Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een bijzondere bijeenkomst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een bijzondere bijeenkomst

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op zaterdag 6 april j.l. mocht ik in Amersfoort aanwezig zijn op een vergadering georganiseerd door vrouwen uit onze Kerken. Het betrof een bijeenkomst van de Landelijke Werkgroep Kerk en Vrouw (L.W.K.V.), die haar eerste openbare landelijke vergadering hield. Een groep van ca. tachtig mensen was aanwezig, waaronder ± tien mannen. Een getalsverhouding van mannen en vrouwen die ik in en buiten de kerk niet vaak mee maak.

Presentatie van de L.W.K.V.
Deze werkgroep is ontstaan uit een initiatief van een drietal Eindhovense vrouwen. Mevr. J.J. Ruiter, voorzitter, formuleerde in haar inleiding het uitgangspunt van de werkgroep als volgt: het gezamenlijk nadenken over de plaats en functie die mannen en vrouwen hebben en kunnen hebben in dienst van onze kerken.
Het einddoel kan voor een ieder anders liggen. Voor de één zal dit zijn: verbreding van de taken van de vrouw in de kerk, voor een ander de instelling van een deputaatschap Kerk en Vrouw, en voor weer een ander wellicht zelfs de vrouw in het ambt.
De werkgroep wil zeker geen actiegroep zijn of enige polarisatie binnen de kerk bewerkstelligen.

Gelijk of geheel anders
Onder de titel „Gelijk of geheel anders" hield mevrouw drs. W.A. v.d. Klis, theologe en lid van de Chr. Ger. Kerk, een lezing. In dit referaat belichtte zij de positie van de vrouw zoals de Bijbel deze aangeeft en vandaar uit werden lijnen getrokken naar de situatie van vandaag. Zij ging uit van Genesis 1:26-28. Hierin komt naar voren dat God de mens gemaakt heeft naar Zijn beeld en gelijkenis. Tevens wordt in deze tekst gesproken over mensen in de meervoudsvorm. Als man en vrouw schiep Hij hen, waaruit geconcludeerd mag worden dat man en vrouw principieel elkaars gelijken zijn, zo betoogde mevrouw v.d. Klis. De mens alleen is niet compleet en kan alléén niet tot volle ontplooiing komen.
In Genesis 2 wordt hierop de nadruk gelegd. De mens kreeg een hulp van vlees en bloed. Adam kreeg geen slavin onder zich, noch iemand tegenover zich. De gelijkwaardigheid staat voorop. De vrouw werd gegeven ter completering van de mens.
In 1 Cor. 11 wordt de man het hoofd van de vrouw genoemd. Het woord „hoofd" heeft in de loop der eeuwen vele betekenissen gehad, die niet alle op de tekst toegepast mogen worden. Het woord „hoofd" wordt hier niet gebruikt in de zin van „baas zijn". De oorspronkelijke betekenis van „hoofd" is bron of wortel. Dit komt ook naar voren in het geworteld zijn van de Gemeente in Christus.

Het denken van de mens is tijdens de secularisatie sterk opgewaardeerd. Hierdoor werd het hoofd als zetel van het verstand over gewaardeerd ten koste van de andere lichaamsdelen. Volgens de Bijbel kunnen hoofd en lichaam niet afzonderlijk van elkaar functioneren. Mensen hebben andere mensen nodig, om samen volwaardig mens te kunnen zijn.
In Genesis 3 wordt tenslotte beschreven hoe de mens gelijk wilde zijn aan God, waardoor hij ten val kwam; God laat de mens echter niet vallen. De zondeval heeft consequenties voor de mens. De harmonie, zowel tussen man en vrouw als tussen de mens en de natuur werd verstoord. Man en vrouw werden concurrenten van elkaar. Niet op een stimulerende manier, maar een „moordende" concurrentie. Genesis 3:16 geeft volgens mevrouw v.d. Klis, geen taakverdeling aan, maar geeft de verstoorde verhouding weer.

Wij hoeven ons echter niet bij deze situatie neer te leggen. Uit het Nieuwe Testament blijkt overduidelijk dat voor Christus de vrouw niet inferieur is. Christus brengt de vrede terug en daarmee het beeld van God. In Gal. 3:28 komt de fundamentele verandering in de verstoorde relatie naar voren door het verlossend werk van Christus. De mens, man en vrouw, is door Hem vrijgemaakt, geëmancipeerd in de volle betekenis van het Woord. Emancipatie heeft in onze geseculariseerde wereld voor velen een negatieve klank. Bijbels gezien is dat ten onrechte. Emancipatie heeft in de Bijbel een centrale plaats. Kunnen anderen aan ons zien wat echte emancipatie inhoudt?

Uit de Bijbel valt geen vastliggend rolpatroon af te leiden. Leidinggevende posities komen niet per definitie toe aan de man. In de Gemeente van Christus mogen wij elkaar over en weer dienen met hoofd en hart om zo elkaar tot hand en voet te zijn. De vrouw hoeft daarom niet per se alleen haar taak binnenshuis te vervullen. Mevrouw v.d. Klis besloot haar rede met: „Samen gelijk, samen in Christus anders, samen mogen wij verder met Hem gaan".

Bespreking
In de middag vergadering, waar ik helaas niet bij kon zijn, werd men in de gelegenheid gesteld om op verschillende wijze de inhoud van de lezing van mevrouw v.d. Klis onderling te bespreken.

Nabeschouwing
Waar lag nu het bijzondere van deze bijeenkomst? Zeker niet alleen en niet in de eerste plaats in de getalsmatige verhouding van mannen en vrouwen. Zelfs niet in de onderlinge goede sfeer die merkbaar aanwezig was. Ook niet in de spontane reacties die in de bespreking naar voren kwamen. Mijns inziens wel in het feit dat binnen onze kerken een proces op gang komt waarin mannen en vrouwen met elkaar kunnen praten over taken en mogelijkheden van vrouw en man in de gemeente op een wijze zoals nog niet eerder is voorgekomen. Als op de ingeslagen weg wordt doorgegaan, kunnen er nieuwe ontplooiingsmogelijkheden ontstaan voor zowel vrouwen als mannen in onze kerken tot eer en meerdere glorie van onze opgestane Heer en Heiland.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 mei 1991

De Wekker | 8 Pagina's

Een bijzondere bijeenkomst

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 mei 1991

De Wekker | 8 Pagina's