Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wij belijden dat God eenvoudig is

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wij belijden dat God eenvoudig is

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Artikel 1 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis
Wij belijden als Kerk de eenvoud van God. Artikel 1 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis begint met deze belijdenis.
„Wij geloven allen met het hart en belijden met de mond, dat er is een enig en eenvoudig geestelijk Wezen, dat wij God noemen".
Van Gods Wezen wordt gezegd dat het één, eenvoudig en geestelijk is.
Er is geen andere God. God is een geestelijk Wezen: Hij bezit een volstrekt andere bestaanswijze dan wij mensen. En dit enige, geestelijke Wezen, Gód, is eenvoudig.
De eenvoud van God zegt dus iets over het Wezen van God, over Wie God als God is. De eenvoud van God zegt ons dat God altijd en overal, in volmaaktheid en volkomenheid God is en God blijft en als zodanig nooit verandert en veranderen kan en zal. Tot in alle eeuwigheden blijft Hij God: volkomen gaaf, eenvoudig.

Eigenschappen en deugden
Het is niet zo gemakkelijk in te zien waarom de Kerk de eenvoud van God belijdt en wat de zin en waarde zijn van deze belijdenis. De eenvoud van God wil in elk geval iets zeggen over de eigenschappen en deugden van onze God. In artikel 1 valt dat meteen op. Na de openingszin worden eigenschappen en deugden van God genoemd. De eenvoudige God is eeuwig, onbegrijpelijk, onzichtbaar, onveranderlijk, oneindig, almachtig. Hij is volkomen wijs, rechtvaardig, goed en een zeer overvloedige fontein van al wat goed is. Als wij nu de eenvoud van God belijden in verband met Zijn eigenschappen en deugden, willen we daarmee zeggen, dat ze niet met elkaar in conflict komen. De eigenschappen en deugden van God vallen niet met elkaar samen; het zijn van elkaar te onderscheiden eigenschappen en deugden, maar het zijn alle eigenschappen en deugden van de ene God, Die geestelijk en eenvoudig is. De vele, verschillende eigenschappen en deugden, waarvan een aantal in artikel 1 wordt genoemd, brengen in Gods Wezen geen spanningen of tegenstrijdigheden teweeg. In elke eigenschap en deugd is God volmaakt God: volkomen gaaf en integer, volstrekt eenvoudig. God is niet samengesteld uit vele delen en vele deugden en eigenschappen. Hij is niet de optelsom van al Zijn eigenschappen en deugden. Hij is méér. Hij is Gód. Maar Hij maakt Zich in Zijn Woord aan ons bekend met Zijn eigenschappen en deugden.

Geen wording in God
Omdat God eenvoudig is, dus volmaakt, kan er in Hem geen wording zijn. Binnen het Wezen van God kunnen geen wordingsprocessen plaats vinden. God wórdt niet God, zodat Hij aan het einde en als resultaat van een ontwikkelingsproces pas ten volle God gaat worden. Hij IS God, van eeuwigheid af en tot in alle eeuwigheden: altijd volmaakt, altijd één, altijd geestelijk, altijd eenvoudig. Hij is oneindig ver verheven boven al wat Hij gemaakt heeft, boven alles wat in wording is en zich ontwikkelt. God kan in een later stadium geen Andere worden dan in een vroeger stadium. Culturen en tijden veranderen, maar God verandert niet met culturen en tijden mee. Zijn identiteit is altijd dezelfde. Dat houdt ook in, dat God Zijn trouw aan Zijn beloften en dreigingen nooit breekt. Wel reageert de Heere op Zijn ervaringen met mensen, maar dit komt niet in strijd met Wie Hij is en Wie Hij blijft naar Zijn eenmaal gesproken Woord.

De oude gnostiek, die vandaag op nieuwe wijze springlevend is in bijvoorbeeld het gedachtengoed van New Age, leerde, dat de godheid een samengesteld wezen is, uit wie tussenwezens voortkomen. Na het doormaken van een geschiedenis keren de tussenwezens weer in God terug.
De aardse geschiedenis wordt gezien als een proces, dat uitgaat van en terugvloeit in de godheid. De loop en de afloop van de geschiedenis is dan medebepalend voor hoe God uiteindelijk zal zijn. Dit ontwikkelingsproces van de geschiedenis naar een steeds hoger doel wordt duidelijk binnen de kringen van New Age geleerd. Men komt dan in strijd met de eenvoud van het Wezen van God. Men neemt de grenzen tussen God en mens, tussen de Schepper en het schepsel niet in acht.
De eenvoud van het Wezen van God houdt dus ook in, dat er buiten het Wezen van God niets is, dat goddelijk genoemd kan worden.

