Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rust

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rust

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

„En Hij zeide tot hen: Komt gij lieden in een woeste plaats hier alleen, en rust een weinig." Marc. 6:31a

Jezus heeft Zijn discipelen uitgezonden. Twee aan twee moeten ze erop uittrekken om het evangelie uit te dragen, duivelen uit te werpen en zieken te genezen. Dat werk in Gods koninkrijk is voor de uitgezondenen een heerlijk werk. Wat is er rijker dan het mogen doorgeven van de goede boodschap? Deze arbeid in de dienst van de Heere is tevens zeer verantwoordelijk en vermoeiend. Staan in deze dienst vraagt algehele overgave en totale inzet. Daar heeft de Zender recht op.
De Heere vraagt dat Zijn dienaren zich volkomen geven voor de vervulling van de opdracht. Belangrijker werk is niet denkbaar. Het gaat in deze arbeid immers om het eeuwig welzijn van mensen.
Daarbij is ieder mens zeer kostbaar. Een oprecht dienaar van de Heere wil het iedereen aanzeggen, dat de zaligheid, de redding alleen te vinden is in Jezus Christus. De dienst des Heeren mag rijk aangeprezen worden; niet alleen met woorden, maar ook in de gehele levenshouding.

Als de discipelen hun werk hebben verricht, komen ze weer tot Jezus. Het dienstwerk gaat van Jezus uit. Hij geeft daartoe de opdracht. Dit werk keert ook tot Hem weer. De discipelen komen aan hun Meester verslag uitbrengen van hun werkzaamheden in Gods koninkrijk. Zo komen ze bij hun grote Opdrachtgever. Hij heeft hun de volmacht gegeven om met de boodschap uit te gaan. Jezus vraagt ook verantwoording van hun dienstwerk. Wat hebben de discipelen veel te vertellen over de grote daden van God!
Getrouw hebben de discipelen van Jezus zorg gedragen voor anderen.
In hun werk hebben zij het heil van hun medemens gezocht. Nu zorgt Jezus voor Zijn discipelen. De Goede Herder heeft hun vermoeidheid bemerkt. Hij zegt dan ook: „Komt gijlieden in een woeste plaats hier alleen, en rust een weinig." Niet alleen Jezus, ook Zijn discipelen worden overspoeld door de schare. Ze komen zelfs niet toe aan rustig eten. De Heiland weet uit eigen ervaring hoe noodzakelijk rust is voor een goede taakuitoefening. Hij zocht zeer regelmatig de stilte van de nacht of de vroege morgen voor gebed in eenzaamheid. Nu neemt de Heiland Zijn discipelen apart. Opdat zij rondom Jezus weer echt tot rust mogen komen. Want alleen door de omgang met Jezus wordt de ware rust geboren en onderhouden. Ook een dienaar van de Heere kan niet zonder het voortdurend persoonlijk contact met zijn Zender.
Rust is in de bijbel geen gezapigheid of een soort luilekkerland. Wanneer de Heere ons rust bereidt, doet Hij dat om ons toe te rusten. In de bijbel heeft rusten de betekenis van „tot het doel komen". Een mens komt pas echt tot zijn doel, als hij er is voor God en voor de ander om zich heen. Vanwege de val mist een mens dat doel! Dat is zonde. Dan zit ik verstrikt in mijn eigen doelstelling. Dat is een vastgelopen bestaan, zo kom ik niet tot het doel.
Jezus nodigt heden ook u tot Zijn rust! „Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven."
In het gewone leven van alle dag is rust een bijzonder schaars artikel geworden. Wat is er een gejaagdheid. Wat is voor tallozen het leven ogenschijnlijk doelloos en leeg. Echte rust is alleen te vinden bij de Heiland. Door Hem komen mensen tot het doel.
Opgetrokken uit de verlorenheid, worden zij teruggevoerd naar de gemeenschap met God. Daar komt de oorspronkelijke bedoeling van de mens weer in zicht. Het is een heilige ontspanning, als Jezus en Zijn verzoenend sterven het rustpunt wordt en blijft van ons hart. Niets op aarde is daarmee vergelijkbaar. In deze Heiland ligt de vrede met God. Hij maakt ons los van de verstriktheid in eigen verkeerde doelstellingen. Of dat nu is onze wettische vroomheid, die nooit echte rust kan geven; maar alleen slavernij. Of ons zoeken van platvloers genot. Of ons streven naar eer, bezit en macht. Het zijn stuk voor stuk missers!
De ware rust in God werkt bevrijdend. Die echte rust stelt ons in de ruimte. Waar wij blij mogen zijn als een kind. Niets anders kan ons de ware rust schenken dan alleen de geloofsomgang met de Heere. Jezus' lokstem klinkt: kom nu bij Mij „en rust een weinig". Hij roept ons bij al het onze vandaan, waar wij zo graag de rust in zoeken. Buiten de Heere zullen wij de ware rust nooit vinden!

De Heere nodigt ons tot Zijn rust, Zijn heil. Dan komen wij tot het doel: ons hart ophalen aan de Heere en Zijn dienst. Ons verwonderen over zoveel genade, barmhartigheid en zegen. Stamelend aanbidden en eerbiedig de Heere loven. Rust is bovenal luisteren naar het Woord van de Meester. Rust vinden, dat is hangen aan Zijn gezegende lippen, waarop genade is uitgestort. Rust vinden dat is je hoofd neerleggen aan Zijn borst om de harteklop van Zijn liefde te ervaren.
In deze tekst doet de Heere Zelf een appèl op ons hart: loop niet door op de weg bij Mij vandaan. Die weg loopt immers uit op de eeuwige rusteloosheid. De Heere nodigt tot de ware rust in Hem. Bij Hem mogen wij schuilen met onze zonde en schuld, al die gemiste kansen. Bij de Heere mogen wij schuilen met onze angst en pijn, met onze onrust en verdriet. Als wij niet weten hoe het verder moet. Als wij misschien ondanks de verschillende vakanties per jaar nog nooit de rust in de Heere hebben gevonden. Als er diep in ons is die hunkering naar echte geborgenheid. Schuil bij de Heere! Zijn liefde is zo groot. Dat heeft de Heiland niet alleen met woorden gezegd, maar ook in Zijn daden getoond. Aan het kruis van Golgotha heeft Hij de rust aan het Vaderhart moeten ontberen. Om in die allerdiepste weg van Godverlatenheid de ware rust te verwerven voor Zijn zondaarsvolk. Als de Tweede Adam heeft Hij het doel ten volle bereikt. Vanuit Zijn heilig leven, lijden en sterven straalt ons de ware rust tegen. Zo kunnen wij hier op aarde weer echt leren leven als mens Gods. Dat leren wij alleen in geloofsverbondenheid aan de Heere Jezus Christus. Wandelen wij al stillekens achter Hem aan? Alleen dan zijn wij op weg naar het doel. De rust die er over blijft voor het volk van God.
Gemeenschap met de Heere inspireert tot ware dienst. Zo worden wij bevrijd van krampachtigheid. Dan is volle inspanning in de dienst van de Heere een heilige ontspanning. Dan staan wij als dienaar in de vrijheid van de kinderen Gods. Heel dicht bij Jezus, onze oudste Broeder, ontvangen wij de toerusting voor de liefdedienst, die nooit teleurstelt.

Ouderkerk a/d Amstel, T.M. Hofman

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 juli 1991

De Wekker | 8 Pagina's

Rust

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 juli 1991

De Wekker | 8 Pagina's