Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het voorbeeld van Christus' verhoging

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het voorbeeld van Christus' verhoging

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

„En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe''. Joh. 3:14,15

Het gesprek, dat Nicodemus met Jezus had, heeft diepe indruk op hem gemaakt. Want hij heeft dingen gehoord, waarvan hij nog nooit gehoofd had. Jezus sprak over wedergeboorte. Om het Koninkrijk van God binnen te gaan, moet een mens opnieuw geboren worden. Nicodemus weet met deze dingen geen raad. Daarom vraagt hij: Hoe kan dit geschieden? Het antwoord op die vraag is: Door Jezus' lijden en sterven aan het kruis op Golgotha. Maar hoe kan Jezus dat nu aan Nicodemus duidelijk maken? Immers Hij staat hier aan het begin van Zijn omwandeling op aarde. Wanneer Hij over het kruis zou spreken, zou niemand Hem begrijpen. Daarom gebruikt Hij het voorbeeld van de slang, die in de woestijn verhoogd is.
De Here Jezus herinnert hiermee aan een gebeurtenis tijdens het laatste deel van Israëls reis door de woestijn. Ze zijn bijna in het beloofde land. Maar nu krijgen ze een nieuwe tegenslag te verwerken. De Edomieten weigeren de doortocht door hun land. De tocht wordt weer langer dan ze gedacht hadden. Bovendien is het een omweg door een erg woest gebied. Het is dus ook nog een moeitevolle omweg. Door die teleurstelling komt het volk in opstand. Ze spreken lelijke en leugenachtige woorden tegen de HERE en tegen Mozes.

Hiermee beledigen ze de HERE verschrikkelijk. En als straf zendt Hij giftige slangen onder het volk. Als iemand door zo'n slang gebeten is, is hij ten dode opgeschreven. Velen sterven in de woestijn. Dan komen de Israëlieten tot Mozes met belijdenis van zonde en schuld. Ze vragen hem tot de HERE te bidden om genade. God hoort die schuldbelijdenis en dat gebed om genade. Mozes krijgt de opdracht om een koperen slang te maken en die op een staak te plaatsen, ieder, die naar die koperen slang kijkt, zal in leven blijven.
De HERE verhoort Mozes' gebed veel rijker dan zij verwachtten. Het volk had gevraagd om de giftige slangen weg te nemen. Dat was in hun ogen de enige mogelijkheid tot uitredding. Ze vroegen voor verder onheil bewaard te worden. Voor de mensen, die eenmaal gebeten waren, zagen ze geen mogelijkheid tot uitredding meer. De HERE antwoordt op een ongedachte wijze. Hij neemt de slangen niet direct weg. Hij zorgt voor een weg tot uitredding, waardoor iedereen, die gebeten is, gered kan worden. Niemand hoeft meer aan een slangebeet te sterven.
De slang, die Mozes moest maken, moest verhoogd worden. Hij moest aan een paal bevestigd worden. Zo kon iedere Israëliet hem zien, waar hij zich ook in de legerplaats bevond. Maar zo werd ook de blik van elke Israëliet naar boven gericht, naar de Here God. Want Hij is het die deze weg tot redding geeft.

Dit gebeuren wordt Nicodemus voor ogen gesteld. Kijk, Nicodemus, die schare lag reddeloos te sterven in de woestijn. Zo is het nu ook met elk mens, die niet wedergeboren is. Het gif van de zonde klopt in zijn aderen. Het is zeker, dat hij eraan sterven zal. Hij is ten dode opgeschreven. Maar zoals God in de woestijn voor uitredding gezorgd heeft, zo zorgt Hij ook nu voor uitredding. Want gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden. Dat moet, zegt de Here Jezus. Moeten betekent hier: Zo wil God het. Zo is het in Zijn Raad bepaald. Een andere weg is er niet. Juist zó wil God voor redding zorgen. Door de verhoogde slang werd een wisse dood afgewend en ontvingen zij, die gebeten waren een nieuw leven. Zo ontvangen zij, die dood zijn in de zonde, door de verhoging van Christus een nieuw leven.
Door Zijn lijden en sterven kunnen ze opnieuw geboren worden. Wat die verhoging ten diepste inhoudt, heeft Nicodemus eerst later begrepen. Want Jezus' verhoging is veel meer dan de verhoging van de slang.
Bij de slang ging het om het zichtbaar zijn en het omhoog wijzen naar God. Maar Christus' verhoging is verzoening. Daardoor is de schuld betaald. Door Zijn lijden en sterven wordt aan het gif van de zonde zijn kracht ontnomen en wordt het nieuwe leven tot stand gebracht.

Maar wie ontvangen nu dat nieuwe leven? Jezus zegt tegen Nicodemus: Zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. Door het geloof wordt dat nieuwe leven ontvangen. Geloven betekende in de woestijn: Zien op de verhoogde slang. Dat zien was niet een vluchtig of ongeïnteresseerd ernaar kijken. Het was met aandacht ernaar kijken. Helemaal gericht op die slang daar op die paal. Niet omdat die slang kracht in zichzelf had. Maar omdat Gods beloftewoord aan het zien op die slang verbonden was. Ze moesten er vast op vertrouwen, dat het zien op die slang leven betekende.
Zo moeten wij zien op de verhoogde Christus. Er is niets anders nodig dan in gelovig vertrouwen de blik alleen op Hem gericht houden. Het leven is alleen te vinden in Jezus Christus, de Gekruisigde. De Israëlieten moesten niet naar zichzelf kijken. Ze hoefden niet te beoordelen hoe erg dat gif was. En ze hoefden niet te beredeneren hoe dat gif in hun lichaam zijn werk deed. Het besef, dat ze ten dode opgeschreven waren, was voldoende om naar de slang te kijken.
Zo moeten ook wij niet de diepte van de zonde beoordelen en niet proberen na te gaan hoe dat proces wel in zijn werk gaat. Wij moeten in het besef, dat wij ten dode opgeschreven zijn door de zonde naar de verhoogde Christus zien. Want allen, die zich alleen maar druk maakten om het gif waren al gestorven, voordat ze naar de slang konden kijken.
Ieder, die vol twijfel de slang de rug toekeerde stierf. Ieder, die op de slang zag, hoe beschroomd misschien ook, ontving nieuw leven. Er was maar één weg tot redding. Dat was het zien op de verhoogde slang. Zo is er ook voor ons maar één weg tot redding: de verhoogde Christus. Zonder Hem de eeuwige dood. Door het zien op Hem eeuwig leven. Ziet naar Hem en leeft!

M.J. Oosting

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 maart 1992

De Wekker | 8 Pagina's

Het voorbeeld van Christus' verhoging

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 maart 1992

De Wekker | 8 Pagina's