Harmonie in God
De deugden en werken van God zijn in volkomen harmonie met elkaar. Ze kunnen nooit met elkaar in strijd zijn. Alle drie goddelijke Personen nemen aan de werken van God deel en Ze kunnen elkaar nooit tegenwerken. Want de Vader, de Zoon en de Heilige Geest hebben alle Drie op gelijke wijze deel aan het goddelijke Wezen. Daarom bestaat er geen tegenstelling tussen bijvoorbeeld de liefde en de heiligheid van God, tussen Zijn Scheppingswerk en verlossingswerk, tussen Wet en Evangelie, tussen Gods geopenbaarde en verborgen wil. De liefhebbende God is de heilige God. De scheppende God is ook de verlossende God. De Wet komt nooit in strijd met het Evangelie.
Het gaat wel om onderscheiden deugden en werken, maar ze kunnen nimmer met elkaar in strijd zijn.
Omdat wij beperkte schepselen zijn, kunnen wij deze heilige harmonie nooit tenvolle doorzien, al gaat er voor het geloof wel licht over schijnen vanuit het Woord van God, waaruit we Christus leren kennen. Christus is de volkomen Wijsheid van God.
Wij geloven en belijden dat Gods Wezen en dus Gods werken onverdeeld zijn.

Daarom mag ook de ene deugd van God niet verheven worden boven de andere en de ene deugd benadrukt worden ten koste van de andere. We zeggen bijvoorbeeld, dat God soeverein is, bestaande op en in Zichzelf. Maar deze soevereiniteit van God mogen we niet verheffen boven bijvoorbeeld Gods liefde en gerechtigheid. De liefde van God mag niet worden uitgespeeld tegen de toorn van God over de zonde. De verlossing mag niet in strijd komen met het oordeel. De verlossing is immers verlossing van het oordeel over de zonde. Wie niet deelt in de verlossing, blijft onder het oordeel. Een zuiver zicht op de eenvoud van God doet ons bijbels evenwichtig spreken over deze grote zaken.

We zagen dat alle drie goddelijke Personen in harmonie met Elkaar werken. Maar Ze doen wel onderscheiden werken. Dat onderscheid moet in het oog worden gehouden. De Vader heeft niet aan het kruis geleden, maar wel de Zoon. De Zoon werd op de Pinksterdag niet uitgestort in de gemeente, maar wel de Heilige Geest. Het was naar de wil van de Vader, dat de Zoon als Middelaar leed en stierf, maar de Vader heeft niet geleden. Het was naar de wil van de Vader en de Zoon dat de Heilige Geest werd uitgestort, maar de Vader en de Zoon werden niet uitgestort. Hier is veel meer van te zeggen, maar ik duid deze zaken slechts aan. Het thema van de lijdende God is een geliefd thema in de moderne theologie. Maar het komt in strijd met de belijdenis van de eenvoud van God. God is wel gevoelig om het heel menselijk te zeggen. Hij kent aandoeningen. Hij is liefderijk en barmhartig. Hij toornt over de zonde, maar Hij lijdt niet zoals wij mensen lijden. Hij is en blijft God. De Oneindige kan niet in het eindige opgaan en het eindige kan de Oneindige niet bevatten.

Buigen voor het Woord
Wij buigen gelovig voor het Woord. En wat daarin ons begrip te boven gaat, willen wij niet nieuwsgierig onderzoeken. Maar we mogen het Woord in al zijn rijkdom wel trachten te verstaan, ook in het spreken over God Zelf. Wij kunnen op God en Zijn Woord aan. In leven en sterven. De eenvoud van God staat daar garant voor.

J. Jonkman

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 april 1992

De Wekker | 12 Pagina's

Wij belijden dat God eenvoudig is

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 april 1992

De Wekker | 12 Pagina's