wekker | 8 Pagina's

Gode lof

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1991

De Wekker | 8 Pagina's