Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jezus neemt voorlopig afscheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus neemt voorlopig afscheid

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maar gij zult kracht ontvangen uit den hoge ... Hand. 1:1-11

In het journaal van enkele jaren geleden meldde de nieuwspresentator van het N.O.S.- journaal dat de Hemelvaartsdag met name bepaald werd door drie dingen: de regen, de opening van het visseizoen en dikke rijen auto's met hun ruitenwisser op snelheid twee.
Dat was kennelijk het voornaamste nieuws dat te melden viel over hemelvaartsdag: over objectiviteit gesproken! Over wat voor die dag voor twee miljoen „gelovigen", die diezelfde dag naar de kerk gingen, het meest wezenlijke was, geen woord!
Wij mogen deze komende week luisteren naar de boodschapper Lucas. Hij brengt ons in zijn tweede boek het goede Nieuws van Hemelvaart. Het geschrift is opgedragen aan zijn, ons onbekende, maar rijke, Griekse vriend Theofilus. Ook Lucas' eerste boek, zijn Evangeliebeschrijving, is aan deze Theofilus opgedragen (1:4).
Theofilus is een soort patroon van het boek en dekt de kosten, die aanzienlijk waren in die dagen. Het eerste boek, het Lucasevangelie ging over „wat Jezus is begonnen te doen en te leren".
Maar, en dat is het verblijdende: Jezus' werk gaat dóór met en na zijn voorlopig afscheid. Hij zit nu aan de rechterzijde van zijn Vader. Daarom kan Lucas doorgaan om ons Het Nieuws te brengen.
Theofilus zorgt voor de financiering van het geschrift. Het door de Geest geïnspireerd worden sluit een zakelijke aanpak niet uit.
In de klassieke literatuur van die tijd werd dikwijls de naam van een invloedrijke vriend genoemd. Hiermee doet Lucas een greep naar de wereldliteratuur van zijn tijd. De Bijbel moet en mag een bestseller worden. Het is nog altijd na tweeduizend jaar het meest gedrukte, meest verkochte boek, en circa 1950 maal vertaald. Door de wereld gaat een Woord, en het drijft de mensen voort. Lucas is de getuige van de Opstanding. Ook Theofilus moet de betrouwbaarheid van dit Evangelie erkennen (1:4). Lucas duidt het werk van de Here Jezus in onze tekst aan met „het doen". Dat wordt hier voorop genoemd: Hij heelde zieken, vergaf de schuld en gaf blinden het gezicht. Hij wekte zelfs doden op!
Zijn tekenen waren een deel van zijn onderricht. Zijn tekenen wijzen ons heen naar zijn woorden. En verder „leerde Jezus zijn discipelen alles aangaande het Koninkrijk van God". Door zijn Persoon en werk wil de Here weer onze Koning en Verlosser zijn. Daarvoor moest Hij lijden en sterven aan het kruis om ons met God te verzoenen: Opdat wij nimmermeer van God verlaten zouden worden.
Aarde verheug u, uw Verlosser leeft! Dat is het blijde wereldnieuws van de Hemelvaart. Daarom heeft Hij zijn apostelen uitgezonden om getuigen te zijn door zijn Heilige Geest. Wij worden geroepen en uitverkoren om de grote daden van God te verkondigen. Dat mogen ook wij horen en doorgeven. Beleeft u en jij zo de komende week?
Steeds worden de discipelen de „getuigen van de opstanding" genoemd.
Niet: getuigen van hun eigen gevoelens en ervaringen. Wij moeten uit genade getuigen van zijn opstanding worden. Dat is het wat u, jou en mij moed mag geven - ook als Hij op het journaal verzwegen wordt! Hij is alle aardse strijd en aanvechting te boven! Hij heeft alle macht in hemel en op aarde. Hij zit daar ons ten goede.
Veertig dagen heeft Hij zich met tekenen aan zijn kerk op aarde vertoond. Nu gaat zijn werk vanuit de hemel beginnen!
De discipelen denken dat de Here direct het koningschap in Israël gaat herstellen. Maar daarvan heeft de Vader het heilsmoment aan Zich gehouden.
Maar gij zult kracht ontvangen uit den hoge!" Van dit woordje „kracht" is ons woord „dynamiet" afgeleid. De prediking van de Triomfator Christus komt tot ons in de kracht en de ernst van de prediking. De vonken zullen er afvliegen. De Heilige Geest zal als kracht op ons, zondige, kleine, mensjes willen neerdalen. Die Heilige Geest maakt zelfs de hardste harten open. Wij mogen zingen en vieren dat onze Heiland overwon en maar voorlopig afscheid neemt. Hij komt terug! Zegenend neemt Hij afscheid. Hij verdwijnt uit onze gezichtskring in de wolk der heerlijkheid. Vol van blijdschap mogen wij naar huis gaan. Zo kunnen we het immers volhouden?

Kampen, Th. Peppink

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 mei 1992

De Wekker | 8 Pagina's

Jezus neemt voorlopig afscheid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 mei 1992

De Wekker | 8 Pagina's